| | | |

Griekse salade met tomaat en olijven (zuivelvrij te maken)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een traditionele Griekse salade van feta, tomaat, rode ui, olijven en extra vierge olijfolie. Heerlijk bij de BBQ maar ik lunch er ook vaak mee. Echte feta is koemelkvrij, bevat geen A1 caseïne en het is ook lactosevrij te vinden. Als je geen zuivel eet kun je deze salade ook zuivelvrij maken: met een plantaardige vervanger voor feta.

Feta: geen koemelk

Gebruik gewoon een traditionele feta als je zuivel kunt eten.

Feta is ook geschikt bij een koemelkallergie, tenminste: als je niet tegelijk ook reageert op schapen- of geitenmelk. En feta is geschikt als je A1 caseïne mijdt maar nog wel A2 caseïne eet.

Dit geldt allemaal alleen voor échte feta. Echte feta wordt namelijk gemaakt van schapenmelk, aangevuld met geitenmelk. Check voor de zekerheid altijd even de verpakking. Lees meer over zuivel en A2 zuivel.

Feta: geen lactose

Echte feta is ook lactosevrij te koop. Dit komt doordat schapenmelk al iets minder lactose bevat, maar vooral door de manier waarop feta gemaakt wordt. Hoeveel lactose er nog in feta zit verschilt per productieproces. Hoe traditioneler, des te groter de kans dat er weinig tot geen lactose in zit. Er zijn helaas mensen voor wie ieder spoortje te veel is. Maar als dat bij jou het geval is, bijboorbeeld omdat je ook lactosevrije melk niet verdraagt, dan hoop ik dat je zelf goed weet wat wel en niet kan.

Kijk altijd op de achterkant van de verpakking bij de voedingswaarde. Let dan op de koolhydraten: lactose is suiker. Bij voorkeur staat het aantal koolhydraten op 0. Ik weet dat dit het geval is bij Dodoni. Deze is te koop bij AH en Jumbo. Andere soorten feta bevatten tot wel 0,7 gram koolhydraten waardoor het erg persoonlijk kan zijn of je ze nog kunt verdragen.

Wellicht nog even goed om te weten: dit geldt alleen voor feta. Bij andere jonge, zachte kazen geldt juist dat deze veel lactose bevatten. Bij de meeste kazen verdwijnt de lactose pas door rijping, dus als ze ouder en harder worden.

Plantaardige kaas

Als je geen zuivel eet is echte feta uiteraard niet mogelijk. Gelukkig is er wel witte vegan ‘kaas’ in de supermarkt te verkrijgen die dicht in de buurt komt. Niet de meeste gezonde keuze moet ik erbij zeggen, want enorm bewerkt. Maar voor af en toe wel een optie.

Persoonlijk vind ik Violife Greek White het dichtst bij feta komen. Deze smaakt romig. Voor mij tot nu toe wat smaak betreft de beste vervanger.

Dieet en ‘vrij van’

Paleo en vegan afhankelijk van de gekozen kaas. Zuivelvrij als je kiest voor plantaardige, vegan ‘kaas’. Traditionele feta is in principe vrij van koemelk en A1 caseïne. En lactosevrij te verkrijgen.

Koolhydraatarm met echte feta. Koolhydraatbeperkt met plantaardige kaas. Violife Greek White bevat 11 gr khd per 100 gram. Ui heeft 6,3 gr khd per 100 gram en is ook koolhydraatbeperkt. Ui wordt in kleine hoeveelheden als smaakmaker gedoogd voor kha, maar hier vormt het een wezenlijk onderdeel van de salade.

Tomaten zijn nachtschade, hoewel vaak gebruikt in sommige paleo recepten is dit dus niet strikt paleo. Gebruik zongerijpte tomaten om de hoeveelheid anti-nutriënten te beperken.

Griekse salade met tomaat en olijven

Een traditionele Griekse salade, maar dan met een plantaardige vervanger voor feta.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord BBQ, Doordeweeks
Gang Salades
Keuken Europees, Grieks
Porties 1 persoon
Calorieën 304 kcal

Benodigdheden

  • kom of bord, mes

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Snij de tomaten in partjes. Snij de komkommer overlangs doormidden en daarna in halve maantjes (mag met of zonder de zaadlijsten, maar liefst wel mét schil). Snij de ui halve ringen.
  • Verbrokkel de feta erover en de olijven. Sprenkel een flinke scheut olijfolie erover.
  • Voeg extra smaak toe met (het liefst) verse oregano of tijm door de blaadjes van de takjes de ritsen.
  • Maak af met lekker zout, zoals Keltisch zeezout of roze Himalaya zout en vers gemalen zwarte peper.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Zie tekst boven het recept voor uitleg over het gebruik van feta als je geen zuivel, koemelk, lactose of A1 caseïne eet.

Voedingswaarde

Calorieën: 304kcal | Koolhydraten: 10gr | Eiwitten: 11gr | Vetten: 21gr | Verzadigd vet: 8g | MO vet: 1g | EO vet: 9g | Vezels: 7gr | Vitamine A: 2605IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 1mg | Vitamine B6: 1mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 42mg | Vitamine D: 0.2µg | Vitamine E: 4mg | Natrium: 1848mg | Magnesium: 63mg | Kalium: 852mg | Calcium: 348mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 79µg | IJzer: 2mg | Fosfor: 266mg | Selenium: 8µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven