Koekjes van tijgernotenmeel – chufa cookies (glutenvrij, paleo, AIP, laag histamine en vegan basisrecept)

Een simpel en snel receptje voor glutenvrije, paleo, AIP en vegan koekjes van tijgernotenmeel (chufa). De koekjes zijn ook geschikt voor een laag histamine dieet. En ze zijn zonder geraffineerde, witte suiker. Dit makkelijk te maken basisrecept heeft slechts drie ingrediënten: tijgernotenmeel, kokosbloesemsuiker en kokosolie. En een snufje zout, dat haalt de smaken goed naar boven, maar is niet essentieel.

Tijgernotenmeel

Tijgernotenmeel is glutenvrij meel dat gemaakt wordt van een soort knolletjes op de wortels van de chufa plant. Tijgernoten zijn ondanks de naam dus geen noten!

Voor welk dieet is chufa geschikt?

Chufa is niet alleen glutenvrij, maar ook granenvrij, peulvruchtenvrij en notenvrij. Chufa is daarmee zeer geschikt als je in de eliminatiefase van het AIP dieet zit. Maar ook als je uitbreidt naar een ruimer paleo dieet is het een fijn meel om mee te werken.

Chufa is ook laag in histamine. En wordt zelfs aangeraden omdat het resistent zetmeel bevat dat goed is voor je darmflora.

Zijn tijgernoten koolhydraatarm?

Tijgernoten zijn redelijk lowcarb, maar helaas absoluut niet koolhydraatarm in de strikte opvatting (kha). Ze worden soms wel gegeten in een (ruim!) koolhydraatbeperkt dieet. Daarom heb ik voor dit recept ook een variant gemaakt met zoetstof in plaats van kokosbloesemsuiker.

Het koolhydraatgehalte van de melen die in Nederland te koop is erg variabel: ik heb meel gevonden van 40 tot 60 gr khd per 100 gram.

Hoe gebruik je chufa?

Chufa smaakt lichtzoet (maar minder zoet dan bananenmeel of kastanjemeel). De smaak en structuur is licht nootachtig en eigenlijk best vergelijkbaar met notenmeel. Het is ook iets droger en vezeliger dan de meeste meelsoorten van graan of peulvruchten, dus ook dat is redelijk vergelijkbaar met notenmeel. Maar een groot verschil is dat het flink wat meer vocht opnemen dan bijvoorbeeld amandelmeel.

Waar is chufa te koop?

Tijgernotenmeel is onder meer te koop bij affiliate linkPuur Mieke en Pit&Pit. Bij Puur Mieke krijg je 5% welkomstkorting met code Eetlekkeranders5.

Kokosolie

Persoonlijk gebruik ik bij deze koekjes geen boter. Want ik vind de smaak van kokosolie erg goed passen bij tijgernoten.

Neem wel een pure olie, ongeraffineerd en ‘extra vierge’. Een echte kokosolie hoort nog een beetje naar kokos te smaken. Mijn favoriet is de kokosolie van affiliate linkWhite Pearl. Deze is te koop bij Puur Mieke, net als deze affiliate linkandere soorten kokosolie. Ook hiervoor geldt de 5% welkomstkorting met de code Eetlekkersanders5.

Roomboter

Maar je kunt ook kiezen voor roomboter. Als je boter gebruikt neem je net iets meer dan wanneer je kokosolie gebruikt.

Kijk hier voor grasgevoerde, rauwe A2 boter (zonder A1 caseïne). Met code Eetlekkeranders10 krijg je 10% welkomstkorting. Lees meer over A2 zuivel in mijn blog.

Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is een natuurlijke, geraffineerde suiker die gewonnen wordt uit de bloem van de kokospalm. Het is een gezondere vorm van suiker dan witte kristalsuiker. Het bevat nog wat mineralen en het laat de bloedsuikerspiegel veel minder hard stijgen. Maar het blijft wel suiker! Lees meer over suiker.

Erythritol

‘Vrij van’ suiker en (ruim) koolhydraatbeperkt bij gebruik van erythritol in plaats van kokosbloesemsuiker. Maar let op: erythritol past niet in de eliminatiefase van AIP!

Erythritol is één van de weinige zoetstoffen waar weinig nadelen voor de gezondheid optreden. Het laat je bloedsuikerspiegel niet schommelen zoals bijvoorbeeld sucralose nog wel doet. Verder geeft het geen grote darmproblemen zoals andere zoetstoffen (polyolen) wel kunnen veroorzaken. Het is de enige zoetstof die, naast pure (groene) stevia, wordt aangeraden door natuurvoedingsdeskundigen.

Dieet en ‘vrij van’

Tijgernoten passen goed in een glutenvrij, paleo, AIP en vegan dieet.

Tijgernoten zijn niet koolhydraatarm maar passen wel in een ruim koolhydraatbeperkt, meer richting een koolhydraatbewust dieet. Dit omdat ze ook veel resistent zetmeel bevatten. Gebruik dan het meel van Pit&Pit, dat bevat 40 gr khd en is het laagste dat ik heb kunnen vinden. Maar doe dit nog niet als je net van kha overstap op khb, pas als je een goede balans hebt gevonden. Let dan wel goed op je dagwaarden. Lees meer over kha en khb in mijn blog over de verschillende soorten lowcarb.

Laag histamine

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Tijgernoten scoren een 0 op de SIGHI lijst. Bij MC360 en de meeste andere lijstjes worden ze geacht geen problemen te geven of worden ze zelfs aangeraden omdat ze resistent zetmeel bevatten. En dat helpt je darmflora weer. Let wel op dat je geen geroosterde chufa neemt. Dat scoort juist een 2 op de SIGHI lijst. Mijn gevoel zegt daarom ook dat je de koekjes niet te bruin moet laten worden.

Tijgernoten zijn laag histamine. Maar niet geschikt als je tegelijkertijd ook laag oxalaat en salicylaat eet. Eén koekje is al medium oxalaat en waarschijnlijk ook vrij hoog salicylaat (weinig testresultaten bekend).

Koekjes van tijgernotenmeel – chufa cookies (glutenvrij, paleo, AIP, laag histamine en vegan basisrecept)

Marjolein
Een simpel basisreceptje voor koekjes van tijgernotenmeel. Granenvrij, notenvrij en peulvruchtenvrij. Dus niet alleen glutenvrij maar ook geschikt voor paleo, AIP én laag histamine. Verder maak ik ze met kokosolie, dus ze zijn ook vegan.
5 van 2 stemmen
Vooraf 5 minuten
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Laag histamine, Paleo, Vegan
Trefwoord Basisrecept
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 8 koekjes
Calorieën 121 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

  • 100 gr affiliate linktijgernotenmeel
  • 2 el water warm, eventueel aanvullen tot 3
  • 50 gr affiliate linkkokosolie of 55 gr (grasgevoerde) roomboter
  • 30 gr affiliate linkkokosbloesemsuiker hou je van zoet? dan evt 40
  • 1 snuf Keltisch zeezout

Voor (ruim!) koolhydraatbeperkt en zonder suiker

Voor laag histamine

  • variant niet te lang (bruin) door bakken

Bereiding
 

  • Haal de bakplaat uit de oven en bekleed met bakpapier. Warm de oven voor op 180 graden.
  • Meng het meel, de suiker (of Ery Bronze) en het zout door elkaar.
  • Voeg de kokosolie en 2 eetlepels warm water toe. Door het warme water wordt de kokosolie wat zachter.
  • Kneed met je handen tot je er een bal van kunt maken. Wacht met toevoegen van de derde eetlepel, maar ga echt even door met kneden. Het lijkt misschien eerst te korrelig, maar het heeft even nodig. Als het toch te korrelig blijft voeg je een derde eetlepel water toe.
  • Verdeel de bal in bolletjes.
  • Druk je de bolletjes in tot koekjesvorm. Je kunt eventueel de scheurtjes met natgemaakte vingers dichtstrijken voor mooie randjes.
  • Zet de koekjes in de oven voor ongeveer 15 minuten. De tijd hangt een beetje af van de dikte. Hoe dikker hoe langer ze mogen. Dunne koekjes verbranden sneller. Ze mogen best een beetje bruin kleuren aan de randjes. Laat de koekjes nog minimaal een half uurtje afkoelen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 121kcal | Koolhydraten: 10gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 10gr | Verzadigd vet: 6g | MO vet: 0.1g | EO vet: 0.4g | Vezels: 1gr | Vitamine E: 0.01mg | Natrium: 56mg | Magnesium: 0.004mg | Kalium: 0.01mg | Calcium: 0.1mg | IJzer: 0.004mg | Zink: 0.001mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Delen op Facebook Pin recept Vragen?

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept