| | | | | |

Koolhydraatarme focaccia (kokosmeel en amandelmeel)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Wat kun je brood soms toch missen… Een heerlijk knapperig Franse baguette, of een Italiaanse focaccia bij de borrel. Ik heb daarom een koolhydraatarme en paleo foccacia gemaakt van kokosmeel en amandelmeel. Helemaal hetzelfde zal het natuurlijk niet worden, maar ik hoop je borrel wel wat extra’s te geven met deze koolhydraatarme en paleo versie. Lekker met knoflook, ui, olijfjes en olijfolie.

En als je wilt wat zongedroogde tomaatjes, maar die zijn koolhydraatbeperkt, niet koolhydraatarm en niet paleo.

Bakpoeder in plaats van gist

Dit broodje bevat geen gist. Er wordt bakpoeder gebruikt om het brood luchtig te maken. Bakpoeder heeft niets extra’s nodig om goed te kunnen werken. In tegenstelling tot baking soda waarvoor je altijd een extra zuurtje nodig hebt. Bakpoeder begint zijn werk te doen zodra het warm wordt.

Ik gebruik persoonlijk het liefst wijnsteenbakpoeder. Dat kun je 1 op 1 vervangen door gewoon bakpoeder.

Dieet en ‘vrij van’

Het broodje is paleo en koolhydraatarm.

Als je koolhydraatarm eet let dan amandelmeel dat laag is in koolhydraten (<5gr per 100 gram). Amandelmeel is een natuurproduct waar het koolhydraat gehalte erg uiteen kan lopen. Het meel van Pit&Pit is 4,3 gram, het bio meel is zelfs 3,9 gram. Alle zaden zijn zeer laag in koolhydraten én vezelrijk.

Ui is met 6,3 gr khd per 100 gram koolhydraatbeperkt. Maar als smaakmaker wordt het voor koolhydraatarm gedoogd.

Zongedroogde tomaten zijn niet koolhydraatarm en niet paleo. Daarom staan de bij optioneel, je kunt ze ook gewoon weglaten.

Koolhydraatarme focaccia

Marjolein
Koolhydraatarme en paleo focaccia van amandelmeel en kokosmeel. Met knoflook, rode ui, olijven en olijfolie.
5 van 1 stem
Vooraf 10 minuten
Bereiding 30 minuten
Totale tijd 40 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ
Gang Brood & deeg
Keuken Europees, Italiaans
Porties 1 brood
Calorieën 748 kcal

Benodigdheden

  • oven op 175 graden
  • bakplaat
  • bakpapier
  • kom

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Warm de oven voor op 180 graden. Zet een bakplaat met bakpapier klaar.
  • Meng het meel met de bakpoeder, de xanthaangom en het zout. Voeg 2 eetlepels extra vierge olijfolie toe, net als de eieren. Even goed doorroeren en laten staan, de kokosmeel gaat het vocht nog opnemen.
  • Snij de olijven en de tomaten (als je die gebruikt) in stukjes en voeg toe. Vorm een bal met je handen, rek de bal een beetje uit en druk zachtjes uit op de bakplaat. Hou ongeveer 2 cm dikte aan, het rijst nog licht. Het mag een beetje ongelijk, met de randen wat omhoog, dan blijft straks mooi de olijfolie erop liggen.
  • Zet in de oven voor 10 minuten.
  • Snij de ui in dunne reepjes. Haal de bakplaat na 10 minuten even uit de oven en giet er flink wat milde olijfolie overheen. Verdeel de ui erover, mag een klein beetje erin gedrukt. Her en der nog wat olijfolie. Zet daarna terug in de oven voor 20 minuten.
  • Je kunt het brood ongeveer 2 dagen bewaren. Wil je het brood nog meer keto? Laat dan de ui weg en vervang voor paprika of dunne plakjes verse tomaat. Laat dan ook de zongedroogde tomaatjes weg en neem extra olijven.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Voedingswaarde berekend met kokosmeel van Steviala en amandelmeel van Pit&Pit. Berekend inclusief zongedroogde tomaat (2,5 gr khd voor volledige recept).

Voedingswaarde

Calorieën: 748kcal | Koolhydraten: 13gr | Eiwitten: 31gr | Vetten: 57gr | Verzadigd vet: 9g | MO vet: 3g | EO vet: 10g | Vezels: 18gr | Vitamine A: 623IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.4mg | Vitamine B6: 0.2mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 5mg | Vitamine D: 2µg | Vitamine E: 3mg | Natrium: 1277mg | Magnesium: 29mg | Kalium: 393mg | Calcium: 414mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 51µg | IJzer: 6mg | Fosfor: 277mg | Selenium: 28µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven