Hollandse nieuwe haring

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

12 koolhydraatarme en paleo recepten met haring

Hollandse nieuwe haring! Ik heb 12 recepten met Hollandse nieuwe haring verzameld: 4 kleine hapjes om te snacken of bij de borrel, 4 voorafjes die niet misstaan tijdens een sjiek diner en 4 salades.

Alle recepten zijn glutenvrij en koolhydraatarm. De recepten zijn ook zuivelvrij, met uitzondering van roomboter in de Forsmak.

Eet smakelijk. En vooral: lekker anders!

Hollandse nieuwe haring

Ik maak gebruik van de klassieke combinaties met rode biet, friszure appel en ui. Maar er staan ook verrassende combinaties bij met pompoen, gepofte paprika, grapefruit en framboos. Met dank aan een Oekraïense vriendin is er een traditioneel Joods gerechtje uit Odessa. En ik kook steeds meer met zeewier, dus dat vind je ook terug.

Haring bevat veel goede omega 3 vetten. Het is één van de weinige vette vissen die in Nederland wild gevangen worden en die je vers kunt eten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zalm, dat is vaak gekweekte zalm. Gekweekte vis bevat helaas juist veel omega 6 vetten.

Ook wordt haring nog redelijk duurzaam gevangen.

Bij alle recepten ga ik uit van schoongemaakte haring zonder huid, kop en graat. Met staart. Zoals je hem ook van de haringkar krijgt.

4x snacks
1. Haringmousse met mosterd en gember in tomatencupjes
Kleine omega 3 bommetjes met een mousse van haring, radijs, bosui, gember, azijn en een beetje sojasaus in kleine cupjes van tomaat.
2. Haring saladesnack met avocado mayonaise in Romaine sla
Gezonde en makkelijk snack. Een bordje om blij van te worden! Vol Romaine bladeren met haring, komkommer, tomaat en avocado. En een heerlijk pittige avocado mayonaise met chilivlokken.
3. Haring met radijs en kiemgroenten op komkommer toastjes
Makkelijk te maken en super gezond! Knapperige omega 3 gebakjes. Een plakje komkommer als toastje, wat dunne schijfjes radijs, een stukje haring, een druppeltje mayonaise en wat kiemgroente.
4. Forsmak – Joodse haringmousse met roomboter, appel en ui uit Odessa
Forsmak is een Joodse haringmousse die vooral in Oekraïne gegeten wordt in de omgeving van Odessa. Met haring, appel, ui, azijn en roomboter.
4x voorafjes
5. Haring tompouce met pompoen, rode biet en zeewier bacon
Heerlijk ziltig en lichtzoet gebakje van pompoenlasagna, gepofte rode paprika, rode biet en haring. Afgetopt met gebakken dulse (zeewier) en bosui.
6. Haringtartaar met rode biet en gekonfijte citroen in een soja balsamico marinade
Een klassiek voorgerechtje van haring en rode biet. Met een verrassende twist door gekonfijte citroen en een marinade van sojasaus en balsamicoazijn.
7. Haring ceviche met limoen, rode peper en avocado
Het klassieke visgerecht uit Peru met een Hollandse twist door Hollandse nieuwe haring te gebruiken. De volle smaak van lekkere vette Hollandse nieuwe past perfect bij de eveneens volvette smaak van avocado. Fris en licht door de limoen en de komkommer. Pittig door de rode peper en het uitje.
8. Haring terrine met rode biet en groene asperge
Koud voorgerechtje van haring, rode kool en groene asperge in een gelei van visbouillon, een beetje vissaus en bietensap.
4x salades
9. Haring salade met veldsla, grapefruit, granaatappel en dille
Zachte, frisse en lichtzoete salade van Hollandse nieuwe haring met veldsla, grapefruit en granaatappelpitjes. De dressing is van (amandel)yoghurt met wat grapefruitsap en dille.
10. Haring salade met witlof, framboos en walnoten met frisse dressing
Een verrassende haringsalade met witlof, een licht zoetjes van frambozen, walnoten en een pittige friszoete dressing.
11. Salade van Hollandse nieuwe haring met rode biet, appel, bosui en dilledressing
Een klassieke combinatie voor een salade: haring met rode biet, friszure appel en (bos)ui. Met een dressing van (plantaardige) yoghurt of kwark en verse dille.
12. Haring pokebowl van wakame, radijs en edamameboontjes
Deze pokebowl is eigenlijk drie salades in één. Het eerste deel is haring met een beetje zuur, soja en gember. Het tweede is wakame met komkommer en ijsbergsla. Het derde deel bloemkoolroosjes met radijs en edamame boontjes of groene aspergetips. De dressing is met sojasaus of kokos amino's.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *