Salade Caprese

Zuivelvrije salade Caprese met tomaat, basilicum, extra vierge olijfolie en mozzarella of plantaardige witte kaas.

Klassieker

Een heerlijke Italiaanse klassieker. Simpel, puur en eenvoudig. Dat betekent dat je salade ook staat of valt met de ingrediënten die je gebruikt. Neem een goede, echte, extra vierge olijfolie. En een mooie buffel mozzarella. Ook je tomaten het liefst mooi gerijpt en geen waterige, smaakloze die groen uit de kas zijn geplakt. ‘Wateratoes’ worden die in het buitenland ook wel genoemd.

Plantaardige kaas

Maar way als je geen zuivel eet… Oei, oei, oei. Wat kan ik kaas toch missen. Alle vormen van zuivel zijn prima te vervangen, maar echt goede kaas is lastig. In salades mis ik vooral echte goede mozzarella en feta.

Voor roomkaas heb ik inmiddels een fijn plantaardig recept dat ik zelf kan maken. Maar voor een kaas die op mozzarella lijkt wordt het lastiger. Ook de wat gezondere ambachtelijk kaasjes van noten die ik soms eet bij de borrel hebben toch niet dezelfde vibe.

Heel af en toe koop ik daarom een blokje witte kaas in de supermarkt. Niet de meeste gezonde keuze moet ik erbij zeggen, want enorm bewerkt. Hier heb ik Violife Greek White gebruikt. Deze smaakt romig en lijkt meer op feta dan op mozzarella. Maar voor mij tot nu toe wat smaak betreft de beste vervanger.

Dieet en ‘vrij van’

Deze salade is koolhydraatarm met gewone mozzarella. Maar Violife Greek White is dat met 11 gr khd per 100 gram niet.

Deze salade is niet paleo doordat het hoofdbestanddeel tomaat is.

Voor ‘vrij van’ zaden geen peper gebruiken.

Salade Caprese

Zuivelvrije salade Caprese met tomaat, basilicum, extra vierge olijfolie en plantaardige witte kaas.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, Ei, Eiwit, Gluten, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Kerst
Gang Salades
Keuken Europees, Italiaans
Porties 1 persoon
Calorieën 206 kcal

Benodigdheden

  • kom of bord, mes

Ingrediënten
  

  • 2 tomaat
  • 50 gr buffel mozzarella of
  • plantaardige feta bijvoorbeeld Violife Greek White
  • flinke hand verse basilicum
  • scheut extra vierge olijfolie
  • 1 Snuf zwarte peper korrels
  • zout roze Himalaya of Keltisch zee

Voor 'vrij van' zaden

  • variant GEEN zwarte peper

Bereiding
 

  • Snij de tomaten in partjes. Eventueel harde stukjes waar de kern zat verwijderen.
  • Snij of verkruimel de (plantaardige) witte kaas.
  • Strooi de basilicum erover.
  • Sprenkel een flinke scheut olijfolie erover. Naar smaak bestrooien met peper en zout.

Voedingswaarde

Calorieën: 206kcal | Koolhydraten: 8gr | Eiwitten: 13gr | Vetten: 13gr | Verzadigd vet: 7g | MO vet: 1g | EO vet: 4g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 2498IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.2mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 34mg | Vitamine D: 0.2µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 714mg | Magnesium: 40mg | Kalium: 640mg | Calcium: 285mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 42µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 239mg | Selenium: 9µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Delen op Facebook Pin recept Vragen?

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept