| | | | | |

Yoghurtijs met frambozen en pistache

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijk fris yoghurtijs van ‘gewone’ yoghurt of van kokosyoghurt met frambozen en pistachenoten. Met een snufje zout om de smaken te versterken. Koolhydraatbeperkt en zuivelvrij, paleo en vegan te maken

IJsmachine

Je kunt zelf prima ijs maken zonder ijsmachine. Maar… het lekkerste is wel met, dus als je er één hebt, volg dan niet de instructie hieronder. Meng de verse yoghurt (niet stijf bevroren, wel zo koud mogelijk) met de frambozen, doe het mengsel in de ijsmachine en zet het yoghurt programma aan. Voeg pas op het laatst de nootjes toe.

Zonder ijsmachine

IJs maken zonder machine is wat lastiger. Het grootste probleem is dat de vriezer niet gemaakt is voor schepijs. Een vriezer staat daarvoor te koud en bevriest daardoor al snel te hard. Aan supermarktijs wordt van alles toegevoegd om het ook op zeer lage temperaturen zacht te houden. Een ijsmachine koelt minder diep dan een diepvries.

Een tweede probleem is kristalvorming. Een ijsmachine houdt het ijs in beweging en breekt daardoor de kristallen nog voordat ze zich echt gaan vormen.

Methode 1: kristallen breken

Je kunt je yoghurt gewoon mengen met fruit en dat in een klein doosje met deksel doen. Hoewel het gebruik van plastic in de keuken niet altijd mijn voorkeur heeft is een Tupperware bakje met deksel hier ideaal.

Doe het bakje niet te vol. Elk half uur roer je de dan door het laagje ijs om de kristallen te breken. Na ongeveer 3 uur is je ijs optimaal. Wel koud maar nog niet te hard. Na een uur of 5 à 6 is het echt al wel iets te hard.

Dat betekent dus goed plannen. Maar de planning hangt af van hoe koud je mengsel was voor het de vriezer in ging en hoe hard je diepvries vriest. Als je bij deze methode wat extra zuur toevoegt is de kans groter dat het wat zachter blijft. Neem bijvoorbeeld sap van een half limoentje.

Methode 2: reeds bevroren verwerken

Bij de tweede methode draai je de volgorde om. Je bevriest je vloeistof, in dit geval yoghurt in kleine hoeveelheden in: een ijsblokjes formaat is ideaal. Je gebruikt je fruit ook bevroren. Een doosje fruit uit de vriezer is in dit geval dus niet alleen goedkoper maar werkt ook fijner. Dat meng je en je hebt meteen je ijs klaar. Hier heb je wel een stevige machine voor nodig. Maar je moet de vloeistof ook niet té hard laten bevriezen. Dat kost je ook bij een goede mixer of blender je blendermessen.

Methode 3: combi van 1 en 2

Meng je vloeistof. Maak ijsblokjes. Meng de ijsblokjes vlak voor opdienen nog een keer in de blender.

Methode 4: op een stokje

Een beetje flauw misschien, want ue zocht waarschijnlijk op roomijs in een bakje. Maar toch. Je voorkom al het bovenstaande als je gebruik maakt van ijsvormpjes voor waterijs. Meng alle ingrediënten, vul de vormpjes, steek het stokje erin en na minimaal 3 uur zijn je ijsjes klaar. Het fijne van deze methode is dat je niets hoeft te plannen. Zelfs de dagen erna zijn je ijsjes nog heerlijk.

Soort yoghurt

Ik heb lange tijd geen zuivel gegeten. Bij mij is het probleem vermoedelijk de caseïne (eiwit). En dan wel A1 caseïne. Zelf heb ik dit ijs gemaakt met grasgevoerde, biologische A2 yoghurt. In een testweek om te kijken of ik het kan verdragen. Lees meer over het verschil tussen A1 en A2 zuivel.

Maar je kunt ook kokosyoghurt gebruiken. Dat eet ik zelf ook nog regelmatig. Ik vind AH huismerk optimaal: de minste toevoegingen, zeker niet de duurste en lekker fris van smaak. Kijk hier voor een vergelijking tussen alle kokosyoghurt die te koop is bij AH en Jumbo.

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatbeperkt (niet koolhydraatarm door de pistachenoten).

Zuivelvrij, paleo en vegan (bij gebruik van kokosyoghurt.

Yoghurtijs met frambozen en pistache

Marjolein
Heerlijk fris ijs van 'gewone' yoghurt of kokosyoghurt met frambozen uit de vriezer en grof gehakte pistachenoten.
5 van 2 stemmen
Bereiding 2 uur 5 minuten
Totale tijd 2 uur 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord IJs, Lente en zomer
Gang Toetjes
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 15 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

  • 9 ijsblokjes yoghurt, zuivel of plantaardig indien dierlijk liefst grasgevoerd en A2
  • 2 handen frambozen doosje biologische, bevroren
  • handje pistachenootjes
  • snufje zout roze Himalaya of Keltisch zee

Optioneel

  • ½ limoen, sap van als je het ijs niet meteen eet

Bereiding
 

  • Vul 9 ijsblokcupjes met yoghurt. Zet een uur of 2 à 3 in de vriezer. Liefst zijn ze al wel bevroren maar nog niet keihard.
  • Pel de pistachenoten en hak ze in stukjes.
  • Doe de yoghurtblokjes en de bevroren frambozen met het sap in de mixer of blender. Meng egaal roze.
  • Voeg op het laatst kort de pistache toe.
  • Schep het ijs in een bakje. Eventueel nog een kwartiertje in de vriezer (door het mixen kan het net wat warmer zijn geworden).

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

De beschrijving is gemaakt voor de methode ‘reeds bevroren’, zie uitleg boven het recept. Daar kun je eventueel ook een andere bereiding kiezen.
Een ijsblokje is ongeveer 15 ml. Eén bolletje is 3 ijsblokjes en 40 à 45 ml yoghurt.

Voedingswaarde

Calorieën: 15kcal | Koolhydraten: 2gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 0.5gr | Verzadigd vet: 0.1g | MO vet: 0.2g | EO vet: 0.2g | Vezels: 0.3gr | Vitamine A: 13IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.02mg | Vitamine B6: 0.03mg | Vitamine B12: 0.1µg | Vitamine C: 5mg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 395mg | Magnesium: 5mg | Kalium: 54mg | Calcium: 22mg | Koper: 0.01mg | Foliumzuur: 4µg | IJzer: 0.1mg | Fosfor: 22mg | Selenium: 0.4µg | Zink: 0.1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven