| | | | | |

Kipdijfilet met asperges in sinaasappel amandelroomsaus

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Asperges in roomsaus: maar dan wel zuivelvrij én paleo

Ik ben verzot op asperges. Ik eet ze het liefst elke dag als ze er weer zijn. Ik hou van de klassieke combinaties, maar een beetje variatie vind ik ook heerlijk. Dit recept heeft Italiaanse smaken. De kip bak je met wat paprikapoeder, salie en venkelzaadjes. De asperges stoof je in sinaasappelsap. Over beide druppel je vervolgens een heerlijke amandel roomsaus waar je ook het stoofvocht met de sinaasappelsap in verwerkt. Dit recept is lowcarb (koolhydraatbeperkt), paleo en zuivelvrij.

Andere recepten met asperges

Nieuwsgierig naar mijn andere ‘out of the box’ recepten? Kijk hier voor asperges op Japanse en Thaise wijze. Of hier voor klassieke bereidingen met ei en botersaus, met zalm en Hollandaisesaus en met een dille citroendressing.

Kijk hier voor alle asperge recepten.

Wanneer zijn er weer asperges?

In Nederland kun je vanaf eind februari de eerste asperges kopen. Deze zijn dan vaak achter glas geteeld. Ooit was dat pas halverwege maart, maar dat lijkt nu iets vroeger te worden. In die eerste periode zijn ze nog wel wat duur en nog niet te koop in de supermarkt.

Vanaf april komen er ook asperges uit de volle grond. In mei is de toptijd en in juni zakt het al wat in. En in de zomer is het alweer helemaal voorbij.

Hoe moet je asperges klaarmaken?

Bij een klassieke bereiding kook je de asperges in een ruime pan met water. Aan dat water voeg je ook de schillen en de kontjes toe! Het lekkerst worden ze als je ook wat citroensap toevoegt. Kook kort: slechts zo’n 5 minuten. Na het koken laat je ze nog 10 minuten staan in het warme water.

Asperges stoven in sinaasappelsap

In dit recept doe ik het net even anders. Je zet ze even aan in een bakpan en daarna stoof je ze in sinaasappelsap. De asperges worden zo nog wat zoeter en ze krijgen een mooi oranje-geel kleurtje.

Hoe moet je asperges schillen?

Er zullen vast chefproof methodes zijn. Maar ik ben best blij met mijn eigen methode: gewoon met een dunschiller. Zorg eerst dat er geen zand meer in de kopjes zit. Die kun je voorzichtig onder de kraan uitspoelen.

Leg de asperge plat op je werkbank. Hou vlak onder het kopje vast. Niet te stevig aandrukken, anders breekt de asperge. Schil dan vanaf je hand naar het kontje. Zo krijg je in een lange haal één lange, dunne schil. Meestal precies genoeg om het vezelige eraf te halen. Draai dan de asperge een slagje en herhaal. Alles wat goed geschild is is nu wat lichter en vochtig. Het glimt een beetje. Stukjes schil die je eventueel gemist hebt kun je goed spotten en die geef je nog een haaltje.

Snij als laatste pas de kontjes eraf. Je kunt nu namelijk pas beoordelen hoe houtig de onderkant is en hoeveel eraf moet.

Soep van het kookvocht van asperges

Gooi het kookvocht nooit weg! Daar kun je heerlijke asperges soep mee maken.

Idee: kook iets meer, hou minimaal 2 asperges apart. Bewaar dit tot de volgende dag. Mét de schillen en de kontjes in het kookvocht. Die zeef je er voor gebruik weer uit.

Kip

Voor dit gerecht gebruik ik kipdijfilet. Ik vind dat persoonlijk lekkerder en smaakvoller dan kipfilet. Je hebt ook minder kans dat het te droog wordt: het is vetter en blijft daardoor lekker sappig. Ben jij juist geen fan van wat vetter vlees? Neem dan kipfilet.

Echte scharrelkip

Gebruik liefst echte, gezonde scharrel kip. Beter voor de kip, maar ook voor jou. Een echte scharrelkipdijfilet mag (deels) haar eigen kostje bij elkaar scharrelen. Ze eet af en toe een wormpje en krijgt niet alleen granen te eten. Het vlees bevat dan ook meer gezonde 3 vetten.

Echte scharrelkip vind je vaak bij aanbieders van grasgevoerde vlees, zoals Vlees van Ons. Ook een keer proberen? Met code Eetlekkerander10 krijgen nieuwe klanten 10% welkomstkorting!

Roomsaus

Met de aanbaksels van de kip, sinaasappelsap en wat amandelpasta maak je een mooie volle roomsaus. Je kunt hiervoor iedere room gebruiken die jij zelf normaal gebruikt. Kookroom van zuivel of soja- of haverroom. Ik gebruikte amandelroom.

Amandelroom

Amandelroom is voor mij persoonlijk ideaal omdat het zowel paleo is als koolhydraatarm. Het is helaas wat lastiger te verkrijgen dan sojaroom of haverroom. Deze vind je namelijk gewoon bij de supermarkt en bij de meeste online natuurwinkels. Amandelroom is moeilijker te vinden. Mijn favoriete online winkels zoals Pit&Pit, Puur Mieke en de Notenshop hebben het in ieder geval niet. Maar het bestaat wel!

Waar kun je amandelroom kopen?

Ik heb online (ondermeer bij Ekoplaza, de Glutenvrije webshop en Plein) twee merken amandelroom gevonden die ongezoet zijn: Lima en Ecomil Cuisine (rode letters). Lima bevat gellangom, guarpit en johannesbrood. Ecomil bevat xanthaan- en Arabische gom. Ecomil Cuisine met de blauwe letters en Provomel zijn gezoet en bevatten agave siroop.

Amandelpasta

Ik maak de saus dikker met amandelpasta. In een goede amandelpasta zit niet anders dan amandelen. Je kunt ze zelf vermalen. Eerst tot meel en als je langer doormaakt komt vanzelf de olie vragen.

Waar is amandelpasta te koop?

Ik maak over het algemeen veel zelf, maar toch vind ik de meeste pasta’s uit de winkel het lekkerst. Mijn favorieten zijn die van Pit&Pit en die van Terrasana, te koop bij Puur Mieke. Amandelpasta met de minste koolhydraten is van nut&me (10,1), te koop bij Lowcarbcenter.

Nieuw klanten van Puur Mieke krijgen 5% welkomstkorting met code Eetlekkeranders5.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, lowcarb, zuivelvrij en paleo. Door de amandelpasta en het sinaasappelsap is dit gerecht niet strikt koolhydraatarm maar wél koolhydraatbeperkt.

Kipdijfilet met asperges in sinaasappel amandelroomsaus

Marjolein
Asperges gestoofd in sinaasappelsap. De kip bak je met heerlijke kruiden zoals paprikapoeder, salie en venkelzaadjes. Het gerecht heeft daardoor iets Italiaans. Over de kip en de asperges druppel je vervolgens een heerlijke roomsaus gemaakt van amandelpasta en amandelroom.
5 van 3 stemmen
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Lente en zomer
Gang Hoofd: vlees & kip, Lunch
Keuken Europees, Italiaans
Porties 2 personen
Calorieën 538 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

Voorbereiding

  • Neem de grote bakpan om vooraf alvast wat amandelen te roosteren. Dit wordt straks je topping.
  • Vijzel of maal de venkelzaadjes. Ik gebruik daar meestal een klein koffiemolentje voor.
  • Menge de gemalen venkelzaadjes met de salie en het paprikapoeder.

Kip

  • Kruid de kip met het kruidenmengsel.
  • Warm de kleinere bakpan op en voeg olie of boter toe. Schroei de kip aan beide kanten dicht. Zet dan het vuur wat lager en bak de kip in net iets meer dan een kwartiertje gaar.
  • Heb je filets met vel? Snij dan het vel licht in 2 sneetjes per filet is genoeg). Bak eerst het vel. Het vet dat vrijkomt geeft extra smaak aan je kip en straks aan je saus.

Asperges

  • Was ondertussen de asperges. Voorzichtig zodat ze niet breken. Vooral in de kopjes kan veel zand zitten.
  • Schil met een dunschiller (plat leggen, vinger onder het kopje en dan vanaf de kop naar de onderkant in lange halen). Snij ongeveer 1 cm van de onderkant af. 
  • Warm de grote pan op en voeg olie toe. Bak de asperges een minuutje of 2 rondom.
    Voor twee personen passen de asperges waarschijnlijk wel in de grootste pan die je hebt. Mogelijk past het voor meerdere porties niet zo goed. Dan kun je de asperges ook in stukjes snijden.
  • Pers de sinaasappels en voeg ook het vruchtvlees toe aan het sap. Geen velletjes, gebruik dus eventueel een zeefje.
  • Voeg het sinaasappelsap toe aan de asperges. Zet het vuur laag en doe een deksel op de pan. Stoof de de asperges nog 10 minuten.

Amandel roomsaus

  • Haal de kip uit de pan en wikkel in aluminiumfolie om warm te houden.
  • Schraap in de pan de aanbaksels van de kip los. Schep de amandelpasta erbij.
  • Schenk daar het sap over vanuit de aspergepan en meng.
  • Giet vervolgens de room erover. Doe niet alles in één keer, maar hou wat achter. Zo kun je goed bepalen hoeveel je nodig hebt. Dat hangt een beetje af van hoe vloeibaar je amandelpasta is en hoe sappig je sinaasappels waren.

Afmaken

  • Leg de asperges en de kip op de borden en verdeel de saus erover.
  • Garneer met de geroosterde geschaafde amandelen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 538kcal | Koolhydraten: 19gr | Eiwitten: 26gr | Vetten: 38gr | Verzadigd vet: 17g | MO vet: 5g | EO vet: 13g | Vezels: 8gr | Vitamine A: 3187IU | Vitamine B1: 1mg | Vitamine B2: 1mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 82mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 4mg | Natrium: 106mg | Magnesium: 78mg | Kalium: 973mg | Calcium: 172mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 153µg | IJzer: 6mg | Fosfor: 344mg | Selenium: 28µg | Zink: 3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven