Keto blini met mascarpone, avocado en gerookte zalm

Koolhydraatarme snack voor bij de borrel. Blini zijn kleine pannenkoekjes. In het orginele recept worden ze worden gemaakt van een gistbeslag van boekweitmeel. Ze komen oorspronkelijk uit Rusland en worden ook in Oost Europa gegeten. Ik noemde ze altijd blini’s. Maar ik heb me inmiddels laten vertellen dat ik eigenlijk blini moet zeggen. Omdat dat al meervoud is: 1 blin, 2 blini.

Perfect borrelhapje

Blini zijn heerlijk om te combineren met roomkaas en gerookte zalm. Heerlijk dus als hapje voor bij de borrel. Bijvoorbeeld bij een BBQ, met Pasen of met Kerst. Perfect als je koolhydraatarm eet.

Meer inspiratie voor kerst vind je hier: recepten voor kerst. Kijk hier voor meer koolhydraatarme borrelhapjes voor Oud & Nieuw.

Niet met boekweitmeel

Maar… helaas bevat boekweitmeel juist veel koolhydraten en dus zijn gewone blini zeker niet keto of koolhydraatarm. Ik heb daarom een koolhydraatarme versie gemaakt op basis van mijn recept voor koolhydraatarme poffertjes. Mijn blini bevatten geen meel en zijn gemaakt van alleen ei en jonge kaas.

Inspiratie door chaffles recept

Mijn keto poffertjes zijn geïnspireerd op het chaffles recept van Patrick van Ketokriebels.be. Het gebruik van kaas in het koolhydraatarme beslag is echt geniaal. Het zorgt voor veel smaak en geweldige binding. Het is een slap beslag: daarom maak ik deze blini ook gewoon in een poffertjespan, hoewel de orginele blini geen poffertjes zijn.

Gietijzeren poffertjespan

Ik vind zelf gietijzer het allerbeste om poffertjes mee te bakken. Aan het begin heb je even wat meer geduld nodig: hij wordt wat minder snel warm. Maar heb je eenmaal de juiste temperatuur gevonden dan is hij heerlijk constant. Van oudsher werd gietijzer op open vuur of op gas gebruikt. Ik kook zelf op inductie en dat werkt ook prima.

Ik heb zelf deze affiliate linkpoffertjespan van Windmill. Maar als je hier kijkt vind je meerdere affiliate linkgietijzeren poffertjespannen.

Soort kaas

Ik heb de poffertjes gemaakt met jong belegen geitenkaas. Ik heb zelf lang zuivelvrij gegeten, maar ik ben langzaamaan weer geitenkaas aan het gebruiken. Geitenkaas heeft een andere vorm van eiwitten (A2 caseïne) dan gewone kaas (A1). Persoonlijk verdraag ik dat een stuk beter. A2 zuivel komt van speciale koeienrassen, geiten en schapen.

Topping

Meestal beleg je blini met roomkaas (mijn favoriet is mascarpone, ook al kan ik daar niet zo goed tegen), gerookte zalm en wat dille.

Ik heb daarnaast wat varianten gemaakt om je te inspireren. Misschien houden ook niet al je gasten van zalm. Een erg lekkere combi vind ik avocado. Dat kan natuurlijk met kleine plakjes. Ik had voor de foto een mousse gemaakt met een theelepeltje mascarpone op een halve avocado.

Verder gebruikte ik wat augurk (neem zure, geen zoetzure), komkommer en olijf. Als je koolhydraatbeperkt eet in plaats van koolhydraatarm, kun je ook zongedroogde tomaat nemen met wat oregano. Maar een gewoon tomaatje kan natuurlijk ook.

Wilde zalm

Zalm bevat veel goede omega 3 vetten. En zelfs een soort omega 3 die we alleen binnenkrijgen door producten uit zee (algen, zeewier en vette vis).

Maar zalm bevat alléén veel omega 3 als het wild gevangen is. Kweekvis bevat juist veel omega 6. De meeste gerookte zalm die je in Nederland kunt kopen is gekweekte zalm uit de Atlantische Oceaan. Bij de supermarkt (Fishtales) en online (Grutto) kun je wel affiliate linkSockeye kopen. Deze zalm komt uit de Pacific en is altijd wild gevangen. Het smaakt wat vleziger en de kleur is wat roder.

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatarm (en keto) en glutenvrij. Niet zuivelvrij en daardoor niet paleo of AIP.

Keto blini met mascarpone, avocado en gerookte zalm

Marjolein
Hartige snack geinspireerd op blini. Maar dan met zo weinig mogelijk koolhydraten, geschikt voor een ketogeen dieet. Ik maakte poffertjes van alleen maar kaas en ei. Heerlijk met toppings van volle roomkaas en gerookte zalm met dille. Of met een mousse van avocado en wat komkommer.
5 van 2 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, Gluten, Nachtschade, Noten, Pinda, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord BBQ, Kerst, Oud&Nieuw, Out of the box, Pasen, Poffertjes
Gang Hartige snacks, Lunch
Keuken Europees, Russisch
Porties 18 blini
Calorieën 58 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Blini (poffertjes)

Topping

Variant

  • 1 avocado zacht en rijp
  • 2 tl mascarpone
  • ½ limoen sap van
  • ½ tl sambal oelek of chilivlokken

Bereiding
 

  • Rasp de kaas en meng met de eieren in de keukenmachine.
  • Warm de pan op. Ik gebruikte gietijzer op stand 6,5 inductie.
  • Vul de spuitzak en knip een gat van ongeveer een halve centimeter doorsnede in het puntje.
  • Bepaal een spuitvolgorde. Dat wordt ook de omkeervolgorde en de volgorde als ze klaar zijn.
  • Spuit de kuiltjes vol tot de rand. Je hebt beslag voor zo'n 19 poffertjes.
  • Bak de poffertjes ongeveer drie minuten. Je kunt ze al draaien als de bovenkant nog zacht is. Dat zal wel weer even sissen, geen probleem.
  • Zet het vuur lager (5,5 is genoeg). Bak de andere kant nog één à twee minuten.
  • Laat de poffertje licht afkoelen voor je gaat garneren. Anders smelt de mascarpone.
  • Doe de mascarpone eventueel in een spuitzak. Verdeel over de poffertjes. Verdeel daar de zalm over en de dille.
  • Als je avocado gaat gebruiken: meng er wat limoensap door om verkleuring te voorkomen. Gebruik eventueel wat mascarpone voor meer romigheid. Met één avocado heb je net genoeg voor 18 blini/poffertjes.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Notities

 
 

Voedingswaarde

Calorieën: 58kcal | Koolhydraten: 0.2gr | Eiwitten: 3gr | Vetten: 5gr | Verzadigd vet: 3g | MO vet: 0.2g | EO vet: 1g | Vezels: 0.001gr | Vitamine A: 184IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.05mg | Vitamine B6: 0.04mg | Vitamine B12: 0.2µg | Vitamine C: 0.05mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 73mg | Magnesium: 2mg | Kalium: 18mg | Calcium: 20mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 3µg | IJzer: 0.2mg | Fosfor: 32mg | Selenium: 3µg | Zink: 0.1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Delen op Facebook Pin recept Vragen?

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept