| | | | | |

Konjac noodles in sticky saus met garnalen, shiitake en Szechuan pepertjes

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke Chinese sticky noodles met met garnalen, paksoi en shiitake. Een makkelijk en gezond receptje geïnspireerd op de Szechuan keuken. Maar met een suikervrije optie, zonder oestersaus of hoisin. Met keus voor glutenvrije of koolhydraatarme noedels.

Hou je van de smaken van de Szechuan keuken? Kijk dan ook eens bij deze koolhydraatarme dandan noodles of deze glutenvrije dandan noodles.

Szechuan peper

Ik heb de basis van de saus zacht gehouden. Maar als je het wat pittiger maakt, neem dan eens Szechuan peper. Het pittige van Szechuan peper lijkt in eerste instantie op zwarte peper, maar uiteindelijk gaat je hele mond ervan tintelen. Echt een tip om een keer uit te proberen. Gebruik de hele korrel die je vers maalt. Ik gebruik daar een elektrisch koffiemolentje voor, een vijzel werkt ook prima.

Koolhydraatarme of rijst noodles

Als je glutenvrij eet zijn rijstnoodles een prima keuze. Met shirataki of kelp noodles wordt dit gerecht koolhydraatbeperkt.

Rijstnoodles zijn makkelijk te maken. Even weken en laten uitlekken. Ze kunnen soms wel aan elkaar plakken, maar als je ze door de saus roert heb je daar geen last meer van. Ze nemen goed de smaak op en ook wat vocht, dus een enigszins natte saus is bij rijstnoodles prima. Niet te dun, want ze nemen wel minder op dan gewone rijst of bami.

Konjac en kelp noodles

Er zijn 2 soorten noodles die dé perfecte oplossing vormen als je koolhydraatarm eet en toch zin hebt in noodles. Konjac noodles (shirataki) en kelp noodles (zeewier). Ze bevatten beide nauwelijks koolhydraten. Daarom worden ze ook wel zero noodles genoemd.

Het lijkt alsof konjac iets nieuws is, gecreëerd in een laboratorium om zo te kunnen verdienen aan de koolhydraatarme leefstijl. Maar shirataki noodles zijn traditionele Japanse noodles die worden gemaakt van de wortels van de konjac plant. Ze bevatten nauwelijks calorieën maar vooral veel voedingsvezels die een pre-biotische werking hebben voor je darmen. In die zin zijn ze dus gezond, maar ze bevatten verder nauwelijks vitamines en mineralen.

Kelp noodles worden gemaakt van poeder uit bruin zeewier. Zeewieren zijn sterk en veerkrachtig en met die eigenschap kun je een bindende, gelei-achtige structuur aan voeding geven. Net als bijvoorbeeld met agar agar uit rode zeewieren.

Helemaal hetzelfde als rijstnoodles of bami zullen beide soorten noodles niet worden. Ze komen het dichtst in de buurt van glasnoodles (gemaakt van mung bonen).

Bereiding van konjac en kelp

Je kan dit gerecht maken met dikke of dunne shiratiki of met kelp noodles. Op de foto staan de dikke shirataki. Shirataki zijn te koop bij de Jumbo. Ook de Action en Lowcarbcenter hebben varianten. Kelp noodles zijn te koop bij Puur Mieke, Ekoplaza en Wereld van Zeewier.

De noodles zijn verpakt in water en ze zijn al gekookt. Voor een snelle bereiding hoef je ze alleen af te spoelen onder de koude kraan. Er komt een vrij specifieke geur vrij, deze verdwijnt al voor een groot deel door het spoelen. En na het bereiden merk je hier straks niets meer van. Laat de noodles uitlekken in een vergiet. Als je dunne noodles gebruikt beter in een zeef anders glijden ze door de gaten van de vergiet. Eventueel nog even droog deppen zodat je saus niet te nat wordt.

De noodles zijn glad en hebben een beetje een rubberachtige bite. Door het meebakken/koken in de saus worden ze iets zachter.

Maak je saus niet te nat

Aziatische sauzen passen perfect bij gewone rijst of gewone noodles omdat die het vocht opnemen. Konjac en kelp noodles doen dat bijna niet waardoor het bij te dunne sauzen meer een soep wordt. Gebruik dus niet te veel saus en maak de saus zo dik mogelijk. In Thaise en Indonesische recepten kan dat met bijvoorbeeld santen (kokos) of tomatenpuree. In dit recept maak ik gebruik van de dikte van de notenpasta.

Sticky saus

Door de notenpasta ontstaat een licht sticky saus. In de Chinese keuken wordt ook wel tahin of zwarte sesampasta gebruikt. Notenpasta is wat zachter van smaak. Maar let op als je kha eet, het is vaak toch meer dan 5 gr khd per 100 gram. Notenpasta’s onder de 10 gr khd per 100 gram: amandelpasta van Bulk (6,9), walnotenpasta van koro-shop.nl (8), verse amandelpasta van de Notenshop (9,1), Pit&Pit hazelnootpasta (9,5) en Biotoday geroosterde notenpasta (9,6). Als je echt keto eet en dit niet in je dagwaarden past kun je keto ketjap maken met Chinese kruiden.

Szechuan pepers

Het pittige van Szechuan peper lijkt in eerste instantie op zwarte peper, maar uiteindelijk gaat je hele mond ervan tintelen. Echt een tip om een keer uit te proberen. Gebruik de hele korrel die je vers maalt. Ik gebruik daar een elektrisch koffiemolentje voor, een vijzel werkt ook prima.

Dieet en ‘vrij van’

‘Vrij van’ soja, peulvruchten en passend binnen paleo bij gebruik kokos amino’s in plaats van sojasaus. Voor glutenvrij: Kikkoman heeft een glutenvrije sojasaus (blauwe dop). Kokos amino’s zijn altijd glutenvrij Niet in de supermarkt verkrijgbaar, wel online (bv van Pit&Pit of Ahealthylife).

‘Vrij van’ nachtschade zonder chilivlokken.

Dit gerecht is koolhydraatbeperkt door het gebruik van notenpasta. Sommige noten zijn koolhydraatarm, maar notenpasta’s zijn vaak niet net zo koolhydraatarm als de noten waarvan ze gemaakt zijn. Pasta’s onder de 10 gr khd per 100 gram: amandelpasta van Bulk (6,9), walnotenpasta van koro-shop.nl (8), verse amandelpasta van de Notenshop (9,1), Pit&Pit hazelnootpasta (9,5) en Biotoday geroosterde notenpasta (9,6).

Met sesampasta (Sebahat: 3,1) maak je dit gerecht eventueel helemaal kha.

Konjac noodles in sticky saus met garnalen, shiitake en Szechuan pepertjes

Marjolein
Heerlijke sticky noodles met met garnalen, paksoi en shiitake. Een makkelijk en gezond receptje geïnspireerd op de Chinese keuken. Maar dan suikervrij, want zonder oestersaus of hoisin.
5 van 2 stemmen
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Out of the box, Umami
Gang Bijgerechten, Hoofd: vis & garnalen
Keuken Aziatisch, Chinees
Porties 1 persoon
Calorieën 124 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Pers de knoflook. Doe samen met de sojasaus, de notenpasta, de sesamolie en de erythritol in een steelpannetje.
  • Voeg de chiliflakes peper en Szechuan peper toe.
  • Zet op laag vuur en laat iets indikken.
  • Spoel de noodles af onder de stromende, koude kraan en ook deze laat je uitlekken.
  • Voeg de noodles toe aan de saus. Laat het geheel nog even zacht door pruttelen terwijl je af en toe roert.
  • Snij ondertussen de shiitake en het stukje bosui. Verwarm de bakpan, doe er een flinke scheut olie in en bak op hoog vuur.
  • Snij de paksoi. Als de garnalen volledig roze zijn doe je de paksoi erbij. Voeg tot slot de saus met de noodles toe.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 124kcal | Koolhydraten: 5gr | Eiwitten: 16gr | Vetten: 3gr | Verzadigd vet: 0.3g | MO vet: 1g | EO vet: 1g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 437IU | Vitamine B1: 0.03mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.5mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 2mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 697mg | Magnesium: 47mg | Kalium: 468mg | Calcium: 70mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 37µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 367mg | Selenium: 36µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven