| | | | | |

Indische kip borrelhapjes

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Ik ben gek op kippenvleugels, en dan vooral het platte gedeelte: het ‘borrelhapje’. Heerlijk dat knapperige velletje. Helemaal als ze een Indisch smaakje hebben. Als ik een snelle borrelhap wil maken gebruik ik een eenvoudige marinade van sambal badjak, wat sojasaus en een beetje olie. Twintig minuutjes de oven en in klaar.

Als je van gemarineerde kip houdt vind je de kipkluifjes in miso of deze Indonesische kipsaté wellicht ook lekker.

Fan van Aziatisch eten? Kijk hier voor glutenvrije tips voor Aziatisch koken. En hier voor koolhydraatarme tips en andere koolhydraatarme Aziatische recepten.

Echte scharrelkip

Gebruik liefst vleugels van echte, gezonde scharrel kip. Beter voor de kip, maar ook voor jou. Een echte scharrelkipdijfilet mag (deels) haar eigen kostje bij elkaar scharrelen. Ze eet af en toe een wormpje en krijgt niet alleen granen te eten. Het vlees bevat dan ook meer gezonde 3 vetten.

Echte scharrelkip vind je vaak bij aanbieders van grasgevoerde vlees, zoals Vlees van Ons. Ook een keer proberen? Met code Eetlekkerander10 krijgen nieuwe klanten 10% welkomstkorting! Hun vleugels krijg je geleverd in twee delen: het rondere deel en het platte deel. Zo kun je Zelf per keer bepalen welk deel je gebruikt.

Suikervrije vissaus

Als je suikervrij wilt eten en je eet veel Aziatisch is het een goed idee om te investeren in een mooie suikervrije vissaus. Echte vissaus bevat niets dan vis en zout. De saus moet maanden tot jaren fermenteren. Deze is niet zomaar in de supermarkt te koop. Alle vissauzen die je in de supermarkt kunt kopen zijn versneld gefermenteerd met enzymen of zelfs met zoutzuur (zoals uitgelegd wordt in deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde). Om het gebrek aan smaak te compenseren zijn vaak smaakversterkers en suiker toegevoegd. Jammer, want dat hoort er eigenlijk allemaal niet in.

Ik gebruik een hele mooie aromatische saus: de bekendste Vietnamese vissaus, Red Boat fishsauce. Dat is de enige vissaus die ik ken die geen suiker bevat. Als je deze één keer geproefd hebt wil je nooit meer anders. Ik bestelde deze altijd online bij de Duitse Amazon, maar inmiddels is het ook te koop bij de Glutenvrije webshop en bij Tjin’s Toko.

Sojasaus of ketjap

In Indische marinades wordt vaak ketjap gebruikt. Ik gebruik vaak sojasaus voor marinades omdat het net wat minder snel aanbrandt dan ketjap. En dat is vaak op een wat groter BBQ feestje wel fijn. Je weet nooit wie er achter de BBQ staat en hoe de kooltjes zijn. Een bijkomend voordeel is dat sojasaus koolhydraatarm is en ketjap niet. Maar als je de diepzoete smaak van ketjap dan zou missen kun je dit gewoon gebruiken. Voor mensen die koolhydraatarm eten heb ik eventueel ook een recept voor koolhydraatarme ketjap.

Glutenvrije sojasaus

Sojasaus is gefermenteerde soja. Bij de fermentatie wordt graan gebruikt. Gewone sojasaus bevat over het algemeen tarwe en dus gluten. Japanse tamari sojasaus, kortweg tamari, bevat in principe geen tarwe.

Ik gebruik zelf meestal Kikkoman glutenvrij. Van oudsher zat dat in een flesje met blauwe dop. Inmiddels zijn er ook andere flesjes op de markt. En Albert Heijn huismerk heeft nu blauwe doppen, even oppassen dus dat je de goede neemt. Ook Go-Tan heeft inmiddels een glutenvrije sojasaus. Beide zijn in de grotere supermarkten te verkrijgen.

Koolhydraatarme sojasaus

Sojasaus is prima geschikt binnen een koolhydraatarm dieet. Aan sojasaus en tamari wordt geen extra suiker toegevoegd. De glutenvrije Kikkoman bevat de minste koolhydraten: 2 gr khd per 100 gram.

Sojavrije ‘soja’saus

Kokosamino’s is een alternatief voor sojasaus voor mensen die geen soja willen of kunnen eten. Het is ook gefermenteerd, maar gemaakt van het sap van kokosbloesem, vermengd met zeezout. Het smaakt soms ietsje zoeter maar is goed vergelijkbaar met sojasaus, zowel in gebruik als in smaak. Kokosamino’s is onder meer te koop bij Puur Mieke en bij aHealtylife.

Sambal badjak

Sambal badjak uit de supermarkt bevat suiker en onnodige zooi. Zelf maken is dus wel aan te raden!

Dieet en ‘vrij van’

Ondanks de pepers in de sambal noem ik dit gerecht paleo. Vaak wordt met mate namelijk wel rode peper gegeten. Voor strikt paleo is er geen andere optie dan de sambal weglaten.

Het recept is op het randje van koolhydraatarm. Dit komt door de sambal. In mijn basisrecept voor sambal badjak zitten uien en kemirie noten. Deze bevatten >5gr khd per 100 gram en zijn dus eigenlijk koolhydraatbeperkt. Uien en specerijen worden bij koolhydraatarm gedoogd als smaakmaker. In de sambal badjak zijn ze erg bepalend. Maar je kunt ze ook weglaten.

Indische kip borrelhapjes

Marjolein
Makkelijk en snel recept voor pittige Indische kipvleugels.
5 van 2 stemmen
Vooraf 1 uur
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 1 uur 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ, Borrelen, Doordeweeks, Oud&Nieuw, Umami
Gang Hartige snacks, Hoofd: vlees & kip
Keuken Aziatisch
Porties 2 personen
Calorieën 275 kcal

Benodigdheden

  • oven op 240 graden
  • ovenschaal

Ingrediënten
  

Optioneel

  • 1 tl (suikervrije) vissaus dan niet vrij van vis

Bereiding
 

  • Meng de kip met alle ingrediënten voor de marinade. Laat een uurtje staan.
  • Warm de oven voor op 240 graden op de hete luchtstand. Zet 10 minuten in de oven.
  • Zet op de grilstand met hitte van boven. Verlaag de temperatuur naar 200 graden. Gril het vel in iets minder dan 10 minuten.
  • Vooral de laatste minuten even erbij blijven om verbranden te voorkomen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 275kcal | Koolhydraten: 0.2gr | Eiwitten: 22gr | Vetten: 20gr | Verzadigd vet: 6g | MO vet: 4g | EO vet: 8g | Vezels: 0.01gr | Vitamine A: 180IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.4mg | Vitamine B12: 0.4µg | Vitamine C: 1mg | Vitamine D: 0.1µg | Vitamine E: 0.4mg | Natrium: 184mg | Magnesium: 23mg | Kalium: 195mg | Calcium: 15mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 5µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 162mg | Selenium: 19µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven