| | | | | | |

Glutenvrij cookie dough ontbijttaartje met tijgernoten en vijgen (AIP, paleo en vegan)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijk warm ontbijtje met tijgernoten (chufa) en vijgen uit de oven. Het lijkt een beetje op een taartje, het is namelijk knapperig aan de buitenkant. Het lijkt ook een beetje op een muffin. Maar het zit in een bakje omdat het nog zacht is van binnen. Als dikke, warme cookie dough.

Het lijkt daardoor nog het meest op een baked oats of baked nuts, maar dan dus niet met granen of noten. Verder is dit ’taartje’ met tapioca en kokosmeel. Zonder ei, granen, noten of zaden. Dus helemaal paleo en AIP proof!

Hou je van tijgernoten? Kijk dan ook eens bij de AIP poffertjes of deze granola met tijgernoten, aardbeien en kokosdrizzle, of deze met tijgernoten en bakbananenmeel.

Tijgernoten

Tijgernoten is de Nederlandse benaming voor wat in Spanje chufa genoemd wordt. Ze worden ook wel aardamandel genoemd. Maar tijgernoten zijn geen amandelen en het zijn zelfs helemaal geen noten. Het zijn een soort knolletjes op de uiteinden van de wortels van de knolcyperus (Cyperus esculentus).

Tijgernoten bevatten best wat vezels en hoe fijn je het ook maalt, er blijft altijd wat korreligheid. Hier is dat niet erg omdat je ook wat pitjes proeft van de stukjes vijg die je door het beslag mengt. De tapioca en kokos maken het smeuïg.

Tapioca

Tapioca is een goede binder die gemaakt wordt van de cassave wortel. Cassavemeel bevat de hele cassave. Tapioca bevat alleen het zetmeel.

Specerijen

Dit ontbijttaartje bevat geen toegevoegde suiker. De zoete smaak komt van de vijg en van specerijen als vanille, koek- en speculaaskruiden, kardemom en nigella. Die laatste twee zijn zaden. Als je AIP eet, en geen zaden, dan beperkt je je tot vanille en kaneel.

Dieet en ‘vrij van’

Paleo, AIP en vegan.

Glutenvrij cookie dough ontbijttaartje met tijgernoten en vijgen (AIP, paleo en vegan)

Marjolein
Heerlijk ontbijttaartje zonder suiker, ei, granen, noten en zaden. Met meel van tijgernoten (chufa), tapioca en kokosmeel. In een bakje, want hoewel het aan de buitenkant lijkt op een muffin, is het aan de binnenkant zacht als cookie dough.
5 van 2 stemmen
Bereiding 5 minuten
Oven 20 minuten
Totale tijd 25 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Paleo, Vegan
Trefwoord Out of the box, Valentijnsdag
Gang Ontbijt
Keuken Europees
Porties 2 personen
Calorieën 439 kcal

Benodigdheden

  • oven op 200 graden
  • 2 ramekins of andere bakjes die in de oven kunnen
  • kom + garde
  • scherp mesje

Ingrediënten
  

Voor AIP en vrij van zaden

  • 1 tl kaneel GEEN koek- en speculaaskruiden, nigella sativa of kardemom
  • ½ tl Bourbon vanille poeder extra

Bereiding
 

  • Verwarm de oven op 200 graden.
  • Meng het tijgernotenmeel met de tapioca, het kokosmeel, het bakpoeder, de specerijen en het zout.
  • Klopt de kokosmelk luchtig met een garde en meng met de droge ingrediënten.
  • Verdeel wat beslag/deeg over de bodem van de ramekin. Losjes, niet aandrukken. Een flinke eetlepel in ieder bakje.
  • Was de vijg. Snij uit het midden twee plakjes. Snij de kontjes in stukjes. Meng de stukjes met de rest van het beslag. Verdeel dit over de ramekins. Wederom luchtig houden, niet aandrukken.
  • Snij de plakjes vijg over doormidden. Leg de plakjes op het beslag/deeg.
  • Zet in de oven voor 25 minuten.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 439kcal | Koolhydraten: 34gr | Eiwitten: 5gr | Vetten: 30gr | Verzadigd vet: 22g | MO vet: 0.3g | EO vet: 1g | Vezels: 10gr | Vitamine A: 38IU | Vitamine B1: 0.04mg | Vitamine B2: 0.01mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 3mg | Vitamine E: 0.2mg | Natrium: 186mg | Magnesium: 39mg | Kalium: 301mg | Calcium: 94mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 16µg | IJzer: 2mg | Fosfor: 116mg | Selenium: 6µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven