| | | | | |

Kokoskoekjes van kokosrasp met banaan en rozijnen

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.
Koekjes zonder meel, ei en zuivel: glutenvrij, vegan, paleo en AIP

Heerlijke koekjes gemaakt van kokosrasp met alleen banaan en rozijnen. Je gebruikt verder geen meel, granen, noten, zuivel of ei. De koekjes zijn daarmee niet alleen glutenvrij, paleo en vegan maar ook helemaal AIP proof. Persoonlijk voeg ik wel een snufje zout toe.

Zachte koekjes

Door de banaan blijven dit zachte koekjes. De randjes kunnen wat knapperig worden maar de binnenkant blijft zacht. Als je wilt kun je kokosolie toevoegen voor wat extra stevigheid (handig als je ze mee wilt nemen). Of wat kokosbloesemsuiker voor een extra zoetje en wat knapperigheid. Maar de olie en de suiker zijn optioneel, het kan dus ook prima zonder.

Kokosrasp of schaafsel

De basis van de koekjes is kokosrasp. Dat is gedroogd en geraspt kokosvlees. Het bevat nog alle delen van het kokosvlees, ook de vetten en het is dus iets heel anders dan meel. Het lijkt wel een beetje op kokosvlokken of -schaafsel. Dat is alleen wat groter. Een deel van de rasp zou je daarmee kunnen vervangen maar niet alles, dan worden de koekjes te chewy en een beetje taai. Vooral bij kleinere kinderen zou ik het houden bij rasp. Of de foto zie je deels schaafsel.

Zijn de koekjes koolhydraatarm?

Ik heb de koekjes de tag koolhydraatbeperkt meegegeven. Maar dat is wel op het uiterste randje richting koolhydraatbewust. Bananen bevatten veel koolhydraten en ook gedroogd fruit bevat veel suikers. Koolhydraatarm zijn de koekjes dus zeker niet. Lees hier meer over de verschillende soorten lowcarb (keto, kha en khb).

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, paleo, AIP en vegan. Op de grens van lowcarb, zie opmerkingen hierboven.

Kokoskoekjes van kokosrasp met banaan en rozijnen

Marjolein
Simpele koekjes met maar 3 ingrediënten: kokosrasp, banaan en rozijnen. Geen meel, geen granen, geen noten, geen zuivel en geen ei. Dus niet alleen glutenvrij en vegan maar ook AIP.
5 van 2 stemmen
Bereiding 5 minuten
Oven 12 minuten
Totale tijd 17 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Doordeweeks
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 6 koekjes
Calorieën 115 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

  • 75 gr kokosrasp eventueel tot 25 gr te vervangen met kokosschaafsel
  • 1 banaan
  • 30 gr rozijnen

Optioneel

Bereiding
 

  • Het is lekker om te werken met volle sappige rozijnen. Het is niet noodzakelijk, maar je kunt ze daarvoor laten weken in een kommetje water. Een nachtje is het beste. Voor gebruik uit laten lekken en droog deppen met keukenpapier.
  • Warm de oven op tot 200 graden. Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  • Prak de banaan fijn. Voeg de kokosrasp toe. Als je het gebruikt ook gesmolten kokosolie en kokosbloesemsuiker.
  • Maak zes bollen die je plat drukt op de bakplat. Hoe dunner hoe knapperiger, maar ook des te meer kans op aanbranden. Goed in de gaten houden dus.
  • Zet 12 minuten in oven. Maar hou ze vanaf 10 minuten in de gaten of de randjes niet te veel bruin kleuren.
  • Als ze de oven uitkomen kort laten afkoelen en zodra je ze kunt oppakken verder laten afkoelen op een roostertje.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 115kcal | Koolhydraten: 9gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 8gr | Verzadigd vet: 7g | MO vet: 0.1g | EO vet: 0.4g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 13IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.03mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 2mg | Vitamine E: 0.2mg | Natrium: 5mg | Magnesium: 17mg | Kalium: 141mg | Calcium: 5mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 5µg | IJzer: 0.5mg | Fosfor: 30mg | Selenium: 3µg | Zink: 0.3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven