| | | | | | |

Koolhydraatarme pastasalade met tonijn, gepofte paprika en ansjovisdressing – ook glutenvrij en paleo

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Tonijn en ansjovis zijn voor mij de perfecte combi voor een zomerse salade. Hier als pastasalade met gepofte paprika, olijven, kappertjes, Pecorino en pompoenpitten. Eet je zuivelvrij? Dan kun je edelgistvlokken nemen. Voor paleo en koolhydraatarm heb ik een KPNI keto penne gevonden met psylliumvezels en lijnzaad. Voor glutenvrij kan je deze ook gebruiken, of je neemt penne van bruine rijst of boekweit.

Fan van pastasalade? Kijk dan ook eens bij deze

  1. met kip en pesto (gv, paleo en kha)
  2. met venkel en salami (gv, paleo en kha)
  3. met witlof, gerookte kip, granaatappel en tahindressing (gv, paleo en khb)
  4. met perzik, rode biet, Mozzarella en pijnboompitten (gv en khb)
Gepofte paprika

Misschien kun je wel de voorverpakte geroosterde groente? Schreeuwend duur en zo’n pakje is snel op. Je kunt het heel makkelijk zelf maken: vooral de geroosterde paprika. Je roostert de paprika’s namelijk in de schil: zo wordt de buitenkant zwart maar de binnenkant wordt gepoft. En dat smaakt super zacht en zoet. Je legt gewoon 3 paprika’s in ovenschaal of op een rooster met iets eronder voor het kweken. En de oven doet het werk.

Ansjovisdressing

De dressing maak je heel makkelijk met wat ansjovis, één van de paprika’s, wat mayonaise (of yoghurt), citroensap en olijfolie.

Paleo en zuivelvrij met edelgist

Deze pasta kun je ook zuivelvrij en paleo maken. De pasta bevat namelijk geen granen of peulvruchten. Tomaat en is een nachtschade en hoewel dat niet strikt paleo is eten veel mensen wel af en toe tomaat. Liefst wel goed (zin) gerijpt. De Pecorino vervang je door edelgistvlokken. Dat is inactieve gist die hartstikke gezond is. Het smaakt een beetje naar korrelige oude Parmezaanse kaas. Perfect voor de pesto dus! En ook als topping kun je edelgist gebruiken.

Glutenvrije pasta

Op de foto staat koolhydraatarme pasta. Deze is ook glutenvrij (en gezond). Maar glutenvrije pasta kan natuurlijk ook! Mijn favoriete glutenvrije pasta is van bruine rijst (zacht en vol). Mijn dochter vindt juist boekweit erg lekker (is iets plakkeriger en een beetje chewy). Neem liever geen (of niet te vaak) pasta met veel voedingsarme witte zetmelen zoals mais of witte rijst.

Eerder maakte ik met bruine rijst fusilli deze pastasalade met gerookte kip, witlof en granaatappel. En deze met perzik, rode biet, Mozarella en pijnboompitten.

Koolhydraatarme pasta

Dit recept is de zesde uit een serie over koolhydraatarme pasta. Eerder maakte ik vier (warme) koolhydraatarme pasta’s met 3 verschillende soorten van Just Taste (pasta kip pesto en pasta carbonara met zwarte bonen spaghetti, pasta kip en ui met kikkererwten-soja linguini en pasta alla Norma met kikkererwten-soja linguini).

Deze pasta’s voldeden maar hebben geen stevige bite. Niet geschikt voor een pastasalade dus. Daarom ben ik verder gaan zoeken. Voor mijn vijfde recept (pastasalade met venkel en salami) ik heb een vezelrijke pasta gevonden van Treat met psyllium en lijnzaad: KPNI keto penne. En die heb ik hier ook gebruikt.

Treat producten zijn KPNI en paleo proof. Het KPNI dieet is niet zo heel bekend, ik noem het verder op mijn site ook niet. Maar het is een gezond dieet dat vooral gericht is op een gezond microbioom. Het bevat dan ook veel probiotische vezels die een goede voedingsbodem vormen voor je darmflora. Meestal zit Treat daardoor wat hoger in de koolhydraten. Maar de speciale keto penne vormt daarop een uitzondering en is, naast KPNI en paleo, ook lowcarb.

Zero pasta

Er zijn niet veel échte koolhydraatarme pasta’s. Onder de norm van 5 gram koolhydraten per 100 gram ken ik alleen pasta van konjac of kelp. Dit is voor een salade wat mij betreft geen succes. Ik eet het overigens wel met sticky Aziatische sauzen. Ik heb zelfs een hele konjac en kelp special gemaakt.

Kha/khb pasta

Naast zero pasta is er veel keus in pasta’s die tussen de 12,3 en 25 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Deze pasta’s zijn ruim koolhydraatarm tot koolhydraatbeperkt. Voorbeelden hiervan zijn Feeling OK, WeCare en Adam’s pasta. Deze gebruiken geïsoleerde tarwe eiwitten waaronder gluten. Helaas eet ik geen gluten of tarwe dus deze kan ik niet testen. Ik hoor wel van verschillende mensen dat ze prima te eten zijn. Kijk hier voor penne van Feeling OK en WeCare bij Lowcarbcenter.

Just Taste laag in koolhydraten

De meeste bekende pasta net bij en de norm van 5 gram zijn de Just Taste pasta’s (te koop bij Lowcarbcenter). Ze zijn bijna strik koolhydraatarm (kha): van 8,5 tot 10,7 per 100 gram en 4,3 tot 5,7 per portie. Ik vind deze goed te doen. Redelijk smaakloos, dus maak er vooral een lekkere saus bij. De bite is toch wel wat rubberig.

Treat KPNI keto penne nog lager!

De KPNI keto pasta van Treat blijkt zelfs zelfs nog iets minder koolhydraten te bevatten dan Just Taste: 7,6 per 100 gram en en 3,8 per portie.

Is de keto penne van Treat lekker?

Wat smaak betreft vond ik de KPNI keto penne eerst niet heel bijzonder, vergelijkbaar met die van Just Taste. Met voorproeven had ik er dan ook even een hard hoofd in.

Maar eenmaal gemengd met de rest van de salade was ik positief verrast. De bite was lekker! Helemaal niet rubberig en ik heb mijn bord echt met smaak leeg gegeten. Vandaar dat i hem hier weer gebruik.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij (voor beide soorten pasta). Paleo en koolhydraatarm met KPNI keto pasta. Zuivelvrij en paleo met edelgist. Voor strikt paleo eventueel tomaat weglaten.

Koolhydraatarme pastasalade met tonijn, gepofte paprika en ansjovisdressing – ook glutenvrij en paleo

Marjolein
Pastasalade met glutenvrije, paleo én koolhydraatarme pasta. Verder met tonijn, gepofte paprika, olijven, kappertjes en een dressing van mayonaise (of yoghurt), olijfolie en ansjovis.
5 van 2 stemmen
Vooraf 1 uur
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 1 uur 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ, Doordeweeks, Lente en zomer, Pasta
Gang Salades
Keuken Europees, Italiaans
Porties 2 grote porties
Calorieën 287 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Voor glutenvrij

Voor paleo en zuivelvrij

Alternatieve lowcarb pasta

Bereiding
 

Paprika's

  • Warm minimaal een uur van tevoren de oven voor op 200 graden.
  • Was de paparika's en leg ze op het rooster. Leg wat aluminiumfolie of bakpapier op de bodem van de oven (of op een bakplaat onder het rooster). Laat daarin de paprika's 45 minuten roosteren. Halverwege even omdraaien.
  • Laat de paprika's minimaal zo'n 10 minuten afkoelen. Haal daarna de velletjes eraf en verwijder de pitjes.

Pasta

  • Kook de pasta 9 minuten in ruim water. Spoel daarna af onder de koude kraan. Laat uitlekken dep eventueel droog.

Dressing

  • Snij de ansjovis en knoflook in kleine stukjes. Doe hetzelfde met 1 paprika. Vijzel het door elkaar.
  • Doe in een ruime mengkom, samen met de oregano, het paprikapoeder, de mayonaise, de olijfolie en het citroensap. Als het lukt met de staafmixer mag dat ook, mogelijk is de dressing net te weinig om die goed het werk te laten doen.

Afmaken

  • Meng de de pasta door de dressing. Meng de rucola er ook door.
  • Laat de tonijn uitlekken. Scheur de 2 resterende paprika's in reepjes. Snij de olijven in stukjes. Meng door de pasta.
  • Rasp of schaaf de kaas (als je die gebruikt).
  • Serveer op de borden en top af met de kaas, kappertjes en pompoenpitten.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Portiegrootte van 2 is gebaseerd op een grote maaltijd. Serveer je de salade als bijgerecht of op een BBQ buffet dan heb je genoeg voor 4 tot wel 8 personen.

Voedingswaarde

Calorieën: 287kcal | Koolhydraten: 12gr | Eiwitten: 26gr | Vetten: 15gr | Verzadigd vet: 4g | MO vet: 5g | EO vet: 5g | Vezels: 6gr | Vitamine A: 6.289IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.3mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 237mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 4mg | Natrium: 290mg | Magnesium: 169mg | Kalium: 748mg | Calcium: 204mg | Koper: 0.4mg | Foliumzuur: 116µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 481mg | Selenium: 42µg | Zink: 3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven