| | | | |

Salade Caprese

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een traditionele salade Caprese is super simpel en tegelijk één van de lekkerste salades die ik ken. Met tomaat, basilicum, extra vierge olijfolie en mozzarella. De mozzarella natuurlijk wel een probleem als je echt geen zuivel, koemelk of lactose kunt eten. Gebruik dan een plantaardige feta.

Klassieker

Een heerlijke Italiaanse klassieker. Simpel, puur en eenvoudig. Dat betekent dat je salade ook staat of valt met de ingrediënten die je gebruikt. Neem een goede, echte, extra vierge olijfolie. En een mooie buffel mozzarella. Ook je tomaten het liefst mooi gerijpt en geen waterige, smaakloze die groen uit de kas zijn geplakt. ‘Wateratoes’ worden die in het buitenland ook wel genoemd.

Mozzarella bij koemelkallergie?

De meeste mozzarella uit de supermarkt wordt gemaakt van koemelk. Die kun je dus niet eten. Mozzarella die gegarandeerd 100% gemaakt wordt van buffelmelk wordt door sommige mensen verdragen. Maar dat is zo persoonlijk dat ik daar niet zoveel over kan zeggen.

Mozzarella bij lactoseintolerantie?

Echte mozzarella van buffelmelk zou minder lactose moeten bevatten dan van koemelk. Maar het is niet lactosevrij. Galbani heeft wel lactosevrije mozzarella. Daarvoor geldt hetzelfde als met lactosevrije melk: de meeste mensen zullen dit verdragen, maar niet iedereen.

Vervanger: feta

Bij twijfel kun je kiezen voor feta. Echte traditionele feta wordt gemaakt van schapenmelk, aangevuld met geitenmelk. Daarmee is feta vrij van koemelk en A1 caseïne. Als het traditioneel wordt gemaakt bevat het geen lactose. Maar de naam feta is geen garantie voor lactosevrij. Haal goede feta bij de kaas oer. In de supermarkt is Dodoni een goede keus.

Plantaardige kaas

Maar wat als je helemaal geen zuivel eet… Dan kun je blokje witte, vegan kaas nemen uit de supermarkt. Niet de meeste gezonde keuze moet ik erbij zeggen, want enorm bewerkt. Ik heb zelf in het verleden Violife Greek White gebruikt. Deze smaakt romig en lijkt meer op feta dan op mozzarella. Maar voor mij tot nu toe wat smaak betreft de beste vervanger.

Dieet en ‘vrij van’

Deze salade is koolhydraatarm met gewone mozzarella en nog iets koolhydraatarmer met feta. Maar Violife Greek White, met 11 gr khd per 100 gram, maakt de salade koolhydraatbeperkt.

Tomaat is een nachtschade en daarmee niet strikt paleo. Toch zijn er veel mensen die paleo ruimer nemen en wel zo gerijpte tomaat (en rode peper en paprika) eten. Maak daarin je eigen keuzes.

Salade Caprese

Marjolein
Zuivelvrije salade Caprese met tomaat, basilicum, extra vierge olijfolie en plantaardige witte kaas.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Kerst
Gang Salades
Keuken Europees, Italiaans
Porties 1 persoon
Calorieën 206 kcal

Benodigdheden

  • kom
  • mes

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Snij de tomaten in partjes. Eventueel harde stukjes waar de kern zat verwijderen.
  • Scheur de mozzarella of verkruimel de (plantaardige)feta.
  • Strooi de basilicum erover.
  • Sprenkel een flinke scheut olijfolie erover. Naar smaak bestrooien met peper en zout.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Zie tekst boven het recept voor uitleg over het gebruik van mozzarella als je geen zuivel, koemelk, lactose of A1 caseïne eet.

Voedingswaarde

Calorieën: 206kcal | Koolhydraten: 8gr | Eiwitten: 13gr | Vetten: 13gr | Verzadigd vet: 7g | MO vet: 1g | EO vet: 4g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 2498IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.2mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 34mg | Vitamine D: 0.2µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 714mg | Magnesium: 40mg | Kalium: 640mg | Calcium: 285mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 42µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 239mg | Selenium: 9µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven