| | | | | |

Sinaasappel karamel koekjes van amandelmeel (glutenvrij, zuivelvrij, koolhydraatarm en paleo)

Smaakvolle, koolhydraatarme en makkelijk te maken koekjes van amandelmeel. Gezoet met een vloeibare siroop die lijkt op karamel. De sinaasappelsmaak komt van geraspte schil: boordevol smaak maar geen koolhydraten. Verder heb je alleen wat kokosolie nodig en een snufje zout.

Fan van amandelkoekjes? Kijk dan ook eens naar mijn:

Karamel

In de koolhydraatarme keuken gebruik je geen suiker. En dus ook geen gewone karamel.

In plaats daarvan gebruik je zoetstof. Gezonde zoetstoffen zijn stevia en erythritol. Eigenlijk is pure erythritol of zo puur mogelijke stevia het beste, want het minst bewerkt. Toch gebruik ik hier een wat meer bewerkte stroop. Voor een keertje, omdat het hier zo goed bij past. Kijk hier voor alle karamel stropen van Lowcarbcenter. Ik had zelf Caramel Crush van Steviala.

Let op dat sommige stropen, waaronder Caramel Crush, moutextract bevatten. Dat is gerst en bevat dus gluten. Bij andere stropen moet je even letten op het koolhydraatgehalte. Het is absoluut veel.minder dan bij gewoon stroop of caramel maar sommige bevatten toch nog zo’n 20 gr koolhydraten per 100 gram.

Dieet en ‘vrij’

Koolhydraatarm, glutenvrij en zuivelvrij.

Ik heb de koekjes ook op paleo gezet. Maar dit is wel op het randje omdat je een bewerkte vorm van zoetstof gebruikt. Maak hierin je eigen keuzes.

Sinaasappel karamel amandelkoekjes (glutenvrij, zuivelvrij, koolhydraatarm en paleo)

Marjolein
Smaak olle koolhydraatarme amandelkoekjes. Met de rasp van sinaasappel en karamel zoetstof.
5 van 2 stemmen
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Doordeweeks
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 6 koekjes
Calorieën 132 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Warm de oven voor op 180 graden. Leg een bakplaat klaar met bakpapier
  • Meng het amandelmeel met het zout.
  • Was de sinaasappel goed en rasp daarna met een zo fijn mogelijke rasp. Het witte is bitter. Kan lekker zijn in een gerecht maar het is niet de smaak waar we hier naar op zoek zijn.
  • Meng het meel met de amandelpasta, de rasp en een eerste theelepel kokosolie. Kneed goed door.
  • Afhankelijk van de structuur van je amandelpasta kan nog wat extra kokosolie nodig zijn. Het laatste restje amandelpasta kan heel droog zijn, dan heb je wat meer nodig. Maar andere pasta kan juist olieachtig zijn, dan zou je aan één theelepel genoeg kunnen hebben.
    Het deeg moet goed tot een bal te kneden zijn. Niet te droog maar ook niet zo klef dat alles aan je handen plakt
  • Rol 6 ongeveer gelijke balletjes van het deeg.
  • Leg de bolletjes op de bakplaat en druk in tot koekjesvorm. Ze lopen niet zo veel.meer uit. Eventueel de randjes dichten met vochtige vingers.
  • Zet 12 tot 15 minuten in de oven. Afhankelijk van hoe dik je de koekjes hebt gelaten. Dunne koekjes hebben minder lang nodig.
  • Laat daarna minimaal een half uur afkoelen. Als ze net uit de oven komen zijn ze nog erg zacht en bros.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Voedingswaarde berekend met meel en pasta laag in koolhydraten en Caramel Crush. Sommige koolhydraatarme stropen bevatten meer koolhydraten.

Voedingswaarde

Calorieën: 132kcal | Koolhydraten: 2gr | Eiwitten: 4gr | Vetten: 10gr | Verzadigd vet: 1g | MO vet: 1g | EO vet: 2g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 1IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.04mg | Vitamine B6: 0.003mg | Vitamine C: 0.2mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 66mg | Magnesium: 13mg | Kalium: 32mg | Calcium: 49mg | Koper: 0.05mg | Foliumzuur: 7µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 26mg | Selenium: 0.4µg | Zink: 0.1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept