|

Vegan dieet

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Bij een veganistisch, of vegan dieet, eet je alleen voeding van plantaardige oorsprong. Je eet geen dieren of producten die van dieren afkomstig zijn, zoals melk en eieren.

Vegetarisch dieet en varianten

Vegan is iets anders dan een vegetarisch dieet, ook wel afgekort als vega. Dan eet je geen vlees en vis. ook geen slachtafval of kaas met stremsel. Dus alle voedingsmiddelen waarvoor een dier gedood moet worden. Maar nog wel andere voedingsmiddelen die afkomstig zijn van dieren. Vaak gaat het dan om voedingsmiddelen die door dieren ‘gemaakt’ worden, zoals melk, eieren en honing.

Op een vegetarisch dieet bestaan verschillende varianten zoals de pescetarier (of pescotariër), die geen vlees eet maar wel vis en schelp- en schaaldieren. Of een pollotariër die wel kip eet. Ik heb ook wel eens de termen ovo-vegatariër en lacto-vegetariër gezien. Dan eet je dus naast geen vlees en vis ook wel of geen ei of zuivel.

Voedingslijst

Bij een veganistisch dieet eet je strikt plantaardig. Je eet geen:

  • Vlees, gevogelte, vis, schaal- en schelpdieren
  • Zuivel
  • Eieren
  • Honing

In een strikte opvatting eet je ook geen plantaardige voeding die met behulp van dieren geoogst of bewerkt is. Een bekend voorbeeld is kokosnoten die geplukt worden door apen. In het Engels worden daarvoor de benamingen planbased en vegan voor gebruikt.

In eerste instantie lijkt dit lijstje eenvoudig. Maar dierlijke producten zitten onder vele benamingen verstopt in ons voedsel. Denk alleen al maar aan gelatine. Of een scheutje vissaus of stukje trassie in je nasi goreng. En ook is niet altijd duidelijk of en hoe dieren zijn ingezet in de keten van het natuurlijke product tot wat er uiteindelijk op je bord ligt.

Niet altijd gezond

Ik meng met niet in de discussie of vegan eten in het algemeen gezonder is of juist niet. Maar ik wil wel waarschuwen voor fabrieksvoedsel waar een etiketje ‘vegan’ op zit. Zodat het ineens heel gezond lijkt. In over-geproduceerd vegan voeding zit vaak ontzettend veel zooi. Veel slechte vetten, slechte koolhydraten, conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Ik eet nooit kant en klare vleesvervangers. Bijvoorbeeld met als basis kikkerertwen of linzen. Dan eet ik gewoon iets van kikkererwten of linzen dat ik zelf maak.

Probeer dus ook als je vegan eet zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven. En lees etiketten!

Ik ben overigens echt niet altijd even goed bezig of té heilig… ik maak zelf ook uitstapjes naar plantaardige zuivel waarvan de ingrediëntenlijst me niet bevalt. Deze producten eet ik dan met mate, zoals witte roomkaas. Liever maak ik zelf kaas van cashewnoten. Maar af en toe koop ik tóch een kant en klaar blokje witte roomkaas. Af en toe, als ik er echt trek in heb, en ik ben me dan bewust van wat ik doe. Plantaardige melk maak ik zelf of ik neem een merk dat zo mij mogelijk onnodige zooi bevat. Zo is er best redelijke plantaardige melk en yoghurt te vbinden in de supermarkt.

Vegan bij ‘Eet lekker anders’

‘Eet lekker anders’ is geen vegan website. Ik ben geen expert en kan je niet helpen de zoektocht naar producten in de supermarkt of een restaurant. Maar ik weet wél wat ik in mijn eigen recepten gebruik. Daarom heb ik het toch mogelijk gemaakt om te zoeken op vegan recepten.

Met name bij baksels en toetjes vind je veel vegan: ik maak immers recepten zonder zuivel. Ik maak daarbij gebruik van vegan (plantaardige) melk en yoghurt. Daarnaast heb ik vegan recepten om zelf plantaardige roomkaas te maken, voor satésaus zonder melk, romige toetjes zonder room, roomsausjes zonder room en ga zo maar door.

Hou er in ieder geval rekening wel mee dat ik ook veel kook met vissaus, trassie en gelatine. Dit is allemaal niet vegan! Als een recept vegan is moet het in die categorie zijn ingedeeld. Zo niet, dan is het niet vegan. Foutjes kunnen natuurlijk altijd voorkomen. Ik vind het fijn als je me daar dan op wijst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *