| | | | | |

Glutenvrije pannenkoeken van boekweitmeel

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Boekweit is één van de beste melen om glutenvrije pannenkoeken mee te bakken. Je kunt er mooie, dunne pannenkoeken van bakken die ook nog eens heel smaakvol zijn. Eerlijk gezegd vind ik boekweitpannenkoeken zelfs lekkerder dan gewone pannenkoeken. Veel mensen bakken ook gewone pannenkoeken met een deel tarwebloem en een deel boekweit. Maar je kunt de gewone bloem dus ook helemaal weglaten.

Ook fan van boekweit? Kijk dan ook eens naar deze poffertjes met boekweitmeel of dit brood van boekweitmeel.

Alternatieven

Een geschikt glutenvrij graan om pannenkoeken met te bakken is havermeel. Haver en boekweit zijn in dit geval redelijk 1 op 1 te vervangen. Je kunt deze melen dus ook door elkkaar gebruiken,.

Andere opties voor dunne glutenvrije pannenkoeken zijn kastanjemeel (paleo) of kikkererwtenmeel (khb). Koolhydraatarme pannenkoeken zijn vaak iets dikker, zoals van amandelmeel of kokosmeel. En wist je dat je zelfs pannenkoeken kunt bakken zonder meel? Zoals deze (ook wel iets dikkere) met alleen ei en banaan.

Formaat

Ik gebruik een wat kleinere pan van 20/22 cm. Dat is ook de maat waar het formaat soep opscheplepel goed in past (vullen tot net een paar millimeter onder de rand, dan heb je 3 gelijke porties). Een kleiner formaat maakt het net iets makkelijker om de pannenkoek om te draaien. Bij een grotere pan bak je 2 pannenkoeken in plaats van 3.

Wat is boekweit?

Boekweit is een soort zaad, dat valt onder de pseudogranen. Net als quinoa en amaranth.

Boekweit smaakt wat nootachtig maar lijkt verder op graan. Het bevat (naar verhouding voor een zaad) best veel zetmeel. Zetmeel geeft binding waardoor je niet al te veel last hebt van het gemis aan gluten. Zeker met een eitje erbij krijg je een pannenkoek die niet snel breekt en die je mooi kunt omdraaien.

Zuivelvrij

De pannenkoeken zijn prima zuivelvrij te maken. Ik bak deze pannenkoeken het liefst met havermelk omdat dat een extra romig effect geeft. De meeste mensen die boekweit kunnen eten kunnen ook haver verdragen. Let wel op dat niet alle havermelk gegarandeerd glutenvrij is. Even goed op het pak kijken dus.

Als je zuivel drinkt kunt je ook gewone melk gebruiken. Eventueel is amandelmelk een optie en zelfs water zou kunnen.

Dieet en ‘vrij van’

Omdat boekweit een pseudograan is, is het niet paleo.

Door het hoge zetmeelgehalte is boekweit niet koolhydraatarm. Of het past in een koolhydraatbeperkt dieet? Nee, volgens sommigen passen (pseudo)granen daar nooit in vanwege de hoeveelheid koolhydraten. Ja, volgens anderen wel omdat het veel vezels bevat en vooral ‘langzame’ koolhydraten. Als je het eet: let goed op je dagwaarden.

Pannenkoeken van boekweitmeel

Marjolein
Het basisrecept voor een eenvoudige, smaakvolle en voedzame glutenvrije en zuivelvrije pannenkoek van boekweitmeel met ei en plantaardige melk.
5 van 1 stem
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van A1 caseïne, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Basisrecept, Pannenkoek
Gang Brood & deeg, Lunch, Ontbijt
Keuken Europees
Porties 3 pannenkoeken
Calorieën 418 kcal

Benodigdheden

  • kom, koekenpan, garde, spatel, maatbeker, soep opscheplepel

Ingrediënten
  

  • 60 gr boekweitmeel
  • 200 ml melk, zuivel of plantaardig
  • 1 ei
  • snuf zout roze Himalaya of Keltisch zeezout
  • 3 klontjes (grasgevoerde) roomboter om in te bakken
  • of 3 klontjes kokosolie om in te bakken

Bereiding
 

  • Meng het meel met het zout. Voeg de melk toe en roer tot er geen klontjes meer zijn. Voeg daarna het ei toe en blijf roeren.
  • Verhit de pan op redelijk hoog vuur (stand zeven, acht inductie) en voeg de boter toe als de pan heet is. Schep een lepel (maat soep opscheplepel) in de pan. Laat ongeveer twee minuten aan één kant bakken. Bak de andere kan in één tot twee minuten.
  • Herhaal voor nog twee pannenkoeken

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Genoemde calorieën is inclusief een eetlepel boter of olie om in te bakken.

Voedingswaarde

Calorieën: 418kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven