| | | | | | | |

Kokos limoencurd

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Zuivelvrije én suikervrije variatie op de traditionele lemoncurd. Met kokosolie in plaats van boter (als je dat wilt). En limoen in plaats van citroen (lime in plaats van lemon). Kortom: een koolhydraatarme kokos limoencurd.

Wat is curd of lemoncurd?

Curd is een heerlijk cadeautje uit de Engelse keuken. De bekendste is lemoncurd, maar eigenlijk kun je alle fruitsoorten gebruiken. Een andere belende is bijvoorbeeld sinaasappelcurd. Alle curd is een zoet feestje met de romigheid van ei.

Een curd eet je veelal afgekoeld. Je kunt het eten als een dikke jam over bijvoorbeeld pannenkoeken, in gebak en bij scones. Je kunt er koekjes in dopen en je het mengen met pudding, zoals bij deze chiapudding met curd. kunt het gebruiken als één van de laagjes in een trifle, zoals deze trifle met kokoskoekjes, frambozencreme en limoencurd.

Hoe maak je traditionele lemoncurd?

Het basisrecept voor lemoncurd bestaat uit ei of eidooier, citroensap, suiker en boter. De verhouding tussen de ingrediënten kan wisselen per recept en ook de manier van maken verschilt. Vaak wordt ook citroenrasp toegevoegd. Het lijkt een beetje op een pudding of custard, maar er wordt geen melk of room gebruikt.

Lemoncurd is glutenvrij

Een traditionele (lemon)curd is glutenvrij. Er worden geen andere verdikkingsmiddelen gebruikt dan ei. Maar als je met pakjes en zakjes kookt kan er wel verdikkingsmiddel in zitten. Dan dus even oppassen.

Suikervrije lemoncurd

In het traditionele recept gaat een enorme berg witte suiker. Dat eet ik liever niet. Ik heb de suiker vervangen door erythritol poedersuiker. Dit heeft wel iets andere eigenschappen dan suiker, maar voor deze curd vind ik het prima werken. Erythritol heeft wel een iets minder diepe smaak dan suiker. Het kan wat scherp zijn voor in de mond. Dat wordt versterkt door het zuur van de citroenen. Ik combineer de erythritol daarom met vanille en neem iets minder citroen. Maar smaken verschillen, dus vind je het te zuur of juist niet zuur genoeg, speel dan met de verhouding tussen die 3 ingrediënten.

Erythritol heeft wel de neiging om weer de kristalvorm aan te nemen als het afkoelt. Het zuurtje in de curd helpt dit enigszins te voorkomen, net als het gebruik van de poedersuikervariant. Als de curd lang in de koelkast heeft gestaan kan het zinvol zijn nog even te roeren. Maar eet je de curd binnen een paar uur dan is niet in de koelkast zetten ook een goede optie.

Zuivelvrije curd

In het traditionele recept gaat ook roomboter. Hoewel veel mensen die zuivelvrij eten wel roomboter eten heb ik toch een roomboter vrije variant gemaakt met kokosolie. Kokos combineert goed met limoen. Vandaar dat dit geen lemoncrud, maar een limecurd is geworden. Je kunt ook gewoon citroenen gebruiken. De verhouding is ongeveer 1 citroen op 2 limoenen. Er is ook een meer traditionele suikervrije lemoncurd met roomboter en citroen. Die gebruik ik in deze trifle met chocolademousse en bitterkoekjes.

Kokosolie betekent dat de curd ook wat harder kan worden als je het bewaart in de koelkast of een koude keuken. Waar je een gewone curd lang kan bewaren in de koelkast is dat met deze curd dus wel iets lastiger.

Au bain marie

Je maakt de curd au bain marie. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar het valt best mee in de praktijk. De reden voor deze techniek is dat je de eidooiers warm genoeg moet laten worden om stevigheid te krijgen, maar net niet zo warm dat het gaat stollen. Gebruik een kom waarin je goed kunt klutsen in combinatie met een pan waarin je water kunt koken. De kom moet in de rand van de pan kunnen blijven hangen. Doe water in de pan en verwarm het zodanig dat het net een beetje kookt, niet te hard, enkele kleine luchtbelletjes is genoeg. Het kan ook door gewoon alles tegelijk in een steelpannetje op te warmen. De kans dat het dan niet goed mixt of dat de eieren te snel stollen is wel wat groter. Ik vind au bain Marie om die reden dus juist makkelijker.

Dieet en ‘vrij van’

Deze zuivelvrije curd past in een koolhydraatarm en paleo dieet. Er zitten geen eiwitten in, in zoverre is het laag in histamine. Maar citrusvruchten worden over het algemeen niet goed verdragen, dus het recept is verder niet laag in histamine.

Kokos limoencurd

Marjolein
Koolhydraatarme kokos limoencurd. Een zoet feestje met de frisheid van limoen en de romigheid van ei. Deze curd is volledig zuivelvrij, er zit ook geen boter in.
5 van 1 stem
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Out of the box
Gang Gebak & koekjes, Sauzen & dips, Toetjes
Keuken Engels, Europees
Porties 6 personen
Calorieën 105 kcal

Benodigdheden

  • kom op au bain marie pan, steelpan, bakjes, garde

Ingrediënten
  

  • 3 eidooier kamertemperatuur
  • 2 limoen (khb, niet kha)
  • 50 gr kokosolie
  • 15 gr erythritol poedersuiker

Bereiding
 

  • Smelt de kokosolie met de erythritol in een ander pannetje dan de pan voor de au bain Marie. Een pan met steel is fijn om straks de olie in je ei mengsel te kunnen gieten. De olie moet warm maar niet te heet worden. Je moet straks als je het gaat gebruiken nog net je vinger erin kunnen steken.
  • Splits de eieren en doe de dooiers in de kom die straks op de au bain Marie pan gaat. Het eiwit gebruik je niet. Voeg het sap van twee limoenen toe aan de dooiers. Gebruik eieren en limoenen op kamertemperatuur. Kluts ze samen tot één geheel.
  • Zet de schaal met het ei limoen mengsel op de pan met het zachtjes kokende water en blijf klutsen tot het mengsel wat lobbiger wordt. Langzaam zie je het eigeel steeds dikker worden. Het mag niet gaan stollen (zal het eerste gebeuren aan de randen). Als je dat ziet haal je meteen de kom uit de stoom, of je schuift de pan in zijn geheel van de warmtebron. Zet het vuur daarna wat lager en ga verder. Zelfs als het een beetje te veel ging stollen kun je met goed mixen je curd nog prima redden. Blijf mixen. In het eigeel kun je als het goed is ook precies je vinger steken zonder dat het echt te heet is.
  • Het eigeelmengsel en het oliemengsel zijn nu dus ongeveer even heet. Dat is nodig omdat anders de curd gaat schiften als je deze componenten samenvoegt (vet en water mengen dan niet). Het ei en de olie moeten dus beide warm zijn, maar niet te heet. Schenk beetje voor beetje de olie bij het eigeel terwijl je blijft mixen.
  • Binnen een minuutje of 10 (vaak eerder al in 5) moet de curd wel goed zijn. Het is dan lobbig maar het zal bij het afkoelen nog wat dikker worden.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Het basisrecept voor een lemoncurd bestaat uit ei of eidooier, citroensap, suiker en boter. Vaak wordt ook citroenrasp toegevoegd. Het lijkt een beetje op een pudding of custard, maar er wordt geen melk of room gebruikt. Er worden ook geen andere verdikkingsmiddelen gebruikt dan ei. Ik heb hier limoen gebruikt omdat die smaak mooi combineert met kokos. Het recept wordt daarmee wel khb in plaats van kha.
Een curd wordt veelal koud gegeten. Het kan gebruikt worden als een dikke jam over bijvoorbeeld pannenkoeken, het wordt gebruikt in gebak en bij scones. Je kunt er koekjes in dopen en je kunt het gebruiken als één van de laagjes in een trifle.
De verhouding tussen de ingrediënten kan wisselen per recept en ook de manier van maken verschilt. Het kan zelfs prima door gewoon alles tegelijk in een steelpannetje op te warmen. De kans dat het dan niet goed mixt of dat de eieren te snel stollen is wel wat groter.
Om een koolhydraatarme versie te maken verving ik in een eerder recept van lemoncurd de suiker door erythritol poedersuiker. Je kunt het eventueel ook maken met de dubbele hoeveelheid (kokosbloesem)suiker in plaats van erythritol.
In dit recept vervang ik ook de boter. Ik miste daarbij een klein beetje de romigheid van boter en gebruik daarom iets meer eidooier (omgerekend zou je hier 2 dooiers gebruiken, maar ik voeg een 3e toe).

Voedingswaarde

Calorieën: 105kcal | Koolhydraten: 2gr | Eiwitten: 2gr | Vetten: 11gr | Verzadigd vet: 8g | MO vet: 1g | EO vet: 2g | Vezels: 1gr | Vitamine A: 141IU | Vitamine B1: 0.02mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.04mg | Vitamine B12: 0.2µg | Vitamine C: 6mg | Vitamine D: 0.5µg | Vitamine E: 0.3mg | Natrium: 5mg | Magnesium: 2mg | Kalium: 33mg | Calcium: 19mg | Koper: 0.02mg | Foliumzuur: 15µg | IJzer: 0.4mg | Fosfor: 39mg | Selenium: 5µg | Zink: 0.2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven