| | | | | | |

Sesam banaan crackers

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Makkelijk te maken stevige koeken, beschuitjes of crackers van alleen sesamzaad en banaan. Eventueel kun je nog een snuf zout toevoegen. Op de foto met amandelpasta en aardbeien.

Crackers, pannenkoek of broodjes?

Soms is het lastigste van een recept hoe ik het moet noemen. Deze crackers zijn stevig en nog best krokant. Maar niet zo luchtig en knapperig als een echte cracker. Toch komt dat dichter in de buurt dan brood, pannenkoek of beschuit. Laat het me maar weten als jij een goede naam weet!

Sesamzaad

Let op dat sesamzaad bij veel mensen een allergische reactie kan oproepen. Bijvoorbeeld als je ook allergisch ben voor noten en pinda.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, paleo en vegan. Op het randje lowcarb: tussen koolhydraatbeperkt en koolhydraatbewust. Zeker niet koolhydraatarm! Zowel banaan als sesamzaad zijn koolhydraatbeperkt, maar samen en in grote hoeveelheden tikt het enorm aan.

Sesam banaan crackers

Marjolein
Makkelijke crackers van alleen sesam en banaan. Stevig en krokant, maar wat minder knapperig of luchtig dan een cracker van alleen zaden of tarwemeel.
5 van 2 stemmen
Vooraf 2 minuten
Bereiding 30 minuten
Totale tijd 32 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Doordeweeks
Gang Brood & deeg, Lunch, Ontbijt
Keuken Europees
Porties 4 crackers
Calorieën 170 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Warm de oven voor. Zet een bakplaat klaar met bakpapier.
  • Prak de banaan fijn. Voeg het sesamzaad toe en meng.
  • Vorm 4 gelijke hoopjes. Schep een hoopje in de bakring. Druk aan tegen de randen. Haal de ring omhoog en strijk glad. Ik gebruik hiervoor de achterkant van een theelepeltje.
  • Herhaal 3 keer.
  • Zet 25 minuten in de oven.
  • Draai de crackers om (voorzichtig, ze kunnen nu nog een beetje zacht zijn). Zet ze nog 5 minuten terug de oven in.
  • Laat afkoelen op een rooster.
  • Bewaren in het gebruikte bakpapier of met strookjes papier ertussen in de koektrommel. Niet in een afgesloten plastic zak of bakje.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 170kcal | Koolhydraten: 7gr | Eiwitten: 5gr | Vetten: 13gr | Verzadigd vet: 2g | MO vet: 5g | EO vet: 5g | Vezels: 4gr | Vitamine A: 21IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.3mg | Vitamine C: 3mg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 3mg | Magnesium: 96mg | Kalium: 223mg | Calcium: 245mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 30µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 164mg | Selenium: 9µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven