| | | | |

Havermoutpap van cashewmelk met gebakken peer

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Glutenvrije havermoutpap van zelfgemaakte cashewmelk. Met gebakken peer in maple syrup en… sojasaus. Dit geeft een lichtzoute smaak. Het klinkt misschien raar, maar het geeft net dat beetje extra kick bij de zachte smaken van de peer, cashew en haver. Samen met de maple syrup blendt het tot een lichte ‘salted caramel’ smaak. Als je geen soja eet kun je koksamino’s nemen.

Laag salicylaat

Ik heb dit recept heel lang geleden verzonnen voor mensen die een dieet volgen dat laag is in salicylaat. Dan valt ontzettend veel weg. Ik draaide het om en maakte een ontbijt met ingrediënten die wél konden. En verrassend genoeg was dat ook sojasaus. Dit geldt (waarschijnlijk) niet voor kokosamino’s.

Cashewmelk?

Je kunt deze melk gewoon met iedere melk maken die je zelf wilt, maar ik wilde eens proberen zelf cashewmelk te maken. Later kwam ik er pas achter dat voor laag salicylaat een maximum geldt van 10 cashewnoten per dag. Dus én cashewmelk én cashews als topping wordt dan wat veel.

Wat is cashewmelk

Cashewmelk is vergelijkbaar met amandelmelk. Voor cashewmelk heb je alleen cashewnoten en water nodig. De cashewnoten week je het liefst een dag van tevoren in ruim water. Zou je de melk gebruiken als basis voor bijvoorbeeld smoothies, dan zeef je het liever nog even. Voor pap kun je eventuele stukjes gewoon meekoken.

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar het kan verwerkt zijn in een omgeving met gluten. Voor gegarandeerd 100% glutenvrije haver moet dit vermeld staan op het pak.

Fytinezuur en weken

In veel recepten wordt aangegeven dat je haver moet weken én daarna spoelen vanwege fytinezuur. Ik doe dat niet omdat uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid fytinezuur daarmee niet drastisch verlaagd wordt en juist ook goede stoffen verloren gaan. Maar op basis van persoonlijke toleranties kan weken (en weggooien van het weekwater) wel een goede optie zijn. Maak daarin je eigen keuze.

Sojasaus

Sojasaus is niet altijd glutenvrij omdat bij de fermentatie vaak tarwe gebruikt wordt. Tamari is over het algemeen wel glutenvrij. Kikkoman (verkrijgbaar in de supermarkt) heeft een glutenvrije tamari sojasaus (blauwe dop). Als je geen soja of peulvruchten eet kun je kokosmino’s gebruiken.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, zuivelvrij en vegan. Haver past volgens sommige deskundigen in een koolhydraatbeperkt dieet. Samen met de peer en de cashewnoten wordt het wel wat veel. Dus hou je dagwaarden in de gaten. En neem een vloeibare zoetstof met de smaak van maple syrup .

Je vermindert voor laag salicylaat het aantal cashewnoten.

Havermoutpap van zelfgemaakte cashewmelk met gebakken peer

Marjolein
Glutenvrije havermoutpap van zelfgemaakte cashewmelk. Met gebakken peer in maple syrup en… sojasaus. Dit geeft een lichtzoute smaak. Het klinkt misschien raar, maar het geeft net dat beetje extra pit bij de zachte smaken van de peer, cashew en haver. Voor cashewmelk heb je alleen cashewnoten en water nodig. Eet je geen soja? Neem dan kokosamino's.
5 van 2 stemmen
Vooraf 1 dag
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 1 dag 15 minuten
Vrij van A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Laag salicylaat, Vegan
Trefwoord Herfst en winter, Umami
Gang Ontbijt
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 610 kcal

Benodigdheden

  • (kleine) keukenmachine, blender of staafmixer
  • (steel)pannetje voor de pap
  • kleine PFAS vrije bakpan voor de peer en cashewnoten topping
  • (houten) lepel

Ingrediënten
  

Voor vrij van soja en peulvruchten

Voor laag salicylaat

  • 10 cashewnoten maximaal in totaal, dus eventueel alleen als topping en niet in de melk

Voor laag histamine

  • 1 handje macademianoten liever GEEN cashew
  • 200 ml melk, zuivel of plantaardig maar liever geen cashew

Bereiding
 

Vooraf

  • Zet liefst een nacht van tevoren de cashewnoten klaar om te weken in ruim water. Neem hiervoor alleen de 25 gram die voor de melk bedoeld is. Niet het handje dat je gebruikt als topping.

Op de ochtend zelf

  • Rooster de cashews voor de topping in een koekenpan. Voor laag histamine de macademia liever niet roosteren.
  • Schil de peer, haal het klokhuis eruit en snij in stukjes. Bak op middelhoog vuur (als de noten eruit zijn kan dat in dezelfde koekenpan). Voeg de sojasaus (of kokosamino's) en maple syrup toe en zet het vuur laag. Dit mag je zeker wel 10 minuten de tijd geven.
  • Neem 250 ml van het weekwater (of vul dit aan tot 250 ml) en de geweekte cashews. Blend samen minimaal een minuut. Doe de melk in een pannetje en verwarm. Ook weer niet té hard, het kan snel aanbranden. Goed roeren met een lepel die over de bodem mag gaan.
  • Voeg de grove havermout toe en kook samen nog een minuut of 2, langer als je zachtere vlokken wilt. Giet wat van het vocht van de peren erdoor. Niet alles, het is erg lekker om straks nog wat van deze 'saus' over de pap te doen.
  • Schep de pap uit het steelpannetje in een kom en leg de peer erop. Strooi de extra noten erover en maak af met nog wat maple syrup/sojasaus.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 610kcal | Koolhydraten: 77gr | Eiwitten: 20gr | Vetten: 23gr | Verzadigd vet: 4g | MO vet: 5g | EO vet: 11g | Vezels: 14gr | Vitamine A: 45IU | Vitamine B1: 1mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.3mg | Vitamine C: 8mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 522mg | Magnesium: 247mg | Kalium: 748mg | Calcium: 81mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 47µg | IJzer: 6mg | Fosfor: 623mg | Selenium: 8µg | Zink: 5mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven