| | | |

Dandan noodles – Chinese sticky ‘noedels’ met gehakt (glutenvrij, sojavrij en paleo)

Dandan noodles zijn waanzinnig lekkere Chinese ‘noedels’. Streetfood dat bestaat uit noodles met een zoete sticky saus, daarbovenop varkensgehakt met bosui en vervolgens een topping van chili olie en soms geroosterde noten. Zo bouw je een kommetje op waar de smaken echt uit knallen. Het authentieke recept voor dandan noodles is niet glutenvrij, niet sojavrij en niet paleo. Ik heb daarom wat kleine aanpassingen verzonnen zodat je toch kunt genieten van dandan noodles als je geen gluten of soja eet.

Kijk hier voor meer tips over glutenvrij Aziatisch koken.

Eet je niet niet glutenvrij of sojavrij maar juist koolhydraatarm? Kijk dan hier voor koolhydraatarme dandan noodles. De combinatie sticky noodles en Szechuan peper vind je ook terug in deze noodles met garnalen, shiitake en paksoi.

Welke olie?

Ik gebruik zelf in dit recept milde olijfolie. Maar high oleic zonnebloemolie of avocado olie zijn ook geschikt. Er is veel discussie over welke olie je het best kunt gebruiken om te verhitten. In het basisrecept voor chili olie ga ik daar verder op in.

Glutenvrij en paleo

In de Chinese keuken wordt vaak met rode peper, soja en tarwe gekookt. De drie ingrediënten die je moet vervangen zijn:

  • de sojasaus (soja en gluten)
  • de hoisin (ook sojasaus en gluten)
  • de noodles (tarwe)

In het recept gebruik ik ook chilivlokken. Chilipeper komt uit de nachtschade familie en is niet geschikt voor een strikt paleo dieet. Toch geef ik geen alternatief. Het is nauwelijks te vervangen en veel mensen die paleo eten, eten nog wel af en toe rode peper.

Als je echt geen nachtschade eet of nog in de eliminatie fase zit van het AIP dieet is er eigenlijk maar één optie: weglaten.

Glutenvrije sojasaus

Sojasaus is gefermenteerde soja. Bij de fermentatie wordt graan gebruikt. Gewone sojasaus bevat over het algemeen tarwe en dus gluten. Japanse tamari sojasaus, kortweg tamari, bevat in principe geen tarwe. Ik gebruik zelf meestal Kikkoman glutenvrij. Ook Go-Tan heeft inmiddels een glutenvrije sojasaus.

Sojavrije ‘soja’saus

Maar ook tamari bevat natuurlijk nog soja. Kokosamino’s is een alternatief voor sojasaus voor mensen die geen soja willen of kunnen eten. Het is ook gefermenteerd, maar gemaakt van het sap van kokosbloesem, vermengd met zeezout. Het smaakt soms ietsje zoeter maar is goed vergelijkbaar met sojasaus in gebruik en smaak.

Glutenvrije hoisin

Het gehakt wordt na het rul bakken gesudderd in hoisin. Hoisin is een zoete, smaakvolle donkere saus die eigenlijk onmisbaar is in de Chinese keuken. Het bevat diepe smaken zoals melasse, kaneel en steranijs. Hoisin is kortweg ingekookte sojasaus met specerijen en suiker. Sojasaus is vaak niet glutenvrij. Echte Chinese sojasaus is overigens wel vaak glutenvrij. Toch kun je er bij de meeste hoisin niet vanuit gaan dat het glutenvrij is.

Er is gelukkig wel gegarandeerd glutenvrije hoisin te koop van Lee Kum Kee. Dit moet je online bestellen, bijvoorbeeld bij de Glutenvrije webshop of bij Tjin’s Toko.

Sojavrije hoisin

Sojavrije hoisin ken ik zelf niet. Het dichtst in de buurt kom je met honing en sojasaus. Normaal gesproken gebruik ik geen honing in warme gerechten, maar maple syrup. Maple syrup is echter te dun om de viscositeit van hoisin na te bootsen. Je hebt hier dat stroperige van honing nodig. Agave siroop werkt alweer wat beter dan maple syrup, maar zorg dan wel dat je echte goede agavesiroop neemt. De meeste zijn bewerkt. Gebruik niet te veel, dan wordt je gerecht te zoet.

Glutenvrije noodles

De meest simpele glutenvrije noodles zijn de gewone rijstnoodles die je kunt kopen in de supermarkt. Je hebt dunne en dikke (5mm). Deze laatste staan op de foto. Een iets gezondere keuze zijn noodles van bruine rijst. Bijvoorbeeld deze bruine rijstnoedels van Terrasana of deze Pad Thai noodles van bruine rijst, beide te koop bij Puur Mieke. Er zijn ook varianten te koop bij de Glutenvrije webshop en Pit&Pit.

Een pseudograan waar lekkere noodles van gemaakt worden is boekweit: soba noodles. Dat zijn traditionele Japanse noodles. Let op dat de variant bij de supermarkt soms naast boekweit ook nog tarwe bevat. Bij Pit&Pit weet ik dat de soba noodles puur uit boekweit bestaan. Puur Mieke heeft soba noodles van Terrasana, deze bevatten naast boekweit een kleine beetje zoete aardappel.

Een gezonde en koolhydraatbeperkte optie zijn noodles van peulvruchten. Een optie voor dikke noodles is de ‘pasta’ van Just Taste, te koop bij Lowcarbcenter. Dunne noodles heten glasnoodles, deze bevatten vooral het zetmeel van peulvruchten (mung bonen) en zijn ook bij de supermarkt te koop.

Paleo noodles

Voor paleo heb je helaas heel wat minder keus in noodles. Alle noodles van rijst, andere granen en peulvruchten vallen af. Je kunt kiezen voor koolhydraatarme of zero noodles (van konjac of kelp). Een minder bekende keuze is glasnoodles van zoete aardappel.

Konjac of kelp noodles

Konjac (of shirataki) noodles zijn traditionele Japanse noodles die gemaakt worden van de wortels van de konjac plant. Het zijn onverteerbare vezels die een goede voedingsbodem vormen voor je darmflora. Kelp noodles worden gemaakt van een vergelijkbare stof uit de celwand van zeewier. Lees hier meer over konjac en kelp.

Waar koop je konjac of kelp noodles?

Konjac noodles zijn onder de naam Shirataki te koop bij de Jumbo. Online onder de naam konjac bij Puur Mieke. En onder zero noodles bij Lowcarbcenter. Ook de Action heeft varianten. Kelp noodles zijn te koop bij Puur Mieke, Ekoplaza of Wereld van Zeewier.

Glasnoodles van zoete aardappel

In Korea worden glasnoodles gemaakt van het zetmeel van zoete aardappel. Deze heten dangmyeon. Ze zijn online te koop, onder meer bij Asianfoodlovers en Tjin’s Toko.

Let op: er bestaan ook soba noodles met zoete aardappel. Dat is iets anders. Soba noodles zijn namelijk gemaakt van boekweit. Zetmeel van zoete aardappel geeft dan wat extra veerkracht. Dit soort soba noodles zijn zeer geschikt binnen een glutenvrij dieet, maar passen niet in een paleo dieet. Boekweit is immers niet paleo.

Chinese kruidenmix

De bredere, typische Chinese tonen voeg je toe met een kruidenmix: 5 spice. Deze kruidenmix is typisch Chinees, maar gelukkig gewoon te koop in de supermarkt. Zelf bestel ik mijn 5 spice bij Pit&Pit.

Szechuan peper

Een andere belangrijke smaakmaker in dit gerecht is Szechuan peper. Dat lijkt wat uiterlijk betreft een klein beetje op zwarte peper. Het pittige lijkt in eerste instantie ook op zwarte peper, maar tegelijk proeft het wat anijsachtig en je na een tijdje gaat je hele mond ervan tintelen. Als je er veel van eet lijkt het wel vuurwerk in je mond! Het pittige is eerder ‘koud’ dan ‘heet’. Tip: test er eerst even eentje uit je tong.

Neem hele korrels die je vlak voor gebruik vers maalt. Ik gebruik daar een elektrisch koffiemolentje voor, maar een vijzel werkt ook prima.

Tahin en sesamzaad

Een belangrijk onderdeel van de zoete, sticky saus is tahin. Dat is tot pasta gemalen sesamzaad. De volkoren tahin van Pit&Pit vind ik zelf de lekkerste. Smeuïg en vol van smaak. Sesam gebruik ik ook in de chili olie. Dat wordt lekker knapperig door de hete olie.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, sojavrij en paleo. Met alle suggesties voor vervanging in de tekst hierboven.

Alleen voor de chilivlokken is geen vervanging mogelijk. Weglaten als je echt helemaal geen nachtschade eet.

Dandan noodles – Chinese sticky ‘noedels’ met gehakt (glutenvrij, sojavrij en paleo)

Marjolein
Heerlijke glutenvrije en paleo versies van de bekende Chinees streetfood noodles met varkensgehakt en een zoet pittige saus.
5 van 2 stemmen
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Basisrecept, Doordeweeks
Gang Hoofd: vlees & kip
Keuken Aziatisch, Chinees
Porties 2 personen
Calorieën 631 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Chili olie (in de saus en als topping)

Saus en noodles

Vlees

Topping

  • 2 tot 6 el chili olie
  • 1 handje cashewnoten optioneel en niet op de foto

Voor paleo en sojavrij

Bereiding
 

Chili olie

  • Rooster de Szechuan pepertjes in het steelpannetje.
  • Voeg de olie toe, samen met de kaneel en de steranijs en verhit.
  • Pers ondertussen de knoflook. Doe dit samen met de chili vlokken, het sesamzaad, het zout en de zoetstof in een ruime kom.
  • Voeg daar de hele olie aan toe. Kijk uit, het gaat flink bruisen en het is loeiheet. Gebruik dus een ruime, hittebestendige kom of een pannetje.
  • Giet als het klaar is over in een potje.
  • De olie gaat in de saus en gebruikt je als topping. Dit recept gaat uit van meer chili olie dan je nodig hebt. De rest kun je lang bewaren in de koelkast.

Topping

  • Als je ze gebruikt: vijzel of hak de cashewnoten en rooster in de bakpan (zonder olie). Haal uit de pan en laat afkoelen.

Saus en noodles

  • Maak de noodles klaar zoals op de verpakking staat. Konjac of kelp alleen afspoelen en dan laten uitlekken. Witte rijstnoodles weken in heet water, daarna laten uitlekken. Soba noodles of bruine rijst noodles moeten waarschijnlijk gekookt worden. Als je de noodles gaat koken: neem de tijd aan de korte kant, je laat ze namelijk nog even mee warmen in de saus.
  • Meng alle ingrediënten voor de saus. Dat kan in het steelpannetje waar je de olie in hebt gemaakt.
  • Voeg de noodles toe aan de saus en laat de smaken op zacht vuur in elkaar trekken.

Vlees

  • Pers de knoflook. Snij de bosui in stukjes. Maal de Szechuan peper korreltjes (dat kan het beste in een koffiemolentje, anders in een vijzel)
  • Braad het gehakt aan met een beetje olie.
  • Voeg de gemalen Szechuan en de 5 spice toe.
  • Voeg de knoflook en het witte en lichtgroene deel van de bosui toe.
  • Voeg de glutenvrije hoisin (of de honing/agavesiroop) en de glutenvrije sojasaus of tamari (of kokosamino's) toe.
  • Voeg het groene deel van de bosui toe.

Opmaken borden

  • Doe de noodles met saus in een kommetje.
  • Schep het gehakt erover.
  • Schep extra olie erover als topping. Sprenkel daar de noten weer over en evt wat ringetjes donkergroen van de bosui.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 631kcal | Koolhydraten: 49gr | Eiwitten: 25gr | Vetten: 35gr | Verzadigd vet: 11g | MO vet: 3g | EO vet: 17g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 472IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.5mg | Vitamine B12: 3µg | Vitamine C: 1mg | Vitamine D: 0.1µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 397mg | Magnesium: 44mg | Kalium: 454mg | Calcium: 83mg | Koper: 0.3mg | Foliumzuur: 16µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 326mg | Selenium: 29µg | Zink: 6mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept