| | | | |

Piña colada overnight oats met ananas en yoghurt (ook zuivelvrij)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Overnight oats is een bekend Amerikaans ontbijtje. Het is heerlijk koel en makkelijk te maken. ’s Avonds meng je wat havermout met een scheutje (plantaardige) melk of andere vloeistof en dat zet je weg in de koelkast (overnight). ’s Ochtends hoef je de oats alleen maar even om te roeren en je favoriete toppings erop te doen. Ik gebruik hier A2 yoghurt. Kokosyoghurt past natuurlijk perfect, maar met gewone zuivel vond ik het ook erg lekker!

A2 zuivel

Ik heb lange tijd geen zuivel gegeten. Ik heb veel darmproblemen en onder meer een lichte lactose intolerantie en een ‘leaky gut’. Langzaamaan gaat het steeds beter. Het lijkt bij mij vooral te gaan om A1 zuivel. Ik ben gaan experimenteren met A2 zuivel en dat gaat erg goed.

Ook A2 zuivel proberen? Kijk dan eens naar de grasgevoerde A2 zuivel van ‘Vlees van Ons’. Ik mag een welkomstkorting weggeven van 10%. Gebruik daarvoor de code Eetlekkeranders10.

Meer weten? Lees dan deze info over A2 caseïne.

Verhoudingen overnight oats

De verhouding tussen haver en vloeistof is bij een overnight oats ongeveer 1 op 2. Ik reken het liefst in eetlepels. Want om vlak voordat ik naar bed ga nog in de weer te zijn met een weegschaal en maatbeker zie ik niet zitten. Dus gewoon 1 lepel havermout op 2 lepels vloeistof. In dit geval gebruik je bij dikke yoghurt net wat meer en bij dunnere yoghurt dezelfde verhouding.

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar het wordt vaak verwerkt op dezelfde plek als tarwe of andere glutenhoudende granen. Bij haver moet altijd expliciet op het pak staan of het glutenvrij is. Staat het er niet? Dan is het dus niet gegarandeerd glutenvrij! Dit geldt overigens niet alleen voor havermout of havermeel, maar ook voor havermelk of -yoghurt. Zo zijn de drinks en yoghurt van Oatly niet glutenvrij, maar die van AH wel.

Fytinezuur

Er zijn meerdere redenen om geen haver te eten. Zo eet je in een paleo dieet helemaal geen graan. Granen zijn vaak doorgekweekt en zelfs genetisch gemodificeerd. Daarbij gaat het met name om tarwe, rijst en maïs. Verder bevatten granen anti-nutriënten als lectines. Dat zijn stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze worden wel gezien als het verdedigingsmechanisme van planten. Sommige mensen hebben meer last van deze stoffen dan anderen. Het kan voor hen zelfs een reden zijn om carnivoor te eten.

Haver is van alle granen nog het meest een oergraan met volwaardige voedingsstoffen. Maar ook haver bevat natuurlijke anti-nutriënten. Het belangrijkste anti-nutriënt in haver is fytinezuur. Dat kan ontstekingsbevorderend werken en de opname van sommige voedingsstoffen in de weg staan. Overigens zit fytinezuur ook in noten en zaden. Dat is de reden dat noten en zaden in een Auto Immuun Paleo in de eerste fase ook worden weggelaten.

Lange tijd werd gedacht dat het zinvol was haver eerst te weken voor gebruik. Uit onderzoek blijkt dat het weekwater wel iets van het fytinezuur opneemt, maar lang niet alles. En in het weekwater worden ook goede stoffen opgenomen. Lees daarover deze blog van Monique van der Vloed. Persoonlijk week ik mijn haver daarom niet meer.

Glyfosaat in haver?

Een Amerikaans onderzoek naar ontbijtgranen met havermout trof onder meer in pakken Cheerio’s glyfosaat aan. Dat is een bestrijdingsmiddel (Roundup van Monsanto) dat vooral in Amerika gebruikt wordt. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat dat kankerverwekkend is. En het wordt in verband gebracht met Parkinson. Helaas is het Europees nog niet in de ban gedaan. Toch is het de vraag of Nederlandse pakken met ontbijtgranen ook glyfosaat bevatten en of dat dan komt van de haver.

Vooralsnog lijkt het vooral van belang om biologische havermout te kopen zonder andere toevoegingen.

Is haver goed voor je?

Nu we de nadelen weten is het ook goed om eens naar de voordelen te kijken. Want haver bevat essentiële eiwitten, goede mineralen als magnesium en niet oplosbare vezels die zeer gunstig zijn voor je microbioom. Haver verteert heel langzaam en geeft de glucose ook langzaam af in je bloed waardoor de schommelingen in je bloedsuiker veel minder hoog zijn dan bij andere granen.

Ik eet zelf daarom wél haver. Niet elke dag, maar ik mis het als ik het helemaal weglaat. Dus ik eet het af en toe. Voor mijn gevoel doet het mij goed om zo divers mogelijk te eten.

Dieet en ‘vrij van’

Haver past met mate in een koolhydraatbeperkt dieet. Granen eet je niet als je koolhydraatarm og keto moet of wilt eten. Granen bevatten namelijk veel zetmeel, zo bestaat wit brood bijna alleen maar uit zetmeel en dus koolhydraten. Haver komt van alle (pseudo)granen het eerst in aanmerking maar alleen als je koolhydraatbeperkt eet. En ook wel met mate! Lees meer over het verschil tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt.

Haver past niet in een paleo of AIP dieet.

Piña colada overnight oats met ananas en yoghurt (ook zuivelvrij)

Marjolein
Een frisse, zomerse overnight oats met yoghurt, haver en tropisch fruit.
5 van 2 stemmen
Bereiding 1 uur 5 minuten
Totale tijd 1 uur 5 minuten
Vrij van A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Vegan
Trefwoord Out of the box
Gang Ontbijt
Keuken Amerikaans, Europees, Zuid-Amerikaans
Porties 1 persoon
Calorieën 579.8 kcal

Benodigdheden

  • glaasje

Ingrediënten
  

  • 5 el havermout of grove havervlokken
  • 10 el yoghurt, zuivel of plantaardig grasgevoerd A2 yoghurt of kokosyoghurt
  • 4 el kokosschaafsel geroosterd
  • ¼ ananas of blokjes uit de vriezer
  • ½ mango of blokjes uit de vriezer

Optioneel

Bereiding
 

  • Meng de haver met de yoghurt en als je het gebruikt de siroop of erythritol.
  • Zet een nachtje in de koelkast.
  • Rooster de kokos in een hete pan.
  • Roer de overnight oats door elkaar. Schep eventueel wat extra yoghurt bovenop. Top af met het fruit en de kokos.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 579.8kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven