Rabarber

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

12x recepten: koolhydraatarm en paleo

Heerlijk rabarber! Een echte seizoensgroente die maar kort verkrijgbaar is: vanaf half april tot half juni. Geniet er dus van zolang het kan! Dat kan met de bekende bereidingen als compote en jam. En in toetjes, pap of taart. Maar het kan ook in hoofdgerechten: het combineert geweldig met zowel vis, als kip en vlees. Ik heb 12 koolhydraatarme, glutenvrije én zuivelvrije recepten verzameld.

Is rabarber koolhydraatarm?

Rabarber bevat weinig koolhydraten en past prima in een lowcarb dieet. Het bevat veel antioxidanten en mineralen zoals ijzer. Ook bevat het veel vezels. Goed voor je darmen dus. Maar…

Rabarber bevat veel oxalaat en salicylaat

Rabarber bevat veel oxalaat (oxaalzuur). Dat merk je na het eten onder meer aan de stroefheid van je tanden. Oxalaten kunnen ervoor zorgen dat je andere mineralen minder goed opneemt.

Er is een kleine groep mensen die extra gevoelig is voor oxalaat vanwege de vorming van nierstenen. Maar er komt ook steeds meer aandacht voor andere klachten. Met name bij histamine en mestcelactivatie kan oxalaat een enorme trigger zijn. Rabarber is ook hoog in salicylaat. Bij gevoeligheid voor één van beide kun je rabarber beter helemaal mijden.

Als je niet gevoelig bent voor oxalaat of salicylaat: geniet, maar wel met mate!

3x rabarber basics: gekookt, gestoomd en jam

Het basisrecept voor warme rabarber is koken of stoven. Met een klein beetje vocht en af en toe roeren wordt het in 10 minuten een moes. Door te stomen kun je de vorm en kleur iets meer behouden. En met wat verdikking en extra smaakmakers krijg je jam.

Gekookte koolhydraatarme rabarber voor suikervrije moes compote of sap in een bakje landscape
1. Gekookte rabarber voor moes, compote en sap – koolhydraatarm basisrecept
Basisrecept om op een koolhydraatarme manier rabarber te koken voor moes, compote en sap. Zonder suiker.
2. Gestoomde rabarber
Rabarber stomen is een bereidingswijze waarbij de vorm en kleur van de rabarber beter behouden blijven dan bij koken. Blijf er wel even bij voor de timing. Steeds even prikken voor de juiste stevigheid (of zachtheid). Afhankelijk van het gerecht dat je ermee gaat maken.
Koolhydraatarme jam van rabarber frambozen en aardbeien met chiazaad in glazen bakje, landscape
3. Koolhydraatarme rabarberjam met frambozen en aardbeien
Basisrecept voor koolhydraatarme jam van rabarber. Zonder suiker, gezoet met rood fruit en een beetje erythritol.
3x gekoeld en zoete rabarber: toetjes

Toetjes zijn perfect om rabarber in te verwerken. Bijvoorbeeld gewoon een schepje jam op wat (plantaardige) yoghurt. Het combineert geweldig met vers rood fruit. Vooral aardbeitjes en vroege frambozen zijn er heerlijk bij.

Koolhydraatarm suikervrij toetje van rabarber met mascarpone en aardbeien in een glaasje, landscape
4. Toetje van rabarber met mascarpone en aardbeien
Romig toetje van gekookte rabarber gemengd met (plantaardige) roomkaas en verse aardbeien. Heerlijk die lente!
Koolhydraatarm en zuivelvrij toetje van rabarber frambozenmousse en amandel chiapudding in een glaasje, vierkant
5. Rabarber frambozenmousse met amandel chiapudding
Heerlijk fris toetje van rabarber frambozenmousse op een lekkere stevige pudding van amandelpasta en chiazaad.
6. ‘Vlaflip’ van rabarbervla met aardbei en (plantaardige) yoghurt
Klassiek toetje van yoghurt en vla, maar dan in een ander jasje. Koolhydraatarm en je kunt kiezen voor plantaardige yoghurt. Ook de vla is niet van zuivel. Het lijkt een beetje op pudding. Je maakt het van rabarber compote met eidooier.
3x warme en zoete rabarber: ontbijt en taart

Niet alleen in (koude) toetjes is rabarber een klassieker. Ook in je ontbijt combineert het geweldig. Denk weer een een bakje (plantaardige) yoghurt met (koolhydraatarme) granola of warm in havermoutpap. Ik heb een koolhydraatarme pap gemaakt met bietjes en twee baksels om je te inspireren.

7. Rabarberpap met rode biet, bloemkool, kardemom en kaneel
Koolhydraatarme pap met als smaakmakers rabarber en rode biet. De basis van de pap is bloemkool met lijnzaad. Wat kardemom en kaneel maken het compleet. Optioneel wat erythritol en rozenolie of gedroogde roosjes. Lekker met een topping van rood fruit zoals aardbei of framboos.
8. Sinaasappel rabarbertaart van kikkererwtenmeel
Verrassend vegan taartje van kikkererwtenmeel en stukjes rabarber. Met vanille en Perzisch geïnspireerde smaken als sinaasappel en kardemom.
9. Rabarbercake van amandelmeel
Smeuïge cake van amandelmeel met rabarber, sinaasappel, venkelzaad en kardemom.
3x warm en hartige rabarber: hoofdgerechten

Tot slot nog wat ‘out of the box’ inspiratie. Rabarber in een warm hoofdgerecht. Mooie combinaties van zoet en hartig. Met vis, kip en vlees.

10. Kabeljauw in sinaasappelsaus met zoete aardappel en rabarber
Heerlijk eenpans stoofgerechtje met kabeljauw. Je begint met zoete aardappel, die je bakt met rozemarijn en afblust met sinaasappelsap. Nog wat (plantaardige) room erbij en in die saus stoof je de vis en rabarber gaar.
11. Gegrilde kippenbout met pompoen, rode biet en rabarber
Ovengerecht met gekruide kip en verrassende groenten: pompoen, rode biet en rabarber. Een mooie balans tussen pittig, hartig, zoet en een zuurtje.
12. Runder stoofvlees in rode wijn met venkel en rabarber
Zachte runderstoof in rode wijn met venkel, rabarber en gekarameliseerde rode ui. Het vlees kruid je met salie, tijm, paprikapoeder en wat venkelzaad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *