| | | | | | |

Koolhydraatarm Chinees spek met sticky konjac noodles

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijk krokant gebakken spek met een pittige, zoete saus en een klein beetje umami. Gecombineerd met kelp of konjac noodles, ook wel shirataki noodles genoemd. Of op z’n Hollands ‘noedels’. De noodles zijn heerlijk ‘sticky’ door een saus van sesamolie, sojasaus en tahin of amandelpasta met bosui en knoflook. Heerlijke Chinese smaken die doen denken aan een hoisinsaus. Maar toch zonder suiker en helemaal koolhydraatarm.

Meer info over konjac? Kijk hier voor mijn special over konjac noodles met tal van recepten: met kip, garnalen of als bijgerecht. Op z’n Thais, Indonesisch, Chinees en Japans.

Fan van Aziatisch eten? Kijk hier voor koolhydraatarme tips en andere koolhydraatarme Aziatische recepten.

Koolhydraatarm Chinees…!?

Koolhydraatarm Chinees koken is eigenlijk heel lastig. Zo lastig dat de gemiddelde Chinees waarschijnlijk zal vinden dat het niet kan en dat iedere poging de Chinese stijl van koken aantast. Maar ik doe het toch… Ik hou gewoon te veel van die smaken. En ik mis het!

Van alle Aziatische keukens vergt de Chinese de meeste aanpassingen. Waar je in de Thaise keuken bij de meeste stoofpotjes alleen de rijst hoeft te vervangen, is dat bij de Chinese wokschotels een stuk moeilijker. Vaak wordt maïzena gebruikt om sauzen in te dikken en om een krokant laagje mee te geven aan vlees en vis. Ook wordt veelvuldig hoisin en oestersaus gebruikt. In beide zit suiker.

Met een beetje creativiteit kun je de smaken toch heel goed benaderen. Hieronder de aanpassingen die ik heb gedaan voor het spek en voor de noodles. Meer weten? Lees hier meer over koolhydraatarm Aziatisch koken in het algemeen. En kijk hier voor mijn ander koolhydraatarme Aziatische recepten.

Spek

De manier van het bakken van het spek lijkt een beetje op dat van het spek met spruitjes in miso. Ik bak dit alleen iets vetter. Ook is de smaak wat heftiger: met wat meer vissaus en Szechuan pepertjes.

Voor het vlees gebruik je liefst spek van varkens die echt nog in de modder hebben mogen wroeten. Vaak is dit varkensvlees te koop bij leveranciers die ook grasgevoerd rundvlees verkopen. Ik bestel zelf de speklappen van Vlees van Ons. Wil je dit ook eens proberen? Gebruik dan de code Eetlekkeranders10 voor 10% welkomstkorting.

Chinees truukje voor mals vlees

Vaak wordt vlees in de Chinese keuken gemarineerd in wat maïzena, baking soda en azijn. De maïzena laat ik weg. Dat betekent dat het korstje wel iets gaat missen van de knapperigheid. Maar niet heel veel en je ‘wint’ er flink wat verlaging in koolhydraten mee. Marineren in baking soda doe ik wél, samen met wat chiliflakes en sojasaus. De baking soda zorgt er samen met de azijn voor dat het vlees mals wordt. Het is echt een Chinees truukje waar ik graag gebruik van maak.

Glutenvrije sojasaus

In de Chinese keuken worden lichte en donkere sojasaus gebruikt. Chinese sojasaus is anders dan de Japanse (die in Nederland het bekendst is). In tegenstelling tot de Japanse bevat Chinese sojasaus over het algemeen geen tarwe.

Maar ik neem geen risico’s. Ik gebruik de ‘gewone’ glutenvrije sojasaus/tamari die voor iedereen te verkrijgen is in de supermarkt: Kikkoman met de blauwe dop. Waarschijnlijk niet geheel toevallig is dit ook sojasaus met heel weinig koolhydraten.

Sojavrije ‘soja’saus

Als je geen soja of peulvruchten eet kun je kokosamino’s gebruiken. Maar hou er rekening mee dat dat dan weer niet koolhydraatarm is! Het is ook gefermenteerd, maar gemaakt van het sap van kokosbloesem, vermengd met zeezout. Het smaakt soms ietsje zoeter maar is goed vergelijkbaar met sojasaus, zowel in gebruik als in smaak. Kokosamino’s is onder meer te koop bij Puur Mieke en bij aHealtylife.

Suikervrije vissaus

Als je suikervrij wilt eten en je eet veel Aziatisch is het een goed idee om te investeren in een mooie suikervrije vissaus. Echte vissaus bevat niets dan vis en zout. De saus moet maanden tot jaren fermenteren. Deze is niet zomaar in de supermarkt te koop. Alle vissauzen die je in de supermarkt kunt kopen zijn versneld gefermenteerd met enzymen of zelfs met zoutzuur (zoals uitgelegd wordt in deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde). Om het gebrek aan smaak te compenseren zijn vaak smaakversterkers en suiker toegevoegd. Jammer, want dat hoort er eigenlijk allemaal niet in.

Ik gebruik een hele mooie aromatische saus: de bekendste Vietnamese vissaus, Red Boat fishsauce. Dat is de enige vissaus die ik ken die geen suiker bevat. Als je deze één keer geproefd hebt wil je nooit meer anders. Ik bestelde deze altijd online bij de Duitse Amazon, maar inmiddels is het ook te koop bij de Glutenvrije webshop en bij Tjin’s Toko.

Geen suiker maar erythritol

In Chinees eten wordt ook vaak extra suiker toegevoegd. Dat zorgt voor een dikke, gekarameliseerde saus. In een koolhydraatarm dieet kun je helaas geen enekele vorm van syuiker gebruiken.

Meestal wordt geadviseerd om erythritol te nemen. Dat is een zoetstof die de bloedsuikerspiegel niet laat schommelen en het heeft ook geen nadelig effect op de darmen. De meeste pure vorm van erythrotil zijn witte kristallen die lijken op suiker. Je kunt eventueel Ery Bronze of Steviala Gold gebruiken, al is dat wel weer bewerkt.

Het nadeel van erythritol is dat je hier wat structuur betreft niet hetzelfde effect mee als wanneer je suiker zou gebruiken. Het kan wat korreliger blijven. Voor het vlees is dat geen probleem. Voor de saus wil je juist een gladde structuur en dan is erythritol niet altijd een goede suikervervanger.

Siroop met karamelsmaak

Sinds kort gebruik ik daarom ook af en toe vloeibare siropen met zoetstof. In Aziatisch eten passen siropen met honingsmaak of met karamelsmaak erg goed. De siropen zijn allemaal wel weer een stuk bewerkter. Sommige bevatten ook moutextract en zijn daarmee niet glutenvrij. Goed de etiketten lezen dus en zelf keuzes maken wat voor jou het belangrijkste is. Kies je voor een siroop? Dan past Caramel Crush van Steviala hier erg goed.

Kies je niet voor een siroop? Dan zou ik persoonlijk de saus verder niet zoeten. De amandelpasta geeft ook een licht zoetje af.

Notenpasta

De sticky sauce voor de noodles maak ik op basis van amandelpasta. Daar is overigens wel wat raars mee aan de hand. Want hoewel amandelen wel degelijk te verkrijgen zijn <5 gr khd per 100 gram is de meeste notenpasta dat niet. De amandelpasta van nut&me (Lowcarbcenter) heeft 10,1 gr khd.

Wil je echt alle ingrediënten onder de <5 gr khd norm? Gebruik dan tahin. Dat is sesampasta. De tahin van lowcarbcenter (nut&me) heeft de minste koolhydraten (1,9). Daarna volgt Sebahat met 3,1 gr khd per 100 gram. Persoonlijk vind ik de smaak met notenpasta wel wat romiger en lekkerder.

Konjac en kelp noodles

Er zijn 2 soorten noodles die dé perfecte oplossing vormen als je koolhydraatarm eet en toch zin hebt in noodles:

  1. Konjac noodles (shirataki)
  2. Kelp noodles (zeewier)

Ze bevatten beide nauwelijks koolhydraten. Daarom worden ze ook wel zero noodles genoemd. Helemaal hetzelfde als rijstnoodles of bami zullen beide soorten noodles niet worden. Ze komen het dichtst in de buurt van glasnoodles (gemaakt van mung bonen).

Konjac

Het lijkt alsof konjac iets nieuws is, gecreëerd in een laboratorium om zo te kunnen verdienen aan de koolhydraatarme leefstijl. Maar shirataki noodles zijn traditionele Japanse noodles die worden gemaakt van de wortels van de konjac plant. Ze bevatten nauwelijks calorieën maar vooral veel voedingsvezels die een pre-biotische werking hebben voor je darmen. In die zin zijn ze dus gezond, maar ze bevatten verder nauwelijks vitamines en mineralen.

Kelp

Kelp noodles worden gemaakt van poeder uit bruin zeewier. Zeewieren zijn sterk en veerkrachtig en met die eigenschap kun je een bindende, gelei-achtige structuur aan voeding geven. Net als bijvoorbeeld met agar agar uit rode zeewieren.

Waar koop je konjac of kelp noodles?

Je kan dit gerecht maken met kelp noodles of dikke of dunne shiratiki. Op de foto staan dikke shirataki. Shirataki zijn te koop bij de Jumbo. Online onder de naam konjac bij Puur Mieke. En onder zero noodles bij Lowcarbcenter. Ook de Action heeft varianten.

Kelp noodles zijn te koop bij Puur Mieke, Ekoplaza of Wereld van Zeewier.

Bereiding van konjac

De noodles zijn verpakt in water en ze zijn al gekookt. Voor een snelle bereiding hoef je ze alleen af te spoelen onder de koude kraan. Er komt een vrij specifieke geur vrij, deze verdwijnt al voor een groot deel door het spoelen. En na het bereiden merk je hier straks niets meer van. Laat de noodles uitlekken in een vergiet. Als je dunne noodles gebruikt beter in een zeef anders glijden ze door de gaten van de vergiet. Eventueel nog even droog deppen zodat je saus niet te nat wordt.

De noodles zijn glad en hebben een beetje een rubberachtige bite. Door het meebakken/koken in de saus worden ze iets zachter.

Maak je saus niet te nat

Aziatische sauzen passen perfect bij gewone rijst of gewone noodles omdat die het vocht opnemen. Konjac en kelp noodles doen dat bijna niet waardoor het bij te dunne sauzen meer een soep wordt. Gebruik dus niet te veel saus en maak de saus zo dik mogelijk. In Thaise en Indonesische recepten kan dat met bijvoorbeeld santen (kokos) of tomatenpuree. In dit recept maak ik gebruik van de dikte van de sesam- of notenpasta.

Szechuan peper

Bij optioneel staat Szechuan peper. Dat lijkt wat uiterlijk betreft een klein beetje op zwarte peper. Het pittige lijkt in eerste instantie ook op zwarte peper, maar tegelijk proeft het wat anijsachtig en je na een tijdje gaat je hele mond ervan tintelen.

Neem hele korrels die je vlak voor gebruik vers maalt. Ik gebruik daar een elektrisch koffiemolentje voor, maar een vijzel werkt ook prima.

Als je nog niet weet of je vaker op deze manier gaat koken zou ik het even achterwege laten. Zonder smaakt het ook prima.

Dieet en ‘vrij van’

Dit recept glutenvrij, suikervrij en koolhydraatarm.

Ook paleo. Maar erythritol is wel een grijs gebied. In de pure vorm wordt het, in tegenstelling tot andere, ongezondere zoetstoffen toch vaak als passend gezien. Voor de siropen moet je een eigen afweging maken.

Voor vrij van soja en peulvruchten en passend binnen paleo gebruik je kokosamino’s in plaats van sojasaus. Dan is het recept niet meer koolhydraatarm.

Varkensvlees is waarschijnlijk van alle vleessoorten het minst geschikt bij gezondheidsproblemen. Het bevat veel van het ontstekingsbevorderende arachidonzuur (omga 6). Voor mij is het een guilty pleasure waar ik intens van geniet. Maak ook hierin je eigen keuzes.

Koolhydraatarm Chinees spek met sticky konjac noodles

Krokant gebakken spek met een pittige, zoete saus en een klein beetje 'umami'. Gecombineerd met sticky konjac noodles in sesamolie en sojasaus met bosui en knoflook. Heerlijke Chinese smaken, en toch helemaal koolhydraatarm.
5 van 4 stemmen
Vooraf 1 uur
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 1 uur 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Doordeweeks, Out of the box, Umami
Gang Bijgerechten, Hoofd: vlees & kip, Lunch
Keuken Aziatisch, Chinees
Porties 1 persoon
Calorieën 785 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Spek

Optioneel

Konjac noodles

Bereiding
 

  • Snij de speklappen in reepjes of blokjes. Marineer de stukjes spek met de baking soda, de azijn, de chiliflakes, de vissaus en 2 eetlepels van de sojasaus. Laat minimaal een uurtje staan.
  • Was de noodles onder de kraan in een vergiet. Laat uitlekken en dep droog.
  • Verwarm de milde olijfolie in een klein pannetje. Niet gloeiend heet. Pers de knoflook en voeg toe aan de olie. De smaak van de knoflook kan zo langzaam in de olie trekken.
  • Verhit de wok of bakpan en doe er een flinke scheut olie in. In de Chinese keuken bezuinig je niet op olie… Bak het spek op hoog vuur terwijl je omschept.
  • Als het spek een bruin randje heeft kun je het vuur wat lager zetten. Voeg de erythritol toe en de laatste eetlepel sojasaus. Eventueel meer naar smaak. Af en toe om scheppen. Bakken voor ongeveer een kwartier in totaal.
  • Als je het gebruikt: maal de Szechuan peper en voeg toe aan het vlees.
  • Voeg de noodles, de karamel siroop en de sojasaus toe aan de olie en knoflook in het kleine pannetje. Laat meestoven. Nog steeds niet op te hoog vuur.
  • Voeg voor de laatste paar minuten verwarmen/stoven de bosui in ringetjes toe aan de noodles. Voeg ook de notenpasta toe. Even laten smelten en goed doorroeren.
  • Voeg vlak voor opdienen de sesamolie toe aan de noodles.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 785kcal | Koolhydraten: 3gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 144gr | Verzadigd vet: 52g | MO vet: 17g | EO vet: 70g | Vezels: 1gr | Vitamine A: 420IU | Vitamine B1: 0.04mg | Vitamine B2: 0.02mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 3mg | Vitamine D: 3µg | Vitamine E: 4mg | Natrium: 459mg | Magnesium: 11mg | Kalium: 92mg | Calcium: 24mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 11µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 29mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

6 reacties

5 from 4 votes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven