| | | | | |

Glutenvrije koekjes van havermeel

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een simpel basisreceptje voor glutenvrije koekjes van havermeel. Met slechts 3 ingrediënten: havermeel, erythritol of kokosbloesemsuiker en roomboter of kokosolie.

Persoonlijk vind ik ze echt het allerlekkerst met kokosbloesemsuiker, dan worden ze heerlijk knapperig. Erythritol geeft dat licht gekarameliseerde krokantje in veel mindere mate. Ook geeft het zoete van erythritol een ander mondgevoel. Maar in de fases dat ik koolhydraatbeperkt eet neem ik toch zonder suiker. En ook dan blijven het gewoon lekkere koekjes!

Let op: voor laag salicylaat is wel een aanpassing nodig in het soort suiker.

Dieet en ‘vrij van’

Haver is van nature glutenvrij. Maar het kan verwerkt zijn in een omgeving met gluten. Voor 100% glutenvrije haver moet dit vermeld staan op het pak. Haver is een graan en daarom niet paleo.

Of haver koolhydraatbeperkt is? Daar zijn de meningen over verdeeld. Let in ieder geval dan wel goed op je dagwaarden.

‘Vrij van’ suiker en koolhydraatbeperkt bij gebruik van erythritol in plaats van kokosbloesemsuiker. Kokosbloesemsuiker is een natuurlijke suiker en laat de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan witte suiker (lees meer). Het is ook niet geraffineerd en bevat nog goede voedingstoffen. Maar het is wel gewoon suiker en daarmee niet koolhydraatbeperkt.

Je kunt deze koekjes maken met kokosolie en met roomboter. Persoonlijk eet ik nog wel roomboter, ik heb dus het geluk dat ik af kan wisselen. En er zijn gelukkig ook best veel mensen die zuivel mijden, maar nog wel roomboter eten. Lees waarom. En let op: voor laag salicylaat is juist alleen roomboter geschikt!

Wil je echt volledig lactose of caseïne mijden kies dan voor een alternatief. Voor beide kan dat geklaarde boter of ghee zijn. Bij sommige intoleranties kun je kiezen voor lactosevrije boter. Wil je A1 caseïne mijden kies dan voor geitenboter. Maar wil of kun je geen enkele vorm van zuivel eten dan is kokosolie hier dus ook gewoon geschikt.

Laag histamine

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Haver heeft een SIGHI 0 score en staat bij MC360 op low. Kokosbloesemsuiker laat de bloedsuikerspiegel niet zo hard stijgen, dat zorgt voor minder kans op een histaminepiek.

Laag salicylaat

Haver is laag in salicylaat. Maar gebruik geen kokosolie of kokosbloesemsuiker. In dit geval kun je het beste roomboter en caster suiker gebruiken. Caster suiker is geraffineerde rietsuiker. Witte suiker van suikerbieten is alweer minder geschikt. Caster suiker is online te koop. Erythritol is niet getest, maar de meeste zoetstoffen worden slecht verdragen.

Glutenvrije koekjes van havermeel

Marjolein
Een simpel basisreceptje voor glutenvrije koekjes van havermeel. Met slechts 3 ingrediënten: havermeel, erythritol of kokosbloesemsuiker en roomboter of kokosolie.
5 van 2 stemmen
Vooraf 10 minuten
Bereiding 15 minuten
30 minuten
Totale tijd 55 minuten
Vrij van A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Laag histamine, Laag salicylaat
Trefwoord Basisrecept
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 6 koekjes
Calorieën 133 kcal

Benodigdheden

  • oven op 180 graden, kom, bakplaat, bakpapier

Ingrediënten
  

Variant laag salicylaat

Bereiding
 

  • Haal de bakplaat uit de oven en bekleed met bakpapier. Warm de oven voor op 180 graden.
  • Meng de boter of kokosolie (beide op kamertemperatuur), het havermeel en de erythritol of de suiker met de hand door elkaar en kneed er een bal van. Verdeel de bal in bolletjes van ongeveer 33 gram.
  • Druk de bolletjes op de bakplaat in tot koekjesvorm. Niet te plat, ze zullen nog een klein beetje uitlopen. Je kunt eventueel de scheurtjes met de hand dicht strijken voor mooie randjes (ik ben zelf altijd wat slordiger zoals je op de foto's kunt zien, maar dat geeft ook weer een mooi rustiek effect ;-))
  • Zet de koekjes in de oven voor 15 minuten. Laat de koekjes daarna nog een half uurtje afkoelen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 133kcal | Koolhydraten: 10gr | Eiwitten: 3gr | Vetten: 9gr | Verzadigd vet: 5g | MO vet: 1g | EO vet: 2g | Vezels: 1gr | Vitamine A: 229IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.02mg | Vitamine B6: 0.02mg | Vitamine B12: 0.01µg | Vitamine E: 0.3mg | Natrium: 62mg | Magnesium: 24mg | Kalium: 64mg | Calcium: 11mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 6µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 78mg | Selenium: 6µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven