Carob (lowcarb, paleo en AIP)

Carob, of carobe, is één van de meeste gebruikte vervangers voor cacao. Het is geschikt voor een paleo en AIP dieet. Het bevat wel wat koolhydraten en is daardoor niet strikt koolhydraatarm.

Verwar het niet met Johannesbroodmeel. Dat komt van dezelfde boom, maar wordt van de peul gemaakt. Het meel is een bindmiddel uit de koolhydraatarme keuken en juist wél koolhydraatarm.

Wat is carob?

Carob is afkomstig van de Johannesbroodboom (Ceratonia silqua). Dat is een boom die vooral groeit in het Midden-Oosten en het zuiden van Europa. Het is een vlinderbloemige die zaad draagt in grote peulen.

Carob is de meest bekende vervanger van cacao. Cacao bevat behoorlijk wat anti-nutriënten en wordt door veel mensen niet goed verdragen. Cacao is een zaad wat je onder meer moet mijden bij Auto Immuun Paleo (AIP).

Carob wordt gemaakt van het omhulsel van de peulvrucht. Dus niet van de peulvrucht zelf, ofwel het zaad of ‘de boon’ die erin zit, maar de schil. Carob is dus géén peulvrucht en ook geen zaad.

Het is misschien het best te vergelijken met het groene deel van peultjes, snijbonen of sperziebonen. Bij deze ‘groene bonen’ kun je nog stellen dat het tegelijkertijd een groente is en een peulvrucht. Je eet immers het omhulsel, maar ook het zaad dat erin zit. Bij carob wordt echt alleen het omhulsel gemalen en niet het zaad. Als je carob eet eet je dus niet wat normaal gesproken onder een peulvrucht wordt verstaan, ook al is de boom een vlinderbloemige.

Hoe kun je carob vervangen?

Je kunt carob op twee manieren vervangen:

  1. Gemalen cichorei
  2. Pure, rauwe cacao
Carob vervangen door cichorei

Carob wordt breed gezien als geschikt voor paleo en AIP. Het bevat minder tot geen schadelijke anti-nutriënten die wel in de zaden of peulvruchten voorkomen.

Maar als ook carob niet verdragen wordt is cichorei nog een optie om carob te vervangen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een laag-histamine dieet. Cichorei bevat veel koolhydraten en om een beetje dezelfde kick te krijgen heb je er wat meer van nodig. Vervangen kan dus eigenlijk niet goed 1 op 1 en betekent experimenetern.

Carob vervangen door cacao

Als je carob tegenkomt in een recept is dit vaak al bedoeld als vervanger. Namelijk van cacao. Soms is het beter om dit ’terug te vervangen’. Carob wordt vaak geprezen door het hoge gehalte aan vezels. Maar het poeder zit toch nog hoog in de koolhydraten, zo’n 50 gram per 100 gram.

Cacao is daarom een betere keuze als je lowcarb eet. Officieel is cacao ook niet strikt koolhydraatarm maar koolhydraatbeperkt. Het koolhydraatgehalte ligt weliswaar lager dan dat van carob, maar nog steeds niet onder de 5 gram per 100 gram. Het koolhydraatgehalte is ook zeer variabel, gemiddeld zo’n 10 gram khd per 100 gram. Vaak wordt cacao wel gedoogd bij een koolhydraatarm of ketogeen dieet. Simpelweg omdat je er maar weinig van nodig hebt en omdat er geen vervanger is die lager is in koolhydraten.

Carob is iets wel zoeter dan cacao. Dus ’terug veranderen’ naar cacao betekent meestal wat extra zoetstof toevoegen.

Meer lezen?

Terug naar meel vervangen.

Hoe bak je met glutenvrij en koolhydraatarm meel?

Soorten melen:

Geen resultaat voor deze zoekopdracht

Reacties uitgeschakeld voor Carob (lowcarb, paleo en AIP)