| | | | | |

Koolhydraatarme en paleo satésaus van noten

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.
Satésaus zonder pinda

Koolhydraatarme, vegan én paleo satésaus? Het kan gewoon! Dus zuivelvrij, maar vooral ook zonder pinda. Ik ben allergisch voor pinda’s en had nog nooit satésaus gegeten. En dat terwijl ik zo verzot ben op de Indische keuken… Totdat mijn lief mij verraste met zelfgemaakte saus die ik wél kon eten. En deze saus is ook super makkelijk en snel te maken. Met ingrediënten die je kunt kopen in de supermarkt.

Ik maak op feestjes en bij de BBQ inmiddels altijd deze saus van cashewnoten en amandelmelk. Daarom noem ik het ook geen pindasaus, maar satésaus. En hij smaakt heerlijk! Iedere keer weer scheppen mensen extra op en vragen om het recept. Deze saus vormt eigenlijk ook de basis van deze website: het was het eerste recept dat ik ooit online zette.

Welke noten?

Cashewnoten zijn het meest geschikt voor het maken van een saus omdat ze veel zetmeel bevatten. Dat maakt de saus heerlijk romig.

Als je strikt koolhydraatarm eet kan ook met amandelen of macademia’s.

Welke melk?

Als je zuivel eet dan kun je de saus maken met gewone melk. Gebruik dan lekkere volle melk, liefst grasgevoerd. Maar bij gebruik van melk van zuivel is de saus niet meer koolhydraatarm, paleo of vegan. Je kunt ook havermelk gebruiken, dan is de saus ook lekker romig. Dat is wel zuivelvrij en vegan, maar niet koolhydraatarm of paleo. Zelf maakte ik de saus daarom meestal met kokosmelk of amandelmelk. Afhankelijk van wie er mee eet, want niet iedereen kan kokosmelk waarderen.

Ik heb zelf lang geen zuivel gegeten. Inmiddels drink ik weer melk met A2 caseïne. Dat is melk van speciale koeienrassen. Als jouw probleem daar ook ligt is dit echt een aanrader!

Welke ketjap?

De saus is het lekkerst met ketjap manis. Ketjap manis heeft een typisch Indonesische smaak. De basis is sojasaus die wordt ingekookt met specerijen. Ook worden melasse, palm- of kokosbloesemsuiker toegevoegd. Ketjap is daardoor veel dikker en zoeter van smaak dan sojasaus. Eet je niet glutenvrij, sojavrij, suikervrij of koolhydraatarm dan kun je gewoon iedere ketjap manis nemen die je in de winkel kunt kopen.

Glutenvrije ketjap

Omdat veel sojasaus gefermenteerd wordt met tarwe is ketjap niet standaard tarwe- of glutenvrij. Er is glutenvrije ketjap te koop, maar dan moet het wel specifiek op de verpakking staan.

Inproba heeft tarwevrije ketjap. Go-Tan en Vanka-Kawat (trademark A) hebben ketjap waar tarwe in verwerkt is maar waar de gluten uit zijn onttrokken, deze bevat <20ppm en mag daarom glutenvrij genoemd worden.

Alternatieven die ik in dit recept gebruik zijn sojasaus en kokosamino’s. Kikkoman heeft de bekendste glutenvrije sojasaus (blauwe dop). Ook Go-Tan heeft inmiddels een glutenvrije sojasaus. Kokosamino’s zijn altijd glutenvrij. Dit vind je niet in de supermarkt wel online, bijvoorbeeld bij Puur Mieke, Pit&Pit of Ahealthylife).

Koolhydraatarme of paleo ketjap

Ketjap bestaat voornamelijk uit sojasaus en suiker of melasse. Voor koolhydraatarme of paleo ketjap moet je daarom eerst even zelf aan de slag om ketjap te maken. Kijk hier voor een koolhydraatarme ketjap met erythritol. En kijk hier voor een sojavrije, paleo ketjap manis op basis van kokosamino’s en kokosbloesemsuiker.

Geen tijd om zelf ketjap te maken? Gebruik dan voor paleo wat kokosamino’s en kokosbloesemsuiker. Voor koolhydraatarm neem je sojasaus en een vloeibare karamel gemaakt van zoetstof.

Hoe koolhydraatarm wil je het hebben?

Door het hoge zetmeelgehalte van cashewnoten bevatten ze ook veel koolhydraten: namelijk 20 gr per 100 gram. De saus is dus koolhydraatbeperkt als je hem met cashewnoten maakt.

Koolhydraatarme varianten van satésaus die ik online tegenkom bevatten altijd gewoon pinda. Pinda’s bevatten 11,8 gr khd per 100 gram. Ze zijn dus strikt genomen ook niet koolhydraatarm, maar net als cashewnoten koolhydraatbeperkt. Ze zijn wel een koolhydraatarmere optie dan cashewnoten.

Maar met mijn pinda allergie is dat geen optie. In de periode dat ik zelfstrikt koolhydraatarm at heb ik een koolhydraatarme versie van de saus gemaakt met amandelen en met macademia’s. Deze bevatten minder zetmeel. De saus wordt dan koolhydraatarmer maar helaas ook wel wat minder romig. Gebruik eventueel wat amandelpasta om dit te compenseren. Maar als ik heel eerlijk ben: de versie met de cashewnoten is echt veruit de lekkerste.

Sambal

De saus staat of valt met de sambal die erin zit. Ik gebruik twee soorten: sambal oelek en een gebakken sambal: sambal badjak.

Sambal oelek

Sambal oelek bestaat voornamelijk uit verse rode peper. Helaas zit er vaak ook nog suiker in, maar er zijn prima oeleks te koop zonder suiker (lees hier welke).

Sambal badjak

Gebakken sambals bevatten een combinatie van gebakken specerijen. Vaak gaat er ook ui doorheen, dat bevat al best wat koolhydraten. Alle gebakken sambals in de winkel bevatten daarnaast ook suiker. Als je geen suiker eet moet je het dus zelf maken.

Heb je geen (zelfgemaakte) sambal badjak klaar staan? Vijzel dan ieder geval een uitje, knoflook en pepers en bak dit prutje in kokosolie voor ongeveer een kwartier. Je gebruikt dus dubbel knoflook. Een keer gebakken (al of niet in de sambal) en nog wat losse geperste teentjes in de saus zelf. Knoflook die wordt gebakken geeft net een wat andere smaak dan de verse die je direct toevoegt aan de melk. Voeg wat azijn/limoensap toe met laos, gember, citroengras (kan alledrie in poedervorm) en als je het in huis hebt een mespuntje trassie en één kimirie noot. Dit voeg je toe aan het steelpannetje waar je al melk en noten in aan het verwarmen bent.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij met glutenvrije ketjap.

Vrij van soja, peulvruchten en passend binnen paleo bij gebruik kokosamino’s in plaats van sojasaus (bij het maken van de ketjap). In de zelfgemaakte sambal zit geen kunstmatige zooi, maar (uiteraard) wel pepers. Soms wordt dit bij een paleo dieet wel gegeten. Maak daarin je eigen keuzes.

Voor kha/khb: Ik vind de saus het lekkerst met cashewnoten omdat die lekker romig zijn. Cashews hebben 20 gr khd per 100 gram. Maak je eigen afweging hierin en kies eventueel voor pinda (11,8), amandelen of macademia’s (allebei gemiddeld 5, al kan het per merk verschillen). Deze saus kun je naar eigen voorkeur verder koolhydraatarm maken door te kiezen voor koolhydraatarme of sojavrije ketjap en sambal badjak. Gewone ketjap uit de winkel heeft 55 gr khd en sambal badjak rond de 40.

Vegan en vrij van schaal- en schelpdieren als je kiest voor miso of taotjo in plaats van trassie in de sambal badjak.

Koolhydraatarme en paleo satésaus van noten (zuivelvrij en zonder pinda)

Marjolein
Koolhydraatarme, vegan én paleo satésaus. Zuivelvrij en zonder pinda. Met cashewnoten (khb en paleo) of macademia of witte amandelen (kha). Ook de sambal kun je zelf maken, net als de koolhydraatarme ketjap.
5 van 4 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ, Borrelen, Oud&Nieuw, Out of the box, Umami
Gang Sauzen & dips
Keuken Aziatisch, Indonesisch
Porties 10 personen
Calorieën 378 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

  • 200 gr cashewnoten gebrand is het lekkerst, eventueel zelf eerst roosteren
  • 300 ml melk, zuivel of plantaardig indien gewone zuivel: neem volle melk
  • 6 teentjes knoflook
  • 3 el sambal badjak kant en klaar
  • of 3 el sambal badjak (zelfgemaakt)
  • 1 el (suikervrije) sambal oelek of een rode peper
  • paar flinke scheuten (glutenvrije) ketjap manis naar smaak, maar de saus mag echt flink donker kleuren

Voor paleo

Voor strikt paleo en vrij van nachtschade

  • variant beide sambals weglaten

Voor koolhydraatarm

Bereiding
 

  • Doe de noten in de keukenmachine en maal fijn gedurende een paar minuten.
  • Rasp of pers de knoflook. Zo fijn mogelijk, je wilt geen grote stukken in de saus, even vijzelen kan ook.
  • Schenk 200 ml amandelmelk in een (steel)pannetje en doe de noten en knoflook erbij. Op halfhoog vuur, goed roeren. Als het een gladde massa is kun je bepalen of er meer melk bij moet, meestal gebruik ik zo'n 300 ml in totaal.
  • Schep de sambal erin en giet de ketjap/sojasaus of kokosamino's erbij, de saus wordt nu mooi donker. Even goed roeren. Eventueel nog met de staafmixer extra glad mixen.
  • Proef! Is de smaak vol en pittig met een beetje umami? Voeg anders nog wat badjak of ketjap toe.
  • Kan een paar dagen in de koelkast bewaard worden. Bij opwarmen is het vaak wel nodig een beetje (plantaardige) melk toe te voegen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 378kcal | Koolhydraten: 8gr | Eiwitten: 10gr | Vetten: 35gr | Verzadigd vet: 5g | MO vet: 5g | EO vet: 23g | Vezels: 5gr | Vitamine A: 32IU | Vitamine B1: 0.4mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.2mg | Vitamine C: 1mg | Vitamine E: 5mg | Natrium: 56mg | Magnesium: 138mg | Kalium: 343mg | Calcium: 111mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 17µg | IJzer: 3mg | Fosfor: 254mg | Selenium: 5µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

9 reacties

  1. 5 sterren
    Een fijne smaak en textuur. En leuk om dit i.p.v. met pinda’s te maken. Topper met lekker satéspiesje, stokbrrod en salade…. Mmm smullen. Dank voor je lekkere gerecht 😄.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven