| | | | | | | |

Thee van verse gember, citroen en rauwe honing

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Immuunbommetje! Een makkelijk en snel te maken thee van verse gember en citroen. Een klassieke combinatie die met name in de herfst en winter kan helpen om je weerstand te verhogen tegen griep en verkoudheid. Een theelepel honing is optioneel. Het verhoogt de immuunversterkende werking van de thee. Maar het bevat wel een hoog suikergehalte en is dus niet voor iedereen geschikt.

Honing is suiker

Honing bestaat voor meer dan 80% uit suiker. Het is daarom niet geschikt voor een lowcarb dieet. Het is niet koolhydraatarm en ook niet koolhydraatbeperkt.

Omdat een groot deel van de suiker fructose is past honing ook niet in een low FODMAP dieet.

Als je de smaak van honing wil nabootsen kun je een vloeibare zoetstof nemen als Holy Hon. Maar dit levert dan verder niet de grote gezondheidsvoordelen op die echte honing wel biedt.

Honing is gezond

Toch kan een theelepeltje honing per dag wél gezond zijn. Honing bevat namelijk ook goede voedingsstoffen, met name gezonde enzymen. Honing heeft daardoor een ontstekingsremmende werking. Maar let op: bij verhitting boven de 40 graden verdwijnen de goede eigenschappen en hou je alleen suiker over. Voeg de honing dus niet toe als de thee nog het is dat vlak voordat je het drinkt.

Om dezelfde reden moet je rauwe honing kopen. Veel supermarkt honing wordt na het slingeren nog verhit. Mede omdat dit voorkomt dat de honing gaat kristalliseren. Koop honing daarom het liefst van een lokale imker. Zeker bij een pollenallergie kan lokale honing, met daarin een klein beetje lokaal stuifmeel, helpen om je allergieën te verminderen.

Heet water

Of je water nou wel of niet eerst aan de kook moet brengen? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik doe dat persoonlijk wel. Al wordt soms gezegd dat dan het zuurstofgehalte wat af kan nemen en daardoor de smaak van de thee. Ik moet overigens bekennen dat ik dat zelf nooit zo merk… Daarnaast had ik nooit zin om met een thermometer naast een steelpannetje of waterkoker te staan. Inmiddels ben ik helemaal lui want wij hebben een nieuwe keuken, inclusief cooker.

Dieet en ‘vrij van’

Paleo, AIP en vegan. Lowcarb (koolhydraatbeperkt en koolhydraatarm) zonder de honing.

Thee van verse gember, citroen en rauwe honing

Marjolein
Thee van verse gember en citroen. Optioneel met een theelepeltje honing zodra de thee is afgekoeld.
5 van 1 stem
Bereiding 2 minuten
Totale tijd 2 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Herfst en winter
Gang Drankjes
Keuken Aziatisch, Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 19 kcal

Benodigdheden

  • waterkoker of cooker, fluitketel of steelpannetje
  • zeefje
  • glas
  • extra glas of pannetje

Ingrediënten
  

  • stukje gember
  • ½ citroen sap van
  • 250 ml heet water

Optioneel

  • 1 tl rauwe honing

Voor koolhydraatarm

  • 1 tl siroop met zoetstof bv Holy Hon en GEEN honing (let op: sommige siropen bevatten moutextract en zijn niet glutenvrij)

Bereiding
 

  • Knijp de citroen uit. Was de gember en rasp fijn.
  • Voeg toe aan het water en laat trekken en afkoelen.
  • Giet door het zeefje. Voeg de honing toe.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Voedingswaarde mét honing.

Voedingswaarde

Calorieën: 19kcal | Koolhydraten: 4gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 0.2gr | Verzadigd vet: 0.02g | MO vet: 0.1g | EO vet: 0.01g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 12IU | Vitamine B1: 0.02mg | Vitamine B2: 0.01mg | Vitamine B6: 0.04mg | Vitamine C: 29mg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 1mg | Magnesium: 4mg | Kalium: 75mg | Calcium: 14mg | Koper: 0.02mg | Foliumzuur: 6µg | IJzer: 0.3mg | Fosfor: 9mg | Selenium: 0.2µg | Zink: 0.03mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven