| | | | | | |

Salade Niçoise

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

De heerlijke klassieke salade met tonijn en ansjovis uit het Zuiden van Frankrijk. De salade Niçoise. Een geweldige combinatie met een smeuïg gekookt ei, een subtiel zoutje van de ansjovis, olijven, extra vierge olijfolie en natuurlijk wat sla.

Koop blikjes met vis die zo duurzaam mogelijk gevangen is.

Dieet en ‘vrij van’

Hoewel tomaten behoren tot de nachtschade familie komen ze in veel paleo recepten voor. Als je zongerijpte tomaten neemt is het gehalte anti-nutriënten lager. Eet je strikt paleo/AIP of ‘vrij van’ nachtschade, dan laat je ze weg.

Ei is een belangrijk onderdeel van een Niçoise. Maar niet essentieel. Voor AIP en ‘vrij van’ ei laat je de eieren en de mayonaise weg. Eventueel wat zuivelvrije yoghurt voor de smeuigheid.

Je kunt dit recept koolhydraatbeperkt en koolhydraatarm maken. Cherrytomaatjes zijn wat hoger in koolhydraten dan gewone tomaat (3,9 tegenover 2,9) maar nog steeds prima geschikt voor een koolhydraatarm dieet.

Rode ui is wat mij betreft een wezenlijk onderdeel van salade Niçoise. Maar ui is met 6,3 gr khd per 100 gram koolhydraatbeperkt en niet koolhydraatarm. Als smaakmaker wordt het in kleine hoeveelheden wel gedoogd voor kha. Je kunt dit vervangen door bosui (4,2).

Salade Niçoise

Een klassieker: salade Niçoise met tonijn, ansjovis, ei, ui en olijven.
5 van 2 stemmen
Vooraf 10 minuten
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Lente en zomer
Gang Salades
Keuken Europees, Frans
Porties 2
Calorieën 281 kcal

Benodigdheden

  • (steel)pannetje
  • kook- of stoompan
  • kom

Ingrediënten
  

Optioneel

  • 100 gr haricots verts

Voor strikt paleo/AIP en 'vrij van' nachtschade

  • variant GEEN tomaten

Voor AIP en 'vrij van' ei

  • kokosyoghurt GEEN eieren en mayonaise

Bereiding
 

  • Kook de eieren (niet te hard, 7 à 8 minuten). Laat ze afkoelen onder koud stromend water.
  • Als je hariciots verts gebruikt kun je deze 5 minuten blancheren of iets langer stomen.
  • Maak een dressing van 1 el mayonaise en alle olijfolie. Was de sla en verdeel met je handen de dressing erover. Verdeel over 2 borden.
  • Was en halveer de tomaatjes en verdeel over de borden. Snij de olijven en snipper de ui en verdeel over de borden. Doe het zelfde met de tonijn.
  • Pluk de ansjovis in stukjes (hou 8 langere stukjes apart) en verdeel ook deze stukjes.
  • Pel de eieren, snij in kwartjes en verdeel over het bord. Doe een klein beetje mayo op ieder ei en plak daarop de achter gehouden stukjes ansjovis.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 281kcal | Koolhydraten: 10gr | Eiwitten: 29gr | Vetten: 12gr | Verzadigd vet: 3g | MO vet: 3g | EO vet: 6g | Vezels: 6gr | Vitamine A: 10068IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.5mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 3µg | Vitamine C: 41mg | Vitamine D: 2µg | Vitamine E: 3mg | Natrium: 668mg | Magnesium: 76mg | Kalium: 969mg | Calcium: 157mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 201µg | IJzer: 5mg | Fosfor: 330mg | Selenium: 78µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven