| | |

Kikkererwten salade met tonijn, olijven en kappertjes

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Makkelijke en snelle Mediterrane maaltijdsalade. Super voor een warme dag dat je eigenlijk geen zin hebt om te koken. Ik gebruikte daarom kikkererwten en tonijn uit blik.

Tonijn

Een belangrijk ingrediënt van deze salade is tonijn. Gewoon tonijn uit blik. Maar ik koop wel altijd zo duurzaam mogelijk, bijvoorbeeld van Fishtales. Gewoon in de supermarkt te koop.

Kalamata! Geen zwarte olijven

Donkere olijven rijpen langer aan de boom. Hierdoor krijgen ze een vollere en diepere smaak. ze zijn ook zachter van textuur. Recent is in het nieuws geweest dat de meeste zwarte olijven eigenlijk chemisch behandelde groene olijven zijn. Voor kalamata olijven geldt dat niet. Deze mogen niet behandeld worden en zijn écht langer gerijpt aan de boom. Een harde, zwarte olijf is chemisch behandeld. Kalamata olijven zijn paars (niet zwart) en zacht.

Kappertjes

Kappertjes zijn ongeopende bloemknopjes van de kappertjesplant (Capparis spinosa). Deze worden in het zuur gelegd, net als bijvoorbeeld augurkjes. Je kleintjes of zoals op de foto grotere met een steeltje. Beide zijn geschikt.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, zuivelvrij en koolhydraatbeperkt.

Kikkererwten salade met tonijn, olijven en kappertjes

Marjolein
Zomerse maaltijdsalade met mediterrane ingrediënten als kikkererwten, tonijn, rode paprika, bosui, kalamata olijven en kappertjes.
5 van 2 stemmen
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Lente en zomer
Gang Salades
Keuken Europees, Middenoosters
Porties 2 porties
Calorieën 324 kcal

Benodigdheden

  • zeefje of vergiet
  • mesje
  • mengkom

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Laat de kikkererwten uitlekken.
  • Maak een dressing van de olijfolie, balsamico azijn, mosterd, chilivlokken en het zout. Meng dat door de kikkererwten in een kom.
  • Laat de tonijn uitlekken.
  • Was de paprika en snij in stukjes. Doe hetzelfde met de bosui (lenteui). Halveer (en ontpit indien nodig) de olijven. Meng alles met de tonijn door de kikkererwten.
  • Maak de borden op en top elk bord af met de kappertjes.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 324kcal | Koolhydraten: 27gr | Eiwitten: 26gr | Vetten: 8gr | Verzadigd vet: 1g | MO vet: 2g | EO vet: 4g | Vezels: 11gr | Vitamine A: 1446IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 41mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 3mg | Natrium: 958mg | Magnesium: 87mg | Kalium: 605mg | Calcium: 97mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 237µg | IJzer: 5mg | Fosfor: 328mg | Selenium: 56µg | Zink: 3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven