| | |

Gierstepap met sinaasappel en gedroogde vijgen

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke glutenvrije pap die super makkelijk te maken is. Van zaden die ook wel pseudogranen genoemd worden: gierst. Kleine bolletjes die een beetje lijken op quinoa of boekweit. Gekookt in sinaasappelsap en water. Met gedroogde vijgen voor een zoetje. Verder gebruik je alleen wat zout, venkelzaad en koek- en speculaaskruiden.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, zuivelvrij en vegan.

Gierstepap met sinaasappel en gedroogde vijgen

Marjolein
Zoete en voedzame pap van gierst, sinaasappel en gedroogde vijgen. Met verder alleen wat zout, gemalen venkelzaad en koek- en speculaaskruiden.
5 van 2 stemmen
Bereiding 12 minuten
Totale tijd 12 minuten
Vrij van A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Vegan
Trefwoord Doordeweeks
Gang Ontbijt
Keuken Europees, Hollands
Porties 1 persoon
Calorieën 470 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Optioneel

Bereiding
 

  • Spoel de gierst af onder de kraan. Ik doe dat zelf in een zeefje.
  • Kook de gierst 10 minuten zachtjes in het water en het sinaasappelsap. Af en toe roeren.
  • Zet het vuur zacht. Snij de vijgen in stukjes. Voeg met de koek- en speculaaskruiden, het gemalen venkelzaad en het zout toe aan de gierst.
  • Mix met de staafmixer alles door elkaar. Zo gaat de zoetheid van de vijgen lekker door heel de pap heen. De gierstkorrels mogen heel blijven.
  • Bepaal nu hoe dik je de pap wilt hebben door extra water door de gierst te roeren.
  • Giet in een bord. Eventueel beleggen met wat stukjes sinaasappel, vijg en sprenkel er wat sumac over.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 470kcal | Koolhydraten: 84gr | Eiwitten: 12gr | Vetten: 5gr | Verzadigd vet: 1g | MO vet: 2g | EO vet: 1g | Vezels: 11gr | Vitamine A: 215IU | Vitamine B1: 1mg | Vitamine B2: 0.3mg | Vitamine B6: 0.4mg | Vitamine C: 53mg | Vitamine E: 0.2mg | Natrium: 401mg | Magnesium: 141mg | Kalium: 529mg | Calcium: 61mg | Koper: 1mg | Foliumzuur: 118µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 317mg | Selenium: 3µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

5 from 2 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven