| | |

Rucola salade met boekweit, groene asperges en blauwe kaas

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Mediterrane en glutenvrije maaltijdsalade met een verrassend ingrediënt: boekweit. Gemengd met rucola en zongedroogde tomaten. Je bouwt de salade verder op met kort gebakken groene asperges, verkruimelde blauwe kaas en walnoten. Ik gebruikte zelf Roquefort, dat is een schapenkaas die laag is in lactose tot lactosevrij. Maar als je dat niet op hoeft te letten kun je iedere blauwe kaas gebruiken die je lekker vindt, liefst wel een brokkelige.

Wat is boekweit?

Boekweit (Fagopyrum esculentum) is een plantje uit de duizendknoopfamilie. Het bloeit met allemaal kleine bloempjes op een rij. De zaadjes zijn vrij klein en driehoekig van vorm. Van de zaadjes wordt boekweitmeel gemalen.

Hele korrel

Voor dit recept gebruik je de hele korrel, dus niet het wellicht meer bekende boekweitmeel. Dit is te koop bij Pit&Pit en Puur Mieke. Bij Puur Mieke krijgen nieuwe klanten 5% welkomstkorting met code Eetlekkeranders5.

Is boekweit een graan?

Boekweit is geen graan. Het komt namelijk niet uit de grassenfamilie. Maar omdat het gebruik en de voedingsstoffen lijken op granen worden het wel een pseudograan genoemd. Andere pseudogranen zijn amaranth, quinoa en chiazaad.

Is boekweitmeel glutenvrij?

Omdat boekweit geen graan is bevat het geen gluten. Boekweit is dus van nature glutenvrij, maar het wordt soms verwerkt in de buurt van glutenhoudende granen. Kruisbesmetting ligt dan op de loer. Kijk altijd goed op het pak of vermeld wordt dat het glutenvrij is.

Is boekweitmeel koolhydraatarm?

Pseudogranen bevatten nog best wat zetmeel en koolhydraten. De meeste worden daarom niet gegeten in een koolhydraatarm dieet. Overigens is chiazaad daarop een uitzondering. Het koolhydraatgehalte is relatief laag en het is rijk aan goede vetten.

Boekweit wordt meestal gezien als koolhydraatbewust. Officieel is het niet koolhydraatbeperkt, maar of het toch kan passen in een koolhydraatbeperkt dieet hangt sterk af van hoe je het invult. Zo vind ik zelf dat ik khb eet: ik blijf met mijn koolhydraten onder de 100 gram per dag. Maar ik eet wel af en toe boekweit. Het is in ieder geval niet koolhydraatarm (kha) en zeker niet geschikt voor een ketogeen dieet.

Is boekweitmeel paleo?

De meeste pseudogranen moeten net als graan een bewerking ondergaan. De meeste pseudogranen worden daarom niet gegeten paleo dieet. Chiazaad heeft deze bewerking overigens niet nodig en wordt meestal wel gegeten.

Geen fytinezuur

Naast geen gluten bevat boekweit ook geen fytinezuur zoals dat wel het geval is bij (glutenvrije) haver. Het bevat tegelijk wél een rijk scala aan aminozuren (eiwit). Er zijn dus veel deskundige die het juist als gezond ingrediënt aanprijzen. Overigens vult iedereen zijn dieet anders in dus ook boekweit wordt soms met mate gegeten in paleo dieet. Maar boekweit is in ieder geval niet geschikt voor de eliminatiefase van AIP.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij. Ruim koolhydraatbeperkt met de kanttekeningen hierboven beschreven. Koemelkvrij met Roquefort. Lactosegehalte met Roquefort zeer laag, niet altijd gegarandeerd vrij.

Rucola salade met boekweit, groene asperges en blauwe kaas

Marjolein
Mediterrane en glutenvrije maaltijdsalade met boekweit, blauwe kaas, groene asperges, rucola en zongedroogde tomaten.
5 van 1 stem
Vooraf 10 minuten
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Suiker, Vlees, Zaden
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Lente en zomer
Gang Salades
Keuken Europees
Porties 2 personen
Calorieën 352 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Spoel de boekweit af. Breng het water aan de kook, voeg de boekweit toe en kook 8 minuten zachtjes (met de deksel op de pan). Laat daarna zonder deksel afkoelen.
  • Snij de tomaatjes in stukken en roer door de boekweit.
  • Meng de olijfolie met de mayonaise en de mosterd. Meng alles door de boekweit.
  • Verkruimel de walnoten lucht en rooster even in de koekenpan. Zet daarna apart.
  • Was de asperges. Snij in stukjes en roerbak ongeveer 2 minuten(dat kan in dezelfde koekenpan). Voeg de chilivlokken en het zout toe.
  • Meng de rucola door de boekweit. Verdeel over de borden.
  • Bouw de borden op met de asperges, de walnoten en verkruimel de kaas erover.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 352kcal | Koolhydraten: 22gr | Eiwitten: 16gr | Vetten: 22gr | Verzadigd vet: 8g | MO vet: 7g | EO vet: 5g | Vezels: 6gr | Vitamine A: 1278IU | Vitamine B1: 0.3mg | Vitamine B2: 0.4mg | Vitamine B6: 0.3mg | Vitamine B12: 0.2µg | Vitamine C: 8mg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 803mg | Magnesium: 104mg | Kalium: 582mg | Calcium: 301mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 99µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 328mg | Selenium: 11µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 1 vote

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven