| | | | | |

Koekjes van kikkererwtenmeel met bosbessen of kokos (glutenvrij en vegan)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Twee soorten makkelijk te maken koekjes van kikkererwtenmeel: één met bosbessen en één met kokosrasp. De basis van het recept bestaat uit kikkererwtenmeel, kokosolie (of roomboter) en kokosbloesemsuiker. De koekjes zijn glutenvrij en vegan: dus ook zonder melk en ei. Als je wilt kun je de koekjes ook zoeten met bruine erythritol. Dan zijn ze koolhydraatbeperkt.

Wel zin in koekjes van kikkererwtenmeel maar niet in bosbes ok kokos? Kijk dan hier voor het basisrecept voor koekjes van kikkererwtenmeel.

Kokosrasp

Let op dat je echt kokosrasp neemt en geen kokosmeel. Dat is gemaakt van het vruchtvlees zonder verdere bewerking. Kokosmeel is veel droger, kokosrasp is wat vetter. Kokosschaafsel is ook van onbewerkt vruchtvlees gemaakt, maar dat is net wat te groot voor deze koekjes.

Wilde bosbessen

Er zijn twee soorten bessen te koop. De bakjes met grote bessen zijn veelal gekweekte bessen (heten vaak blauwe bessen). De wilde, biologische variant is kleiner en wordt bosbes genoemd. Deze zijn alleen in het seizoen te koop of uit de diepvries. Wilde bosbessen worden aangeraden voor laag histamine vanwege het hoge gehalte aan anti-oxidanten. Ze zijn ook nog lager in koolhydraten dan de gekweekte bessen. Wilde bosbessen zijn in Amerika wel iets hoger getest in oxalaat (medium voor iets minder 100 gram).

Dieet en ‘vrij van’

Kikkererwten passen niet in een paleo dieet en zijn niet low FODMAP. Kikkererwten zijn ook niet koolhydraatarm maar passen wel in een koolhydraatbeperkt dieet (15 gr khd per 100 gram). Let wel goed op je dagwaarden.

Kikkererwten zijn het ideale ingrediënt als je een laag histamine, laag/medium oxalaat of laag salicylaat dieet volgt. Het is zelfs één van de weinige plantaardige voedingstoffen die je kunt eten als je je aan alledrie de diëten moet houden. De varianten met bosbes en kokos zijn niet laag salicyaat.

‘Vrij van’ suiker en koolhydraatbeperkt bij gebruik van erythritol in plaats van kokosbloesemsuiker. Kokosbloesemsuiker is een natuurlijke suiker en laat de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan witte suiker (lees meer). Het is ook niet geraffineerd en bevat nog goede voedingstoffen. Maar het is wel gewoon suiker en daarmee niet koolhydraatbeperkt.

Laag histamine

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Kikkererwten scoren een 1 op de SIGHI lijst. Bij MC360 en de meeste andere lijstjes worden ze geacht geen problemen te geven.

Laag oxalaat

Gekweekte blauwe bessen zijn laag oxalaat. Let bij gebruik van wilde bosbes op de hoeveelheid. Iets minder dan 100 gram is medium.

Koekjes van kikkererwtenmeel met kokosrasp of bosbessen (glutenvrij en vegan)

Marjolein
Twee varianten voor eenvoudige koekjes van kikkererwtenmeel: met bosbes en met kokos. Het basisrecept heeft slechts 3 ingrediënten: kikkererwtenmeel, kokosbloesemsuiker of erythritol en kokosolie of roomboter. Ook geschikt voor laag histamine en laag oxalaat dieet.
4.67 van 3 stemmen
Vooraf 10 minuten
Bereiding 15 minuten
30 minuten
Totale tijd 55 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Laag histamine, Laag oxalaat, Laag salicylaat, Vegan
Trefwoord Basisrecept
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 6 koekjes
Calorieën 160 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Basis

Variant met kokos

  • 1 tl kokosrasp hoeveelheid = per koekje

Variant met bosbessen

  • 1 tl wilde bosbes (blauwe bes) hoeveelheid = per koekje

Voor koolhydraatbeperkt

Bereiding
 

  • Haal de bosbessen uit de vriezer. Laat ontdooien en uitlekken. Haal de bakplaat uit de oven en bekleed met bakpapier. Warm de oven voor op 180 graden.
  • Meng de kokosolie, het meel en de suiker door elkaar en voeg 2 eetlepels warm water toe. Door het warme water wordt de kokosolie wat zachter.
  • Kneed met je handen tot je er een bal van kunt maken. Als het te korrelig blijft voeg je een derde eetlepel toe. Het deeg moet niet te plakkerig worden, dan krijg je het niet meer goed van je handen af.
  • Verdeel de bal in 6 gelijke bolletjes. Leg ze op de bakplaat en maak een dikke koekjesvorm van iets meer dan 5 cm in diameter.
  • Voor de kokoskoekjes: verdeel 1 theelepel rasp over het koekje en druk zachtjes aan.
  • Voor de bosbessenkoekjes: druk een koekje in het midden wat dieper in en maak een klein opstaand randje. In het midden van ieder koekje schep je theelepel bosbessen.
  • Zet de koekjes in de oven voor 13 tot 15 minuten. Laat de koekjes nog minimaal een half uurtje afkoelen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 160kcal | Koolhydraten: 14gr | Eiwitten: 4gr | Vetten: 9gr | Verzadigd vet: 7g | MO vet: 1g | EO vet: 1g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 7IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.02mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 0.02mg | Vitamine E: 0.1mg | Natrium: 90mg | Magnesium: 28mg | Kalium: 142mg | Calcium: 8mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 73µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 53mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.5mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven