| | | | |

Gerookte zalmsalade met spinazie en ei

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een heerlijke salade van gerookte zalm, spinazie, ei, walnoten en kiemgroenten.

Omega 3

Zalm bevat veel goede omega 3 vetten. Maar alleen als het wild gevangen is. Kweekvis bevat juist veel omega 6. De meeste gerookte zalm die je in Nederland kunt kopen is gekweekte zalm uit de Atlantische Oceaan. Bij de supermarkt (Fishtales) en online (Grutto) kun je wel Sockeye kopen. Deze zalm komt uit de Pacific en is altijd wild gevangen. Het smaakt wat vleziger en de kleur is wat roder.

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatarm. Voor paleo eventueel de cherry tomaat weglaten. Tomaat is nachtschade. Toch komen ze in veel paleo recepten voor. Eet je strikt paleo dan laat je ze weg. Als je zongerijpte tomaten neemt is het gehalte anti-nutriënten lager.

‘Vrij van’ pseudogranen afhankelijk van gekozen yoghurt/kwark.

Gerookte zalmsalade met spinazie en ei

Een heerlijke salade van gerookte zalm, spinazie, ei, walnoten en kiemgroenten.
5 van 1 stem
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Koemelk, Lactose, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij
Trefwoord BBQ, Lente en zomer
Gang Salades
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 180 kcal

Benodigdheden

  • kom, mes

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Kook een ei hard (8 tot 9 minuten) en laat afkoelen.
  • Scheur de spinazie in kleinere stukjes. Meng de mayonaise, de kwark, de mosterd, de olijfolie en het limoensap of de azijn met een snuf zout en het paprikapoeder tot een dressing. Meng dit met de spinazie in een kom.
  • Snij de cherrytomaatjes door midden en meng dit ook door de spinazie, net als de kiemgroenten.
  • Pel en snij het ei. Pluk de zalm, verkruimel de walnoten licht en verdeel over de sla.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 180kcal | Koolhydraten: 6gr | Eiwitten: 18gr | Vetten: 9gr | Verzadigd vet: 2g | MO vet: 3g | EO vet: 4g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 5725IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.4mg | Vitamine B6: 0.4mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 42mg | Vitamine D: 9µg | Vitamine E: 3mg | Natrium: 912mg | Magnesium: 68mg | Kalium: 689mg | Calcium: 98mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 135µg | IJzer: 3mg | Fosfor: 233mg | Selenium: 31µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

5 from 1 vote (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven