| | | | | |

Pannenkoeken van havermeel

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.
Glutenvrij en zuivelvrij te maken

Een makkelijk en snel basisrecept voor dunne pannenkoeken van havermeel. Haver is één van de weinige granen waar van nature geen gluten in zitten. En je kunt er prima pannenkoeken mee bakken. Ze zijn wel net ietsje moeilijker te bakken dan pannenkoeken van tarwebloem. Ze breken iets sneller, dus even goed opletten, vooral bij het omdraaien. Maar stiekem vind ik ze ook lekkerder: simpelweg smaakvoller.

Fan van pannenkoeken met havermeel? Kijk dan ook eens naar deze American pancakes van havermeel en tapioca of deze poffertjes van havermeel.

Kijk hier voor meer glutenvrije recepten voor het ontbijt.

Haver, ei en (plantaardige) melk

Voor dit recept heb je maar drie ingrediënten nodig. Havermeel, ei en melk. Voor de melk kun je iedere variant gebruiken die je normaal gebruikt. Zuivel of plantaardig.

Lekker met

Een pannenkoek van havermeel heeft niet veel extra’s nodig. Eventueel wat zout, specerijen of citroenrasp voor de smaak. Ook lekker met een sausje, bijvoorbeeld: bosbessensaus met amandelpasta of kokosroom, bramensaus met arrowroot, of (plantaardige) yoghurt met stukjes fruit.

Havermeel

Havermeel kun je kant en klaar kopen. Maar je kunt ook zelf havervlokken (havermout) heel fijn malen. Haver heeft een volle, zachte maar toch vrij neutrale smaak. Het is een heel fijn graan om glutenvrij mee te bakken. Het bevat redelijk wat koolhydraten waaronder zetmeel. Dit geeft binding waardoor je niet al te veel last hebt van het gemis aan gluten.

Maar het worden wel iets lossere pannenkoeken dan met gewone bloem. Met een eitje erbij krijg je toch een pannenkoek die niet snel breekt en die je mooi kunt omdraaien. Wil je nog wat meer binding, dan zou je nog een tweede ei kunnen toevoegen. Maar niet te grote eieren: anders kun je net zo goed een omeletje bakken.

Bak ze op redelijk hoog vuur. En wacht iets langer met omdraaien dan je zou doen bij gewone pannenkoeken.

Alternatieven

Eén van de makkelijkste en meest gebruikte melen om dunne glutenvrije pannenkoeken mee te bakken is boekweitmeel. Dit is geen graan maar lijkt er wel op. Het heet daarom een (pseudo)graan. Boekweit geeft net nog iets meer binding, ook mensen die niet glutenvrij hoeven te eten maken daarom soms pannenkoeken met boekweit. De receptuur voor pannenkoeken van boekweit en van haver is hetzelfde. De melen zijn redelijk 1 op 1 inwisselbaar. Je kunt er dus ook voor kiezen om de melen door elkaar te gebruiken.

Andere opties voor dunne glutenvrije pannenkoeken zijn kastanjemeel (paleo) of kikkererwtenmeel (khb). Koolhydraatarme pannenkoeken zijn vaak iets dikker, zoals van amandelmeel of kokosmeel. En wist je dat je zelfs pannenkoeken kunt bakken zonder meel? Zoals deze (ook wel iets dikkere) met alleen ei en banaan.

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar het wordt vaak verwerkt op dezelfde plek als tarwe of andere glutenhoudende granen. Bij haver moet altijd expliciet op het pak staan of het glutenvrij is. Staat het er niet? Dan is het dus niet gegarandeerd glutenvrij! Dit geldt overigens niet alleen voor havermout of havermeel, maar ook voor havermelk of -yoghurt. Zo zijn de drinks en yoghurt van Oatly niet glutenvrij, maar die van AH wel.

Fytinezuur

Er zijn meerdere redenen om geen haver te eten. Zo eet je in een paleo dieet helemaal geen graan. Granen zijn vaak doorgekweekt en zelfs genetisch gemodificeerd, daarbij gaat het met name om tarwe, rijst en maïs. Verder bevatten granen anti-nutriënten als lectines. Dat zijn stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze worden wel gezien als het verdedigingsmechanisme van planten. Sommige mensen hebben meer last van deze stoffen dan anderen. Het kan voor hen zelfs een reden zijn om carnivoor te eten.

Haver is van alle granen nog het meest een oergraan met volwaardige voedingsstoffen. Maar ook haver bevat natuurlijke anti-nutriënten. Het belangrijkste anti-nutriënt in haver is fytinezuur. Dat kan ontstekingsbevorderend werken en de opname van sommige voedingsstoffen in de weg staan. Overigens zit fytinezuur ook in noten en zaden. Dat is de reden dat noten en zaden in een Auto Immuun Paleo in de eerste fase ook worden weggelaten.

Lange tijd werd gedacht dat het zinvol was haver eerst te weken voor gebruik. Uit onderzoek blijkt dat het weekwater wel iets van het fytinezuur opneemt, maar lang niet alles. En in het weekwater worden ook goede stoffen opgenomen. Lees daarover deze blog van Monique van der Vloed. Persoonlijk week ik mijn haver daarom niet meer.

Glyfosaat in haver?

Een Amerikaans onderzoek naar ontbijtgranen met havermout trof onder meer in pakken Cheerio’s glyfosaat aan. Dat is een bestrijdingsmiddel (Roundup van Monsanto) dat vooral in Amerika gebruikt wordt. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat dat kankerverwekkend is. En het wordt in verband gebracht met Parkinson. Helaas is het Europees nog niet in de ban gedaan. Toch is het de vraag of Nederlandse pakken met ontbijtgranen ook glyfosaat bevatten en of dat dan komt van de haver.

Vooralsnog lijkt het vooral van belang om biologische havermout te kopen zonder andere toevoegingen.

Is haver dan wel goed voor je?

Nu we de nadelen weten is het ook goed om eens naar de voordelen te kijken. Want haver bevat essentiële eiwitten, goede mineralen als magnesium en niet oplosbare vezels die zeer gunstig zijn voor je microbioom. Haver verteert heel langzaam en geeft de glucose ook langzaam af in je bloed waardoor de schommelingen in je bloedsuiker veel minder hoog zijn dan bij andere granen.

Ik eet zelf daarom wél haver. Niet elke dag, maar ik mis het als ik het helemaal weglaat. Dus ik eet het af en toe. Voor mijn gevoel doet het mij goed om zo divers mogelijk te eten.

Zuivelvrij

De pannenkoeken zijn prima zuivelvrij te maken. Ik bak deze pannenkoeken het liefst met havermelk omdat dat een extra romig effect geeft. Let wel op dat ook niet alle havermelk gegarandeerd glutenvrij is. Even goed op het pak kijken dus.

Als je zuivel drinkt kunt je ook gewone melk gebruiken. Eventueel is amandelmelk een optie en zelfs water zou kunnen.

Welke pan?

Als je zelf goed bent in pannenkoeken bakken dan kun je wellicht ook een authentieke gietijzeren crêpe pan gebruiken. De moeder van alle gietijzeren crêpe pannen is natuurlijk deze van Le Creuset. Wel aan de prijs… Misschien een mooi cadeau voor een bruiloft, jubileum of kerst.

Ik heb het zelf lekker ‘foolproof’ gedaan met een keramische anti-aanbakpan. Ik gebruikte een gemiddelde maat. Namelijk deze Greenpan van 24 cm (de bodem en je pannenkoeken zijn 20 cm). Een vergelijkbare Greenpan zit ook in het AH spaarprogramma (najaar 2023).

Dieet en ‘vrij van’

Haver is helaas niet voor iedereen geschikt. Omdat het een graan is, is het niet paleo.

Door het hoge zetmeelgehalte is het ook niet koolhydraatarm. Of het past in een koolhydraatbeperkt dieet? Nee, volgens sommigen zijn granen nooit lowcarb vanwege de hoeveelheid koolhydraten. Ja, volgens anderen wel. Haver is dan het eerste (en eigenlijk enige) graan dat in aanmerking komt omdat het veel vezels bevat en vooral ‘langzame’ koolhydraten. Als je het eet: let goed op je dagwaarden.

Pannenkoeken van havermeel: glutenvrij én zuivelvrij

Marjolein
Basisrecept voor smaakvolle glutenvrije en zuivelvrije pannenkoeken van havermeel.
5 van 3 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van A1 caseïne, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Basisrecept, Pannenkoek
Gang Brood & deeg, Lunch, Ontbijt
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 424 kcal

Benodigdheden

  • koekenpan 24cm (bodem 20/22cm
  • kom + garde
  • platte spatel
  • soepopscheplepel

Ingrediënten
  

Variatie in smaken

Bereiding
 

  • Meng het meel met het zout. Voeg de melk toe en roer tot er geen klontjes meer zijn. Voeg daarna het ei toe en blijf roeren.
  • Verhit de pan op redelijk hoog vuur (stand zeven, acht inductie) en voeg de boter toe als de pan heet is. Schep een lepel (maat soep opscheplepel) in de pan. Laat ongeveer twee minuten aan één kant bakken. Bak de andere kan in één tot twee minuten.
  • Herhaal voor nog twee pannenkoeken

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Aantal calorieën is inclusief een eetlepel kokosolie.

Voedingswaarde

Calorieën: 424kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven