| | | | | | | |

Overnight chia met ‘salted caramel’ gebakken peer en yoghurt

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Overnight chia is super makkelijk te maken weinig werk. Ongeveer 3 eetlepels chia en 3x zoveel vocht erbij. Nachtje in de koelkast. Volgende naar wens verdunnen, eventueel pureren en toppings erover. Hier had ik gebakken peer. Mijn favoriete combinatie met peer is sojasaus en maple syrup. Klinkt gek als ontbijt, maar je krijgt er een heerlijk zoutig caramel achtig smaakje van. Als je geen soja eet kun je kokosamino’s nemen. Verder had ik kokosyoghurt, maar je kunt iedere yoghurt maar gebruiken die jij lekker vindt of die in jouw dieet past.

Welke yoghurt bij welk dieet?
  1. Lowcarb (vetten): Griekse yoghurt
  2. Lowcarb (eiwitten): kwark
  3. Paleo: amandel of kokos
  4. Vegan en zuivelvrij: alle plantaardige
  5. Lactosevrij: van lactosevrije melk (met lactase), niet voor iedereen geschikt
  6. Koemelkvrij: geitenyoghurt, niet voor iedereen geschikt
  7. Zonder A1 caseïne: A2 yoghurt
Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij. Lowcarb, koolhydraatbeperkt (kun) want niet strikt koolhydraatarm (kha) door de peer. Lowcarb, zuivelvrij, paleo en vegan afhankelijk van de gekozen yoghurt. Vrij van soja en paleo met kokosaminos.

Overnight chia met ‘salted caramel’ gebakken peer en yoghurt

Marjolein
Heerlijke overnight chiapudding met gebakken peer in een sausje van maple syrup en sojasaus (of kokosamino's). Met yoghurt naar keus.
5 van 2 stemmen
Vooraf 6 uur
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 6 uur 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Doordeweeks
Gang Ontbijt
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 1 glaasje
Calorieën 124 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Voor paleo en sojavrij

Voor koolhydraatbeperkt

Bereiding
 

  • Zet een nachtje van tevoren het chiazaad weg met 3 el yoghurt en 6 el water. Wel even roeren.
  • 's Ochtend schil je een peer. Iets meer dan de helft bak je kort in de koekenpan met een heel klein beetje vet naar keus.
  • Blus de peer af met de maple syrup en sojasaus (of kokosamino's). Zet het vuur zacht en laat karameliseren.
  • De rest van de peer mag in nog kleine stukjes. Meng dat, samen met een klein beetje kaneel, door de chiapudding. Deze is waarschijnlijk vrij dik en je kunt er ongeveer 2 el yoghurt aan toevoegen.
  • Schep 3 el yoghurt op de pudding en top af met de peer en giet eventueel achtergebleven saus erover. Ik at de peer warm, maar je kan hem ook even af laten koelen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 124kcal | Koolhydraten: 23gr | Eiwitten: 2gr | Vetten: 1gr | Verzadigd vet: 0.2g | MO vet: 1g | EO vet: 0.2g | Vezels: 7gr | Vitamine A: 50IU | Vitamine B1: 0.04mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine B12: 0.1µg | Vitamine C: 8mg | Vitamine E: 0.2mg | Natrium: 65mg | Magnesium: 25mg | Kalium: 246mg | Calcium: 61mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 15µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 62mg | Selenium: 2µg | Zink: 0.4mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven