| | | | | | |

Kruidenboter met verse knoflook, bieslook en peterselie

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijk basisrecept voor kruidenboter. Liefst van roomboter, met verse knoflook, peterselie en bieslook. En eventueel een beetje zout. Als je goede grasboter gebruikt (liefst A2 en rauw), dan kan niets op tegen de volle, aromatische smaak. Maar andere vormen van boter kun je gelukkig ook gewoon gebruiken. Als je dit eenmaal geproefd hebt, koop je het nooit meer in de supermarkt!

Voor wat variatie serveer ik dit basisrecept vaak naast een knoflookboter met ansjovis en zongedroogde tomaat. En in mijn BBQ dips special vind je smeersels van verse groente en kruiden, zoals verschillende soorten tapenade, pesto, bloemkool en bietn hummus, baba ganoush en muhammara.

Makkelijk en snel te maken

Zelf kruidenboter maken is ontzettend makkelijk en ook veel sneller dan je misschien denkt. Een ander groot voordeel is dat je zelf op basis van je intoleranties kunt kiezen welk soort boter je gebruikt. Daarmee komt deze kruidenboter misschien sneller binnen de grenzen van wat je nog wél mag eten.

Roomboter

Dit recept vind je met de tag vrij van: ‘zuivel, maar wel roomboter’. Maar echte roomboter is uiteraard niet zuivelvrij. Er zijn veel mensen die zuivel mijden, maar nog wel roomboter eten. Zelfs in een paleo dieet: roomboter valt in een grijs gebeid maar wordt door velen toch gezien als passend. De bekendste intoleranties bij zuivel zijn eiwitten (met name caseïne) en suiker (lactose). Roomboter bestaat grotendeels uit vet en bevat nog maar weinig eiwitten en de daaraan gebonden suikers. Lees meer waarom mensen zuivel mijden en nog wel roomboter eten.

Alternatieven voor gewone roomboter

Wil je echt volledig lactose of caseïne mijden kies dan voor een alternatief. Voor beide kan dat geklaarde boter of ghee zijn. Bij sommige intoleranties kun je kiezen voor lactosevrije boter. Wil je A1 caseïne mijden kies dan voor geitenboter of boter van A2 melk. Lees meer over A1 en A2 zuivel. Ik ben zelf niet zo’n fan van hard gemaakte plantaardige vetten, maar lukt dit allemaal niet? Wijk dan uit naar vegan boter.

Grasgevoerde, rauwe, A2 boter

De beste roomboter is wat mij betreft niet alleen gemaakt van A2 melk, maar van rauwe én grasgevoerde melk. De combinatie van deze eigenschappen vind je in Nederland helaas niet zo snel. Ik heb het sinds kort gevonden bij ‘Vlees van Ons‘. Als je het een keer wilt proberen mag ik een eenmalige korting van 10% weggeven (de link is overigens geen affiliatie link). Je kunt daarvoor de code Eetlekkerander10 gebruiken.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij en koolhydraatarm. Zuivelvrij en paleo afhankelijk van de gekozen boter.

Laag histamine, oxalaat en salicylaat

Alle ingrediënten passen in principe binnen deze 3 diëten. Maar matig voor laag salicylaat wel de hoeveelheid knoflook, peterselie en bieslook.

Kruidenboter

Zoveel lekkerder als je het zelf maakt: kruidenboter. Heel simpel en snel klaar. Groot voordeel is dat je op basis van je intoleranties zelf kunt kiezen welke boter je neemt.
5 van 1 stem
Vooraf 1 dag
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 1 dag 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel (wel roomboter)
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Laag histamine, Paleo
Trefwoord Basisrecept, BBQ, Borrelen, Oud&Nieuw
Gang Hartige snacks, Sauzen & dips
Keuken Europees
Porties 10 personen
Calorieën 181 kcal

Benodigdheden

  • kommetje, mes, vork, knoflookpers

Ingrediënten
  

  • 1 pakje (grasgevoerde) roomboter te vervangen door A2 boter, lactosevrije boter of geitenboter
  • 6 teentjes knoflook
  • 1,5 el peterselie vers of gedroogd
  • 2 el bieslook vers of gedroogd
  • flinke snuf zout roze Himalaya of Keltisch zee

Voor strikt zuivelvrij en vegan

  • vegan boter

Variant laag salicylaat

  • variant matig met knoflook, peterselie en bieslook

Bereiding
 

  • Gebruik de (room)boter op kamertemperatuur. Daarvoor kun je de boter een uurtje van tevoren uit de koelkast halen.
  • Pers de knoflook zo fijn mogelijk. Meng door de boter, samen met de peterselie, de bieslook en het zout.
  • Zet in de koelkast. Liefst een nachtje, zodat de smaken er lekker in kunnen trekken. Maar de boter is ook heerlijk als je hem direct serveert.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 181kcal | Koolhydraten: 0.3gr | Eiwitten: 0.3gr | Vetten: 20gr | Verzadigd vet: 13g | MO vet: 1g | EO vet: 5g | Vezels: 0.1gr | Vitamine A: 774IU | Vitamine B1: 0.004mg | Vitamine B2: 0.01mg | Vitamine B6: 0.01mg | Vitamine B12: 0.04µg | Vitamine C: 2mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 161mg | Magnesium: 2mg | Kalium: 15mg | Calcium: 9mg | Koper: 0.003mg | Foliumzuur: 1µg | IJzer: 0.1mg | Fosfor: 8mg | Selenium: 0.4µg | Zink: 0.04mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven