| | | | |

Runder stoofvlees uit de oven met mosterd en groene pepertjes

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.
Makkelijk en snel: zonder aanbraden

Aan het begin van de winter maakte ik voor het eerst stoofvlees uit de oven. Zonder aanbraden, het vlees gewoon in een ovenschotel leggen met bouillon, een zuurtje en wat smaakmakers. De makkelijkste manier die ik tot nu toe heb gevonden voor een runder stoofpotje. En eigenlijk ook de lekkerste: je krijgt supermals en zacht vlees. Toen plaatste ik een basisrecept met tomatenpuree, balsamico azijn, rozemarijn en tijm. Nu maak ik een recept met mosterd en groene pepertjes. Zelf heb ik geen slowcooker, jij wel? Dan is dit een leuk recept van mijn collega blogger Meisje Eigenwijsje: makkelijk en lekker draadjesvlees uit de slowcooker.

De voorbereiding kost nog geen 5 minuten. Daarna heb je er weinig omkijken meer naar. Behalve een keertje omdraaien. En het resultaat mag er zijn: heerlijk draadjesvlees dat lekker uit elkaar valt en smelt op je tong.

Glutenvrij, koolhydraatarm en paleo

Overigens maak ik mijn vlees glutenvrij, koolhydraatarm en paleo. Dus zonder bloem, ontbijtkoek of appelstroop.

Het vlees rauw in de bouillon?

Bij deze methode braad je het vlees dus niet eerst aan. Voor mij was dat echt even een drempeltje om te nemen. Ik heb namelijk altijd geleerd dat je stoofvlees goed moet aanbraden. Dichtschroeien, anders verliest het de sappen en wordt het taai. Daarna pas de bouillon of wijn erbij.

Geleerd van de Indonesische keuken

Maar toen ik dit voor het eerst deed was er vlak daarvoor in een facebookgroep voor Indonesische recepten een discussie over stoofvlees. Het ging om het maken van rendang (Indisch stoofvlees in kokosmelk). Moest je daarvoor het vlees eerst aanbraden of gewoon rauw in de kokosmelk leggen? Er waren uitgesproken voorvechters van de laatste manier. Omdat het vlees dan goed in het vet van de melk kan garen. Dus ik heb het geprobeerd En ja: mijn stoofvlees was eigenlijk ook lekkerder geworden dan bij aanbraden. De hele winter heb ik dus zo stoofvlees gemaakt.

Klassiek basisrecept voor stoofvlees

Het recept voor dit stoofvlees is heel simpel en toch vrij klassiek. Met mosterd als smaakmaker en zuurtje. De groene pepertjes worden zacht en geven het vlees een mooie, subtiel peperige smaak.

Grasgevoerd vlees

Ik kook zo veel mogelijk met grasgevoerd vlees. Bij mij in de buurt wordt goed vlees verkocht dat bijna helemaal grasgevoerd is. Daar was ik al heel blij mee. Maar ik heb nu online vlees gevonden dat echt gegarandeerd 100% grasgevoerd wordt.

Bij Vlees van Ons lopen de koeien het hele jaar buiten. Wat niet alleen prettig is voor de koeien maar het levert ook veel gezonder vlees op. Bijvoorbeeld meer omega 3, calcium, magnesium, vitamine A, B en E en anti-oxidanten.

Ook een keer grasgevoerd vlees proberen? Bestel dan met kortingscode Eetlekkeranders10 voor 10% welkomstkorting. Er zijn losse stooflappen, een mager stoofpakket én een vet stoofpakket. Ik neem altijd lekker die laatste.

Bottenbouillon

Je kunt de bouillon voor de saus maken van kant en klare bouillonpoeder. Koop dan wel goed biologisch poeder en niet de bekende bouillonblokjes waar erg veel zooi in zit. Wist je dat de meeste bouillonblokjes nauwelijks vlees bevatten? Het vleessmaakje is nep en komt van bewerkte gist…, zoals te zien is in dit filmpje van de Keuringsdienst van Waarde (YouTube).

Het liefst gebruik je bottenbouillon. Dat bevat gelatine, wat niet alleen een essentiële voedingsstof is maar ook het vlees lekker wat voller van smaak maakt. Het is daarnaast een zeer goede bron van vitamines en mineralen zoals zink, ijzer en koper. Maar ook belangrijke elektrolyten als magnesium en kalium. Bottenbouillon kun je vrij eenvoudig zelf maken van botten van grasgevoerde koeien of andere dieren die zo natuurlijk mogelijk geleefd hebben. Kijk hier voor het recept van bottenbouillon. Een kopje per dag doet al wonderen.

Bottenbouillon is ook online te koop. Mattison heeft bouillonpoeder van grasgevoerde botten. Maar het liefst koop je natuurlijk van eigen bodem. Ik bestel ook mijn bottenbouillon bij ‘Vlees van Ons’. En ook hiervoor kun je de code Eetlekkeranders10 gebruiken voor 10% korting!

Dieet en ‘vij van’

Glutenvrij, koolhydraatarm en paleo.

Stoofvlles met mosterd en groene pepertjes in ovenschaal

Runder stoofvlees uit de oven met mosterd en groene pepertjes

Marjolein
Een basisrecept voor makkelijk stoofvlees met mosterd en groene pepertjes uit de oven. Heel makkelijk met weinig voorbereiding. Zonder eerst iets aan te braden gaat alles meteen de ovenschaal in.
5 van 1 stem
Bereiding 5 minuten
Oven 6 uur
Totale tijd 6 uur 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Herfst en winter, Ovenschotel, Stoofpot
Gang Hoofd: vlees & kip
Keuken Europees, Nederlands
Porties 2 personen
Calorieën 367 kcal

Benodigdheden

  • oven op 140 graden
  • ovenschaal + aluminiumfolie of goed passende deksel

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Haal het vlees minimaal een half uur van te voren uit de koelkast en haal uit de verpakking.
  • Warm de oven voor op 140 graden.
  • Leg de riblap in een niet al te grote ovenschaal. Wrijf in met paprikapoeder en zwarte peper. Smeer in met de mosterd.
  • Snij de ui in grove stukken. Verdeel rond het vlees.
  • Schenk de bouillon bij het vlees tot het net onder staat (gebruik bouillon op kamertemperatuur). Afhankelijk van de grootte van je ovenschaal heb je misschien net wat meer of minder nodig.
  • Leg de laurier en de groene pepertjes rond het vlees. Dek de schaal af met aluminiumfolie. Zet 5 uur in de oven.
  • Haal kort uit de oven. Verwijder het folie. Draai het vlees om. Zet weer terug in de oven voor minimaal een uur. Nu niet meer afgedekt.
  • Bewaar de bouillon om soep van te maken of zo te drinken. Eventueel zeven en het vet eraf schappen. Dat laatste kun je ook later doen als het afkoelt en het vet stolt.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Koolhydraten in berekening voedingswaarde hoofdzakelijk afkomstig van de ui.

Voedingswaarde

Calorieën: 367kcal | Koolhydraten: 7gr | Eiwitten: 36gr | Vetten: 22gr | Verzadigd vet: 10g | MO vet: 1g | EO vet: 10g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 550IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.4mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 37mg | Vitamine D: 0.1µg | Vitamine E: 0.3mg | Natrium: 178mg | Magnesium: 45mg | Kalium: 577mg | Calcium: 37mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 22µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 247mg | Selenium: 38µg | Zink: 8mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven