| | | | | |

Perenijsjes

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Super makkelijk en snel te maken perenijsjes. Heerlijk smaakvol en gewoon puur natuur. Peren hebben van zichzelf zoveel smaak dat je verder helemaal niets hoeft toe te voegen.

Als je een echte zoetekauw bent (en niet koolhydraatarm eet) kun je eventueel wat maple syrup toevoegen. Dat geeft een mooie karamel smaak die goed combineert met peer. Maar doe dat met mate, want ook al is maple syrup wat gezonder dan geraffineerde witte suiker, het blijft suiker.

Hou je van ijs? Kijk dan ook eens bij het roomijs van banaan (nicecream), sorbetijs van kokosroom of bij de andere rijsjes op een stokje (limoenijsjes of bosbessenijsjes).

Vormpjes

Er zijn verschillende makkelijke vormpjes te koop. Als je eenmaal vormpjes in huis hebt voor waterijsjes, kun je ze altijd snel maken. Nooit meer een reden om ze in de supermarkt te kopen!

Ik heb er zelf twee: kunstof vormpjes met een kunstof ‘stokje’ en siliconen vormpjes met een echt stokje. Wat mij betreft zijn dit twee totaal verschillende, maar allebei praktisch. Online zijn talloze varianten en tussenvormen.

Kunstof vormpjes

Kunstofvormpjes nemen met echt terug naar mijn jeugd. Hiermee maak je kleine ijsjes. Je hangt ze per vormpjes in een houdertje. Dat is niet heel stabiel. Vooral als veel.mensen de vriezer la open en dicht doen kunnen ze omvallen als ze nog niet bevroren zijn. Het voordeel is dat je ze los kunt bewaren zodra ze ingevroren zijn. Daarnaast heb je geen apart stokje nodig. Het nadeel is dat ze net wat minder echt lijken en ik vind het kunstof stokje wat kort.

Dit soort vormpjes zijn te koop bij de HEMA of IKEA. Deze zijn exact dezelfde maat, alleen anders van kleur.

Siliconen vormpjes

Meer echt lijkende ijsjes maak je met siliconen vormpjes. Deze zijn ook 1,5 keer zo groot. En er gaat een echt stokje in. Het nadeel is dat dat niet volledig herbruikbaar is (niet alle stokjes komen terug, er verdwijnen er altijd een paar). De vormpjes zitten aan elkaar vast en vormen een blok. Daardoor vallen ze niet om. Maar ze dus ook als ze klaar zijn nog aan elkaar vast.

Ik heb mijn siliconen vormpjes gekocht bij Bol.

Dieet en ‘vrij van’

De ijsjes passen (met en zonder maple syrup) prima in een paleo dieet.

Lowcarb, maar peren zijn helaas niet koolhydraatarmv(kha). Ze zijn wel koolhydraatbeperkt, maar als je maple syrup toevoegt zijn ze de ijsjes dat uiteraard niet meer.

Laag histamine

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Peren hebben een SIGHI 1 score. Maar op MC360 staan ze op laag. Peer heeft wel een relatie met andere intoleranties/allergiën. Als je ook laag salicylaat eet zijn peren mogelijk het enige fruit dat geschikt voor je is. Dus het proberen waard.

Laag salicylaat

Peer is één van de weinige fruitsoorten met een laag salicylaat gehalte. Maar het is natuurlijk niet verstandig alle ijsjes in 1x te eten!

Laag oxalaat

Over het oxalaatgehalte van peren is het lastig een duidelijke uitspraak te doen. Het oxalaat gehalte kan verschillen per perensoort. De testresultaten in Amerika variëren van laag tot hoog. Nederlandse (conference) peren zijn niet getest.

Perenijsjes

Marjolein
Eenvoudig te maken recept voor gezonde perenijsjes. Met alleen peer en geen verdere toevoegingen.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Vriezer 4 uur
Totale tijd 4 uur 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Pinda, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord IJs, Lente en zomer
Gang Toetjes
Keuken Europees
Porties 6 ijsjes
Calorieën 29 kcal

Ingrediënten
  

  • 300 gr peren = 2 grote, 3 tot 4 kleine
  • 8 el water

Optioneel

Bereiding
 

  • Schil de peren en verwijder het klokhuis. Snij in stukken en doe in een bakje of in de kleine keuken machine die bij een staafmixer hoort.
  • Voeg het water en eventueel de maple syrup toe. Meng met de staafmixer.
  • Vul de vormpjes (kan handig met een lepeltje).
  • Roer in de vormpjes om luchtbellen eruit te halen (bijvoorbeeld met de achterkant van de lepel of een satéprikker).
  • Vul eventueel aan als door het roeren extra ruimte is ontstaan.
  • Doe de stokjes in de vormpjes en zet in de vriezer. Het duurt ongeveer 3 tot 4 uur voordat ze klaar zijn.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 29kcal | Koolhydraten: 4gr | Eiwitten: 0.2gr | Vetten: 0.1gr | Verzadigd vet: 0.01g | MO vet: 0.05g | EO vet: 0.04g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 13IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.01mg | Vitamine B6: 0.01mg | Vitamine C: 2mg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 1mg | Magnesium: 4mg | Kalium: 58mg | Calcium: 5mg | Koper: 0.04mg | Foliumzuur: 4µg | IJzer: 0.1mg | Fosfor: 6mg | Selenium: 0.05µg | Zink: 0.05mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven