| | | | | | | |

Koolhydraatarme muffins van kokosmeel en pompoen (met ei)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke herfst muffins van kokosmeel en pompoen met vanille en koek- en speculaaskruiden. Heb je een mooie pumpkin spice kruidenmix in huis? Dan kan je die ook gewoon gebruiken. Verder gebruik je in deze muffins alleen een eitje. En uiteraard wat bakpoeder en een snufje zout.

Fan van koolhydraatarm bakken met pompoen? Kijk dan ook eens naar deze poffertjes van amandelmeel.

Fan van koolhydraatarme cupcakes? Kijk dan ook eens naar deze met frambozen, amandelmeel en witte chocola.

Bakken met pompoen

Pompoen heeft van zichzelf een heerlijk zoete smaak. Toch bevat de meeste pompoen die je in Nederland kunt kopen (muskaat en flespompoen) maar 2 gram koolhydraten per 100 gram. Ik gebruik zelf geen zoetstof, maar wel vanille en koek- en speculaaskruiden om de smaak wat te verdiepen.

Pompoen kan wat nat blijven na het koken. Dat verschilt helaas een beetje per pompoen. Extra kokosmeel toevoegen wordt al erg snel te droog en de smaakverhouding verandert. Ik prak het daarom eerst en laat het daarna uitlekken in een zeefje. Niet erdoorheen drukken, gewoon laten uitlekken. Komen je cupcakes toch wat nat uit de oven? Draai ze dan even om en prik wat mini gaatjes door het papiertje heen. Leg ze dan ongeopend nog even ondersteboven op het rooster in de afkoelende oven met de deur op een kier.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, paleo en koolhydraatarm.

Koolhydraatarme pompoen muffins

Marjolein
Heerlijke muffins, lekkere grote cupcakes, van kokosmeel en pompoen. Met een eitje, wat bakpoeder en lekker veel specerijen.
5 van 1 stem
Bereiding 30 minuten
Totale tijd 30 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Herfst en winter
Gang Gebak & koekjes
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 4 muffins
Calorieën 147.3 kcal

Benodigdheden

  • oven op 200 graden
  • 4 muffin vormpjes

Ingrediënten
  

Voor vrij van zaden

  • 2 tl kaneel GEEN koek- en speculaaskruiden

Bereiding
 

  • Als je nog geen gekookte pompoen hebt eerst even stomen of koken. Snij de pompoen in blokjes, dan hebben ze ongeveer 10 minuutjes nodig.
  • Prak de pompoen en laat kort uitlekken in een zeefje of vergiet. Het hoeft niet kurkdroog te worden.
  • Warm de oven voor op 200 graden.
  • Meng het meel met de specerijen, het bakpoeder en het zout.
  • Kluts de eieren. Prak daar de uitgelekte pompoen doorheen. Voeg samen met heel meelmengsel.
  • Doe het beslag in de vormpjes en zet 20 tot 25 minuten in de oven. De bovenkant mag een beetje krokant en wat bruiner worden.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Genoemd aantal calorieën is per muffin.

Voedingswaarde

Calorieën: 147.3kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven