Koolhydraatarme pommes duchesse (van bloemkoolpuree, met kaas)

Pommes duchesse zijn mooie torentjes van aardappelpuree met wat boter en eigeel. Maar aardappels passen niet in een koolhydraatarm dieet. Ik heb daarom een variant gemaakt met bloemkool. Je kunt immers ook heerlijke bloemkoolpuree maken als alternatief voor aardappelpuree. Maar, ik gebruik wel een extra ingrediënt: kaas. Dit recept is helaas dus niet zuivelvrij. Zonder de kaas zijn ze niet stevig genoeg om mooi op te spuiten. Het eigeel heb ik om dezelfde reden laten vervallen.

Fan van bloemkoolpuree? Kijk dan ook eens naar deze licht zoetige bloempuree met amandelpasta of deze iets pittigere bloemkoolhummus met tahin. Deze receptjes kun je allebei wél zuivelvrij te maken.

Kijk hier voor alle kerstrecepten. Deze zijn ook geschikt voor andere sjieke, klassieke diners.

Koolhydraatarme aardappelpuree

Het grote voordeel is dat bloemkool bijna geen zetmeel bevat. En het grote nadeel van bloemkool is… dat het bijna geen zetmeel bevat. Het klinkt als een grapje, maar is wel precies waarom je soms lastig één op één ingrediënten kunt vervangen door een koolhydraatarm alternatief.

Kaas: niet zuivelvrij

Ik voeg daarom kaas toe voor de stevigheid. Best flink wat kaas. Je hebt hier echte smeltkaas voor nodig. Iedere jonge of jong belegen kaas die stevig is, die je wel mooi kunt raspen, is geschikt. Het moet kaas zijn die smelt maar ook uit kan harden.

Plantaardige kaas die dat kan ken ik persoonlijk niet. Als jij kaas kent die dat wel kan: dan hoor ik dat graag! Dit recept is naar mijn idee niet zuivelvrij, vegan of paleo te maken. Er zijn wel koemelkvrije of lactosevrije opties.

Smeltkaas zonder koemelk

Voor een koemelkallergie of A1 sensitiviteit kun je geitenkaas nemen. Ik gebruikte zelf jong belegen geitenkaas in een blok. Dat is ook gewoon bij de supermarkt te koop. Ik kan kaas van ‘gewone’ koeien niet verdragen omdat daar het eiwit A1 caseïne in zit. Recent ben ik weer zuivel gaan eten met A2 caseïne: van speciale koeienrassen, geit en schaap.

Kijk hier voor uitleg over zuivel(vrij) eten in het algemeen en over A2 caseïne.

Smeltkaas zonder lactose

Voor een lactose intolerantie zijn over het algemeen de wat hardere Hollandse kazen geschikt. Wat je kunt verdragen is erg persoonlijk. Het enige algemene advies dat ik kan geven is hoe ouder de kaas is des te minder lactose deze bevat. Vaak gaat jong belegen al goed.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij en koolhydraatarm. Niet zuivelvrij, vegan of paleo. Wel mogelijk zonder koemelk, A1 caseïne of lactose.

Koolhydraatarme pommes duchesse (van bloemkoolpuree, met kaas)

Marjolein
Heerlijk keto alternatief voor pommes duchesse van aardappelpuree. Van bloemkool met wat kaas.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Oven 25 minuten
Totale tijd 35 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Kerst, Out of the box, Pasen
Gang Bijgerechten
Keuken Europees, Frans
Porties 8 tot 10 torentjes
Calorieën 65 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Variant

  • 1 tl citroen, rasp van
  • 1 tl tijm
  • 1 tl oregano

Bereiding
 

  • Laat de bloemkool enigszins afkoelen na het koken. Mag ook een paar uur of zelf een dag van tevoren gekookt worden.
  • Warm de oven voor op 180 graden. Leg een bakplaat klaar met bakpapier.
  • Doe de bloemkool (in twee etappes) in de theedoek en knijp er zoveel mogelijk vocht uit. Doel is om 400 gram bloemkool over te houden.
  • Rasp de kaas. Meng dit samen met de boter door de uitgeknepen bloemkool. Samen met de harissa kruidenmix of een (zelfverzonnen) variant.
  • Spuit torentjes op de de bakplaat. Zet 20 minuten in de oven. Check of het niet te hard gaat, geef liefst nog minimaal 5 minuten. Kleine verbrande randje kun je straks eventueel wegknippen.
  • Haal uit de oven en laat licht afkoelen om wat steviger te worden.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Notities

Zie tekst boven het recept voor uitleg over het gebruik van smeltkaas als je geen koemelk, lactose of A1 caseïne eet.
Voedingswaarde berekend voor 1 torentje als je 8 torentjes maakt uit het volledige recept.

Voedingswaarde

Calorieën: 65kcal | Koolhydraten: 3gr | Eiwitten: 5gr | Vetten: 4gr | Verzadigd vet: 2g | MO vet: 0.2g | EO vet: 1g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 173IU | Vitamine B1: 0.04mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine B12: 0.3µg | Vitamine C: 37mg | Vitamine D: 0.1µg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 214mg | Magnesium: 15mg | Kalium: 241mg | Calcium: 95mg | Koper: 0.03mg | Foliumzuur: 44µg | IJzer: 0.5mg | Fosfor: 87mg | Selenium: 3µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Delen op Facebook Pin recept Vragen?

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept