| | | | | | | |

Koolhydraatarme pastasalade met venkel, salami, dille en honing mosterddressing – ook glutenvrij en paleo

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Italiaanse pasta salade met gebakken salami, pompoenpitten en in balsamico azijn en mosterd ingelegde venkel en ui. De dressing maak je verder af met dille, honing (of zoetstof) en amandelpasta. Voor paleo en koolhydraatarm heb ik een KPNI keto penne gevonden met psylliumvezels en lijnzaad. Voor glutenvrij kan je deze ook gebruiken, of je neemt penne van bruine rijst of boekweit.

Fan van pastasalade? Kijk dan ook eens bij deze:

  1. met gerookte kip en pesto (gv, paleo en kha)
  2. met witlof, gerookte kip en granaatappelpitjes en tahindressing (gv, paleo en khb)
  3. met perzik, rode biet, Mozzarella en pijnboompitten (gv en khb)

Glutenvrije pasta

Op de foto staat koolhydraatarme pasta. Deze is ook glutenvrij (en gezond!). Maar ‘gewone’ glutenvrije pasta kan natuurlijk ook! Mijn favoriete glutenvrije pasta is van bruine rijst (zacht en vol). Mijn dochter vindt juist boekweit erg lekker (is iets plakkeriger en een beetje chewy). Neem liever geen (of niet te vaak) pasta met veel voedingsarme witte zetmelen zoals mais of witte rijst.

Eerder maakte ik met bruine rijst fusilli deze pastasalade met gerookte kip, witlof en granaatappel. En deze met perzik, rode biet, Mozarella en pijnboompitten.

Koolhydraatarme pasta

Dit recept is de vijfde uit een serie over koolhydraatarme pasta. Eerder maakte ik 4 (warme) koolhydraatarme pasta’s met 3 verschillende soorten van Just Taste (pasta kip pesto en pasta carbonara met zwarte bonen spaghetti, pasta kip en ui met kikkererwten-soja linguini en pasta alla Norma met kikkererwten-soja linguini).

Deze pasta’s voldeden maar hebben geen stevige bite. Niet geschikt voor een pastasalade dus. Daarom ben ik verder gaan zoeken. En ik heb een vezelrijke pasta gevonden van Treat: KPNI keto penne met psyllium en lijnzaad. Treat producten zijn KPNI en paleo proof. Het KPNI dieet is niet zo heel bekend, ik noem het verder op mijn site ook niet. Maar het is een gezond dieet dat vooral gericht is op een gezond microbioom. Het bevat dan ook veel probiotische vezels die een goede voedingsbodem vormen voor je darmflora. Meestal zit Treat daardoor wat hoger in de koolhydraten. Maar de speciale keto penne vormt daarop een uitzondering en is, naast KPNI en paleo, ook lowcarb.

Zero pasta

Er zijn niet veel échte koolhydraatarme pasta’s. Onder de norm van 5 gram koolhydraten per 100 gram ken ik alleen pasta van konjac of kelp. Dit is voor een salade wat mij betreft geen succes. Ik eet het overigens wel met sticky Aziatische sauzen. Ik heb zelfs een hele konjac en kelp special gemaakt.

Kha/khb pasta

Naast zero pasta is er veel keus in pasta’s die tussen de 12,3 en 25 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Deze pasta’s zijn ruim koolhydraatarm tot koolhydraatbeperkt. Voorbeelden hiervan zijn Feeling OK, WeCare en Adam’s pasta. Deze gebruiken geïsoleerde tarwe eiwitten waaronder gluten. Helaas eet ik geen gluten of tarwe dus deze kan ik niet testen. Ik hoor wel van verschillende mensen dat ze prima te eten zijn. Kijk hier voor penne van Feeling OK en WeCare bij Lowcarbcenter.

Just Taste laag in koolhydraten

De meeste bekende pasta net bij en de norm van 5 gram zijn de Just Taste pasta’s (te koop bij Lowcarbcenter). Ze zijn bijna strik koolhydraatarm (kha): van 8,5 tot 10,7 per 100 gram en 4,3 tot 5,7 per portie. Ik vind deze goed te doen. Redelijk smaakloos, dus maak er vooral een lekkere saus bij. De bite is toch wel wat rubberig.

Treat KPNI keto penne nog lager!

De KPNI keto pasta van Treat blijkt zelfs zelfs nog iets minder koolhydraten te bevatten dan Just Taste: 7,6 per 100 gram en en 3,8 per portie.

Is de keto penne van Treat lekker?

Wat smaak betreft vond ik de KPNI keto penne eerst niet heel bijzonder, vergelijkbaar met die van Just Taste. Met voorproeven had ik er dan ook even een hard hoofd in.

Maar eenmaal gemengd met de rest van de salade was ik positief verrast. De bite was lekker! Helemaal niet rubberig en ik heb mijn bord echt met smaak leeg gegeten. Waar ik de pasta van Just taste waarschijnlijk alleen nog ga eten als ik echt wat strikter lowcarb eet, denk ik dat ik deze penne van Treat vaker in mijn salades ga opnemen.

Koolhydraatarme pastasalade met venkel, salami, dille en honing mosterd dressing – ook glutenvrij en paleo

Marjolein
Italiaanse pasta salade met venkel, salami, dille en pijnboompitten. Met een dressing van amandelpasta, balsamico azijn, olijfolie, honing en mosterd. Glutenvrij met bruine rijst fusilli. Koolhydraatarm met keto penne en zoetstof met honingsmaak.
5 van 2 stemmen
Vooraf 1 uur
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 1 uur 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ, Doordeweeks, Lente en zomer, Pasta
Gang Salades
Keuken Europees, Italiaans
Porties 1 tot 2 à 4 personen
Calorieën 335 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Alternatieve pasta voor alleen glutenvrij

Alternatieve lowcarb pasta 

Bereiding
 

  • Snij de venkel en ui allebei zo dun mogelijk. Meng met de azijn, mosterd en en olijfolie en laat marineren. Minimaal een uur, mag langer.
  • Bak de salami lucht krokant.
  • Kook de pasta zoals op het pak staat of in de online gebruiksaanwijzing. Over het algemeen is dat 9 à 10 minuten. Daarna afspoelen onder de koude kraan
  • Meng de amandelpasta en honing bij de venkel en ui.
  • Meng de pasta door de venkel.
  • Meng de dille door de salade.
  • Maak het bord op. Verdeel de salami en pitten over de salade.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 335kcal | Koolhydraten: 4gr | Eiwitten: 18gr | Vetten: 27gr | Verzadigd vet: 9g | MO vet: 3g | EO vet: 13g | Vezels: 0.3gr | Vitamine A: 80IU | Vitamine B1: 1mg | Vitamine B2: 0.3mg | Vitamine B6: 0.4mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 1mg | Vitamine E: 0.3mg | Natrium: 1.719mg | Magnesium: 27mg | Kalium: 316mg | Calcium: 17mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 5µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 193mg | Selenium: 20µg | Zink: 3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven