| | | | | | | |

Konjac noodles met shiitake, peultjes en paprika in Szechuan pepersaus (koolhydraatarm)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Koolhydraatarme konjac noodles met groente in een Chinese saus van zwarte peper en Szechuan peper. Een makkelijk en gezond receptje geïnspireerd op de Chinese Szechuan keuken. Maar dan suikervrij, want zonder oestersaus of hoisin. Zowel de noodles, als de saus zijn strikt koolhydraatarm.

Konjac noodles zijn koolhydraatarme noodles, of noedels op z’n Hollands. Ze bevatten veel vezels en bijna geen koolhydraten. Perfect dus als je een koolhydraatarm dieet volgt maar wel wilt genieten van Aziatisch eten. Konjac noodles hebben zelf geen smaak, maar nemen de smaak over van de saus waarin je ze klaar maakt.

Meer info en inspiratie? Kijk hier voor mijn special over konjac noodles met 10 recepten: met kip, garnalen of als bijgerecht. Op z’n Thais, Indonesisch en Japans.

Konjac of kelp noodles

Er zijn 2 soorten noodles die dé perfecte oplossing vormen als je koolhydraatarm eet en toch zin hebt in noodles:

  1. Konjac noodles (shirataki)
  2. Kelp noodles (zeewier)

Ze bevatten beide nauwelijks koolhydraten. Daarom worden ze ook wel zero noodles genoemd. Helemaal hetzelfde als rijstnoodles of bami zullen beide soorten noodles niet worden. Ze komen het dichtst in de buurt van glasnoodles (gemaakt van mung bonen).

Konjac

Het lijkt alsof konjac iets nieuws is, gecreëerd in een laboratorium om zo te kunnen verdienen aan de koolhydraatarme leefstijl. Maar shirataki noodles zijn traditionele Japanse noodles die worden gemaakt van de wortels van de konjac plant. Ze bevatten nauwelijks calorieën maar vooral veel voedingsvezels die een pre-biotische werking hebben voor je darmen. In die zin zijn ze dus gezond, maar ze bevatten verder nauwelijks vitamines en mineralen.

Kelp

Kelp noodles worden gemaakt van poeder uit bruin zeewier. Zeewieren zijn sterk en veerkrachtig en met die eigenschap kun je een bindende, gelei-achtige structuur aan voeding geven. Net als bijvoorbeeld met agar agar uit rode zeewieren.

Waar koop je konjac noodles?

Je kan dit gerecht maken met kelp noodles of dikke of dunne shiratiki. Op de foto staan dikke shirataki. Shirataki zijn te koop bij de Jumbo of onder Zero noodles bij Lowcarbcenter. Ook de Action heeft varianten. Kelp noodles zijn te koop bij Puur Mieke, Ekoplaza of Wereld van Zeewier.

Bereiding van konjac en kelp

De noodles zijn verpakt in water en ze zijn al gekookt. Voor een snelle bereiding hoef je ze alleen af te spoelen onder de koude kraan. Bij konjac komt een vrij specifieke geur vrij, deze verdwijnt al voor een groot deel door het spoelen. En na het bereiden merk je hier straks niets meer van. Kelp is nagenoeg geurloos.

Laat de noodles uitlekken in een vergiet. Als je dunne noodles gebruikt beter in een zeef anders glijden ze door de gaten van de vergiet. Eventueel even droogdeppen met keukenpapier.

Maak je saus niet te nat

Aziatische sauzen passen perfect bij gewone rijst of gewone noodles omdat die het vocht opnemen. Konjac en kelp noodles doen dat bijna niet waardoor het bij te dunne sauzen meer een soep wordt. Gebruik dus niet te veel saus en hou de saus zo dik mogelijk. In Thaise en Indonesische recepten kan dat met bijvoorbeeld santen (kokos) of tomatenpuree. In dit recept maak ik gebruik van de dikte van de sesampasta.

Glutenvrije sojasaus

In de Chinese keuken worden lichte en donkere sojasaus gebruikt. Als Chinese sojasaus traditioneel wordt gebrouwen zit daar meestal geen tarwe bij. Maar ik neem dat risico niet en gebruik hier de ‘gewone’ glutenvrije sojasaus/tamari die voor iedereen te verkrijgen is in de supermarkt: Kikkoman met de blauwe dop. Deze sojasaus heeft ook heel weinig koolhydraten.

Als je geen soja of peulvruchten eet kun je kokos amino’s gebruiken. Dat bevat geen sojasaus en ook nooit tarwe en is altijd glutenvrij.

Suikervrije vissaus

Als je suikervrij wilt eten en je eet veel Aziatisch is het een goed idee om te investeren in een mooie suikervrije vissaus. Echte vissaus bevat niets dan vis en zout. De saus moet maanden tot jaren fermenteren. Deze is niet zomaar in de supermarkt te koop. Alle vissauzen die je in de supermarkt kunt kopen zijn versneld gefermenteerd met enzymen of zoutzuur. Om het gebrek aan smaak te compenseren zijn vaak smaakversterkers en suiker toegevoegd. Jammer, want dat hoort er eigenlijk allemaal niet in.

Ik gebruik een hele mooie aromatische saus: de bekendste Vietnamese vissaus, Red Boat fish sauce. Dat is de enige vissaus die ik ken die geen suiker bevat. Als je deze één keer geproefd hebt wil je nooit meer anders. Ik bestel deze online.

Erythritol

In Chinees eten worden vaak hoisin en oestersaus gebruikt. Deze bevatten helaas allebei suiker en zijn dus niet koolhydraatarm. Daarnaast wordt ook vaak nog extra suiker toegevoegd. Dat zorgt voor een dikke, gekarameliseerde saus. Om de zoetheid van deze saus te benaderen gebruik ik erythritol. Je kunt eventueel Ery Bronze of Steviala Gold gebruiken, al is dat wel weer wat meer bewerkt. Overigens krijg je hier wat structuur betreft niet hetzelfde effect mee als wanneer je witte of bruine suiker, kokosbloesemsuiker, maple syrup of honing zou gebruiken.

Sesampasta

Hoisin en oestersaus zijn niet alleen zoet maar zijn ook lekker en dik en zorgen voor de welbekende ‘sticky sauce’. Die lekkere dikke structuur boots ik na door het gebruik van sesampasta (tahin). Hier gebruik ik een combinatie van gewone tahin en zwarte sesampasta. Voor andere gerechten heb ik ook een basis van amandelpasta gebruikt.

Maar let op: ook tahin is niet altijd koolhydraatarm. Lowcarbcenter heeft tahin met de minste koolhydraten: 1,9 gr per 100 gram. Daarna volgt Sebahat (supermarkt) met 3,1 gr khd per 100 gram. Persoonlijk vind ik de smaak van de volkoren tahin van Pit&Pit het lekkerst, deze is vol en romig en wordt in het potje ook minder hard.

Szechuan peper

Eén van de belangrijkste smaakmakers in dit gerecht is, naast gewone zwarte peper, Szechuan peper. Dat lijkt wat uiterlijk betreft een klein beetje op zwarte peper. Het pittige lijkt in eerste instantie ook op zwarte peper, maar tegelijk proeft het wat anijsachtig en je na een tijdje gaat je hele mond ervan tintelen. Als je er veel van eet lijkt het wel vuurwerk in je mond!. Tip: test er eerst even eentje uit je tong.

Neem hele korrels die je vlak voor gebruik vers maalt. Ik gebruik daar een elektrisch koffiemolentje voor, maar een vijzel werkt ook prima.

Dieet en ‘vrij van’

Dit recept is, naast glutenvrij, suikervrij en koolhydraatarm, ook paleo. Erythritol is wel een grijs gebied, maar wordt in tegenstelling tot andere, ongezondere zoetstoffen toch vaak als passend gezien.

Voor ‘vrij van’ soja en peulvruchten en passend binnen paleo gebruik je kokos amino’s in plaats van sojasaus.

Konjac of kelp noodles met groente in Szechuan pepersaus

Marjolein
Een koolhydraatarme manier om sticky noodles met Szechuan pepersaus te maken. Met konjac (shirataki) of kelp (zeewier) noodles. Zonder hoisin, oestersaus en suiker.
5 van 2 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Out of the box, Umami
Gang Bijgerechten, Hoofd: vega, Lunch
Keuken Aziatisch, Chinees
Porties 1 persoon
Calorieën 256 kcal

Ingrediënten
  

Optioneel

  • paar druppeltjes (suikervrije) vissaus dan niet meer vrij van vis

Bereiding
 

  • Spoel de noodles onder de stromende koude kraan, laat uitlekken en dep droog.
  • Doe de sojasaus samen met de sesampasta's, de sesamolie en de erythritol in een steelpannetje. Zet op laag vuur en laat iets indikken.
  • Maal de zwarte peper en Szechuan peper, bijvoorbeeld in een elektrisch koffiemolentje of in een vijzel. Gebruik liever geen kant en klaar poeder dat al eerder gemalen is, daar gaat echt smaak door verloren. Voeg toe aan de saus.
  • Voeg de noodles toe aan de saus. Laat het geheel nog even zacht door pruttelen terwijl je af en toe roert.
  • Was ondertussen de groente (paddenstoelen met een borsteltje, niet met water). Snij de paddenstoelen en de paprika. Bak of wok de groente op hoog vuur met flink wat olie. Eerst de paddenstoelen bruin dichtschroeien, dan de paprika. Als de paprika beetgaar is kunnen de peultjes erbij.
  • Voeg op het laatst de noodles met saus erdoor.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Peultjes worden doorgaans gezoen als groente en niet als peulvrucht (net als sperziebonen en snijbonen). Bij een strikt dieet vervangen.

Voedingswaarde

Calorieën: 256kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven