| | | |

Koolhydraatarme amandelkoeken (glutenvrij en zuivelvrij basisrecept zonder ei)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Makkelijk en snel te maken basisrecept voor amandelkoeken. Koolhydraatarm en glutenvrij. Deze koeken hebben lekker weinig ingrediënten: alleen amandelmeel, amandelpasta, een vloeibare siroop op basis van erythritol en een flinke snuf zout. De koeken zijn stevig en krachtig van smaak.

Hou je van amandelkoekjes? Kijk dan ook eens naar mijn:

Welke zoetstof?

In de koolhydraatarme keuken gebruik je geen suiker. Geen witte suiker maar ook geen andere (gezondere) vormen van suiker als kokosbloesemsuiker of ahornsiroop. En geen dadels of honing. In plaats daarvan gebruik je zoetstof. Gezonde zoetstoffen zijn pure stevia en zo min mogelijk bewerkte erythritol.

Ik gebruik voor deze amandelkoekjes een vloeibare vorm van erythritol: vaak siroop genoemd. Deze lijken op stroop, maple syrup of honing. Een vloeibare siroop geeft wat meer samenhang in de structuur. Deze siropen zijn wel wat meer bewerkt. Daarom gebruik ik ze zelf liever niet te vaak.

Koolhydraatarm meel

Als je koolhydraatarm wilt bakken met meel zijn er maar weinig opties. Amandelmeel kan heel laag zijn in koolhydraten. Maar let op: het kan per merk en per oogst verschillen!

Het laagst in koolhydraten is het amandelmeel van Pit&Pit. Dat heeft 4,1 gr khd per 100 gram voor het gewone meel en 3,9 voor de biologische variant. Het amandelmeel van Lowcarbcenter was ooit net zo laag, maar de huidige is 7,5. De meeste andere melen zijn nog iets hoger.

Amandelpasta

Een belangrijk ingrediënt van deze koekjes is amandelpasta. Dat wordt gemaakt door amandelen lang te vermalen. Eerst ontstaat meel, daarna komt de olie vrij en ontstaat pasta.

Is amandelpasta koolhydraatarm?

Amandelpasta is een natuurproduct en kan variëren in voedingswaarde, waaronder koolhydraten. De meeste amandelpasta is vreemd genoeg net iets meer dan 5 gr khd per 100 gram. Toch wordt het algemeen gezien als koolhydraatarm. Lowcarbcenbter heeft amandelpasta van nut&me, deze bevat 10,1 gr koolhydraten. Puur Mieke heeft amandelpasta van Terrasana, deze bevat 10,4 gr khd.

Dieet en ‘vrij van’

Deze koeken zijn op het randje van koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt. Let op het koolhydraatgehalte van je meel van je pasta.

Koolhydraatarme amandelkoeken (glutenvrij en zuivelvrij basisrecept zonder ei)

Marjolein
Makkelijk en snel te maken stevige amandelkoekjes. Van amandelmeel met amandelpasta, zoetstof in de vorm van siroop en een snufje zout.
5 van 2 stemmen
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Vegan
Trefwoord Basisrecept
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 6 koekjes
Calorieën 171 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Warm de oven voor op 180 graden. Leg een bakplaat klaar met bakpapier.
  • Meng het amandelmeel met het zout.
  • Meng de pasta en de siroop door het meel.
  • Maak 6 (ongeveer) gelijke bolletjes. Leg ze op het op bakpapier.
  • Druk de bolletjes in tot ze ongeveer een centimeter dik zijn met een diameter van 6 cm. De koekjes lopen een klein beetje uit, maar niet heel veel.
  • Bak de koekjes in 13 tot 15 minuten gaar. De randjes mogen wat bruiner kleuren.
  • Laat de koekjes een half uur rusten nadat je ze de oven uit hebt gehaald. Ze moeten echt even afkoelen en wat stevigheid krijgen. Als je ze te snel eet zijn ze nog erg zacht en brokkelig.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Genoemd aantal calorieën is per koekje. Gerekend met Pit&Pit amandelmeel (= laag in khd).

Voedingswaarde

Calorieën: 171kcal | Koolhydraten: 2gr | Eiwitten: 5gr | Vetten: 13gr | Verzadigd vet: 1g | MO vet: 1g | EO vet: 3g | Vezels: 3gr | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.01mg | Vitamine C: 0.02mg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 66mg | Magnesium: 22mg | Kalium: 52mg | Calcium: 64mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 12µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 43mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven