Laag histamine

Wat houdt een laag histamine dieet in? Waarom zou je een dieet volgen dat laag is in histamine of histamine verlagend? Wat mag je dan nog wel en niet eten? En wat is eigenlijk histamine? En waarom kun je daar zoveel last van hebben?

Wat is histamine?

Histamine is een nuttige stof. Het komt van nature voor in je lichaam en heeft een aantal functies: het zorgt voor de productie van maagzuur, het geeft een belangrijke prikkeloverdracht in je waak-slaapritme en het kan je immuunsysteem ‘aan’ zetten.

Bij een te veel aan histamine kun je tal van klachten krijgen. Bijvoorbeeld doordat je immuunsysteem continu aan staat of op de verkeerde momenten aangaat en je eigen lichaam aanvalt. Maar je kunt ook hele nachten wakker liggen omdat je lichaam continu alert blijft.

Wat heeft invloed op histamine?

Het soort voeding dat invloed heeft op het histamine gehalte in je lichaam is zeer divers. Je kunt extra histamine binnenkrijgen door histaminerijk voedsel te eten. Maar er is ook voeding die ervoor zorgt dat je lichaam zelf extra histamine vrij maakt. Dat zijn ‘vrijmakers’. Ook pieken in je bloedsuikerspiegel kunnen je lichaam aanzetten tot de aanmaak van histamine. Dat gebeurt als je snelle koolhydraten: (witte) suiker maar ook zetmelen. Daarnaast kan het lichaam extra histamine aanmaken als reactie op persoonlijke allergieën en intoleranties. Tot slot is er voeding die enzymen afbreekt die nodig zijn om histamine af te breken. Met een anti histamine dieet moet je al deze groepen in eerste instantie mijden. Mogelijk kunnen sommige daarna weer verdragen worden.

Daarnaast zijn er voedingsmiddelen die stofjes bevatten die helpen om histamine af te breken. Soms heeft het effect om deze voedingsmiddelen juist vaker te eten.

Het dieet heeft dus betrekking op 6 groepen:

  1. Histaminerijk voedsel
  2. Histamine vrijmakers
  3. Snelle suikers en koolhydraten
  4. Persoonlijke allergieën en intoleranties
  5. Voeding met een negatief effect op de afbraak van histamine
  6. Voeding met een positief effect op de afbraak van histamine
Waar zit histamine in?

Histamine kan van nature in bepaalde producten voorkomen. Maar het kan ook in voedsel ontstaan door bacteriën. Het gaat dan om bacteriën die op zich niet ongezond zijn en gewoon gegeten kunnen worden. Ze zijn zelfs vaak juist heel gezond, bijvoorbeeld melkzuurbacteriën. Maar helaas produceren ze ook histamine.

Histaminerijke producten zijn daardoor in ieder geval alles wat gefermenteerd is, sterk bewerkt, bedorven of verouderd. Denk hierbij aan oude- of schimmelkazen, azijn, sojasaus en tofu. Daarom kun je soms wel heel vers gevangen forel eten, direct uit een meertje. Maar geen gekaakte en gezouten Hollandse nieuwe haring.

Dit betekent ook dat je je manier van koken en boodschappen moet aanpassen. Geen lang gegaarde stoofpotten of bottenbouillon die 2 dagen heeft staan trekken. Geen gehakt dat in een fabriek gedraaid is en al dagen in de supermarkt of je koelkast ligt.

Suikervrij of lowcarb

Als je last hebt van histamine kan het effectief zijn om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Vaak helpt geen suiker al om [pieken te voorkomen, maar je kunt ook kijken naar zetmeelrijke producten. Helaas gaan histamine problemen vaak samen met ander intoleranties waardoor er soms weinig overblijft dat je kunt eten. Maar als het je lukt kan een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet misschien wel helpen.

Afbraak van histamine

Bekende stoffen met een remmende werking hebben op enzymen die histamine kunnen afbreken zijn koffie (cafeïne) en alcohol. Een stof met een gunstig effect op de afbraak van histamine is quercetine.

Er zijn meer stoffen die een gunstig effect kunnen hebben. Eén daarvan is vitamine C. Maar vitamine C kan in sommige gevallen juist een trigger zijn. Dit is dus erg persoonlijk.

Voedingslijst

Helaas verschillen de voedingslijsten van wat je wel en niet mag eten sterk. Daarnaast reageert iedereen anders. Soms heb je vooral last van vrijmakers en minder van voeding die zelf een hoog histamine gehalte heeft of andersom. Soms reageer je vooral sterk op voeding die de afbraak van histamine in de weg staat.

Als je voor jezelf op zoek gaat naar wat bij jou werkt kun je je eigen lijstje gaan maken. Ik heb er bewust voor gekozen hier niet zelf een lijstje te maken met wat mag en niet. Ik heb wel geprobeerd om een duidelijke basis te bieden om naar te kunnen verwijzen. Ik gebruik daarvoor 2 bronnen: de SIGHI lijst en de website Mastcell360.

Histamine bij ‘Eet lekker anders’

‘Eet lekker anders’ heeft een aparte pagina met recepten voor een laag histamine dieet. Hier vind je deels recepten die speciaal zijn gemaakt voor een laag histamine dieet. Maar er zijn ook ‘standaard’ recepten waar suggesties gedaan worden voor aanpassingen.

Lees bij laag histamine recepten altijd de tekst vlak boven het recept. Daar staat extra info die niet in het recept zelf staat. Vaak geef ik daarbij de SIGHI score (van laag naar hoog: 0, 1, 2 of 3) en het oordeel van MC360 (low of higher). Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties altijd persoonlijk zijn.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *