| | | | | |

Hangop (zonder koemelk en lactosevrij te maken)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Zelf hangop maken! Een heerlijke Hollandse traditie. Hangop is een heerlijk dikke romige crème gemaakt van yoghurt. Eigenlijk is het niet meer dan yoghurt waar het grootste deel van het vocht uitgehaald is. Als je werkt met geitenyoghurt, A2 yoghurt of lactosevrije yoghurt is zelfgemaakte hangop vrij van koemelk, A1 caseïne of lactose.

Je kunt het als een soort crème fraîche gebruiken in koude toetjes. Maar ook als ontbijt is het waanzinnig lekker. Zeker als je het mengt met vers fruit. Voor mij een ouderwetse verwennerij waarvoor ik een flinke reis terug moet maken in de tijd. Wij aten dat thuis namelijk altijd met kerst. Zalig vond ik dat.

Fan van hangop? Kijk dan eens naar dit recept met hangop met pompoepuree en pompoengranola. Of dit voorbeeld waarbij ik hangop heb gemengd met frambozen en pistachegranola. Hier heb ik de hangop nog wat dikker laten worden zodat je mooie bolletjes kunt maken met een ijsschep: glutenvrije boekweit kastanje flensjes met warme kersen en hangop.

Veel yoghurt nodig

Je haalt uit gewone yoghurt meer dan de helft van het vocht weg. Dus je hebt ook meer dan het dubbele aan yoghurt nodig om te komen tot het uiteindelijk volume dat je wilt gaan serveren. Je houdt tussen een derde en de helft over: dus van een liter yoghurt maak je zo’n 400 gram hangop.

Heeft tijd nodig

Hangop maken is absoluut niet moeilijk. Maar je moet het wel even de tijd geven en je hebt ruimte nodig in je koelkast. Of je moet een koele kelder tot je beschikking hebben.

Niet zuivelvrij

Hangop maak je van echt yoghurt. Wellicht zou het met amandelyoghurt nog wel lukken om er vocht uit te laten lekken, maar met andere yoghurt zie ik dat niet zo goed voor me. Wil je dikke plantaardige yoghurt hebben? Dan kun je beter haver yoghurt of haver fraîche nemen. Of kokosyoghurt, daar is meestal verdikkingsmiddel als tapioca aan toegevoegd.

Maar je kunt hasngop wel vrij maken van A1 caseïne, koemelk of lactose. Kijk hier voor uitleg over zuivel(vrij) eten in het algemeen en over A2 caseïne.

Grasgevoerde A2 yoghurt

Zelf heb ik jaren geen zuivel gegeten. Sinds kort eet ik weer grasgevoerde A2 yoghurt. Ik bestel dat speciaal bij ‘Vlees van Ons’. Hun yoghurt wordt gemaakt van de melk van een speciaal koeienras. Van dat ras heeft de zuivel een andere samenstelling van het eiwit caseïne. Gewone zuivel bevat A1 caseïne. En dat kan nog wel eens darmproblemen geven. Bij A2 caseïne ontstaan deze problemen niet of minder. Doordat de koeien ook nog eens vrij rond mogen grazen in natuurgebieden eten ze naast gras ook tal van kruiden. Dit zorgt ervoor dat de yoghurt ook een stuk gezonder is dan yoghurt van graangevoerde koeien.

Ook eens grasgvoerde A2 yoghurt proberen? Bestel dan nu met 10% welkomstkorting met de code Eetlekkeranders10.

Geitenyoghurt

Bij een koemelkallergie is yoghurt van A2 koeien geen optie. In de supermarkt is heerlijke geitenyoghurt te koop. Neem wel de yoghurt zonder extra toevoegingen. Er is namelijk ook een variant waar verdikkingsmiddelen aan toegevoegd zijn.

Lactosevrije yoghurt

Heb je geen last van de eiwitten in yoghurt maar heb je een lactose intolerantie? Dan is lactosevrije yoghurt wellicht een optie. Deze wordt gemaakt van melk waar lactase aan toegevoegd is.

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatarm in kleine porties van maximaal 100 gram. Anders koolhydraatbeperkt.

Niet zuivelvrij, vegan of paleo. Wel te maken zonder koemelk, caseïne of lactose.

Hangop (te maken zonder koemelk of lactose)

Marjolein
Heerlijk dikke en romige yoghurt die je laat uitlekken. Ik heb grasgevoerde A2 yoghurt gebruikt.
5 van 1 stem
Bereiding 5 minuten
Wachttijd 1 dag
Totale tijd 1 dag 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Kerst
Gang Ontbijt, Toetjes
Keuken Europees, Nederlands
Porties 4 personen
Calorieën 56 kcal

Benodigdheden

  • dunne theedoek eventueel een tweede doek
  • vergiet of zeef
  • bak of kom om vocht op te vangen

Ingrediënten
  

  • 1 liter lactosevrije, A2 of geitenyoghurt ik nam zelf grasgevoerde A2 yoghurt

Bereiding
 

  • Hang de schone theedoek in een zeef of vergiet. Zet een uitlekbak of kom onder de zeef of vergiet.
  • Schenk de yoghurt in de theedoek. Dek eventueel af met een tweede theedoek. Zet koel weg. Liefst een dag van tevoren maar minimaal een hele nacht.
  • Check tussen of de kom niet overloopt en het vocht er nog goed uit kan blijven lekken.
  • Vouw de punten van de theedoek samen. Je kunt nu nog wat vocht uit de theedoek persen.
  • Schraap de yoghurt uit de doek in 4 bakjes.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Het genoemde aantal calorieën is voor een portie van 100 gram.
Van 1 liter yoghurt maak je ongeveer 400 ml hangop. Dat zijn 4 porties van iets meer dan 100 gram als de hangop het hoofdbestanddeel is. Gebruik je de hangop zoals een bolletje ijs bij bijvoorbeeld flensjes? Dan kun je rekenen op 6 tot 8 porties uit 1 liter yoghurt.

Voedingswaarde

Calorieën: 56kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept