| | | | | |

Met honing en sinaasappel gefermenteerde carnberrerysaus (paleo en AIP)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke winterse cranberry saus. Maar dan net even anders dan anders. Niet gekookt met suiker maar gefermenteerd met honing.

Bomvol smaak, maar toch subtiel

De saus zit bomvol smaak, maar het blijft veel subtieler dan andere gefermenteerde groente die ik tot nu heb gemaakt. Je blijft wat zoetigheid proeven en de lekkere typische smaak van honing. Het is wel zuur, dieper dan het gewone zuur van ingekookte cranberries of het zuurtje van sinaasappel.

Hoe lang?

Je laat de cranberries minimaal een dag of twee à drie fermenteren. Als je ze dan eet zijn ze nog lekker zoet. Ik had mijn pot twee weken laten staan. Het zoet was verzacht en de smaak was verdiept. Je kunt natuurlijk experimenteren wat je wilt, maar langer dan die twee weken zou ik niet doen.

Geen zuurstof

De fermentatie die je wilt bereiken is anaeroob. Dat betekent zonder lucht. Zodra er zuurstof bij kan komen komt een ander rottingsproces op gang. Dan krijg je schimmelvorming. Je houdt je saus lucht- of zuurstofvrij door de cranberries onder vloeistof te houden. In dit geval cranberry- en sinaasappelsap.

Weckpot

Gebruik een pot met klikdeksel. Dat werkt het makkelijkst. Je hebt geen officiële weckpot nodig. Je kunt prima een goedkopere pot gebruiken. De middelste maat van Ikea is het meest geschikt.

Alleen cranberries en honing

Meestal fermenteer je groente met veel zout. Dat heb je hier niet nodig. Je hoeft ook geen probiotica of gist toe te voegen zoals je doet als je mede maakt (honing likeur). Al het ‘leven’ dat je nodig heb komt van de cranberries en honing zelf. Daarvoor heb je wel verse cranberries nodig en dus niet uit de vriezer. Verder werk je met (veel!) rauwe honing.

Alle andere ingrediënten zorgen voor extra smaak. Maar ze zijn niet nodig voor het proces, behalve het sinaasappelsap dat dient om de cranberries vrij van zuurstof te houden. Met de andere ingrediënten kun je dus variëren.

Rauwe honing

Honing die je koopt bij je lokale imker of een bio winkel is in principe altijd ‘gewoon’ rauw. Rauw betekent dat het niet verhit is boven de 40 graden. Daardoor blijven alle enzymen en goede stoffen die van nature in de honing aanwezig zijn gewoon bewaard. Verhitting zorgt ervoor dat de honing langer bewaard kan worden en niet kristalliseert. Maar al het goede van rauwe honing is dan verloren en eigenlijk hou je alleen suiker over.

Verder wil je ook geen honing van bijen die in het seizoen al suiker gekregen hebben. Alle bijen waarvan de honing geoogst wordt, worden aan het eind van het seizoen met suiker bijgevoerd. Anders komen ze de winter niet door. Maar dat gebeurt bij een goede imker pas ná de oogst van de honing. Gebeurt dit tijdens het seizoen al, dan komt deze suiker in de honing terecht. De kwaliteit van de honing wordt dan natuurlijk fors minder. Honing van buiten Europa wordt vaak op die manier ‘verdund’ om de productie te verhogen.

Wist je trouwens dat honing bij jou uit de buurt kan helpen bij hooikoorts? Dat komt doordat het ook een klein beetje stuifmeel bij jou uit de buurt bevat, mogelijk ook van de bloemensoort waar jij op reageert.

Dieet en ‘vrij van’

Paleo en AIP. Wel plantaardig maar niet vegan door de honing.

Of deze saus ook lowcarb is vind ik lastig te zeggen. Honing is uiteraard niet koolhydraatarm. Maar door het fermenteren is een deel van de suiker ‘opgegeten’. Ik heb alleen geen idee hoeveel… Cranberries en sinaasappel zijn overigens sowieso niet strikt koolhydraatarm maar koolhydraatbeperkt.

Met honing en sinaasappel gefermenteerde cranberrysaus (paleo en AIP)

Marjolein
Cranberry saus, maar dan net even anders. Gefermenteerd met honing en sinaasappel.
5 van 3 stemmen
Bereiding 10 minuten
Ferment 3 dagen
Totale tijd 3 dagen 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Fermentatie, Kerst, Out of the box
Gang Sauzen & dips
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 6 porties
Calorieën 163 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Voor AIP

  • variant GEEN steranijs, sumac of jeneverbessen

Bereiding
 

  • Was en rasp de sinaasappel. Pers vervolgens het sap eruit. Als je het geduld ervoor hebt mag je ook het vruchtvlees gebruiken, maar niet het wit en de velletjes.
  • Vermaal de cranberries kort in de keukenmachine met het sap en de geraspte schil. Een paar hele cranberries is geen probleem, maar prik ze dan nog even door met een vork of een puntig mesje.
  • Meng het cranberry sinaasappel mengsel in een kom met de honing.
  • Vul de pot met het mengsel. Voeg halverwege de specerijen toe. Stapel daar weer cranberries op.
  • Duw stevig op de bodem zodat er vloeistof op komt te staan. Dek af met één van de plastic zakjes.
  • Vul het andere zakje met water. Dat leg je bovenop om de cranberries te verzwaren. Meet af of de hoeveelheid wat voldoende is, en ook niet te veel. Je moet de pot nog goed kunnen sluiten en de vloeistof moet ongeveer een halve centimeter van de rand blijven.
  • Zet weg op kamertemperatuur. in het zicht, maar niet in de zon. Zet in een schaal, het kan gaan lekken.
  • De eerste dagen elke dag even ontluchten. Dat kan door met je ene hand druk te geven op de deksel, met je andere hand klik je het deksel open (de beugel wel vast laten). Verlicht dan licht de druk, je hoort een luide sis. Doe dan de beugel meteen weer strak. Het kan flink eruit spuiten, dus draai de opening van je af en zorg dat het niet tegen een witte muur spuit.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 163kcal | Koolhydraten: 41gr | Eiwitten: 1gr | Vetten: 0.2gr | Verzadigd vet: 0.01g | MO vet: 0.05g | EO vet: 0.1g | Vezels: 3gr | Vitamine A: 82IU | Vitamine B1: 0.03mg | Vitamine B2: 0.04mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 19mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 3mg | Magnesium: 7mg | Kalium: 109mg | Calcium: 24mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 8µg | IJzer: 0.5mg | Fosfor: 12mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

5 from 3 votes (1 rating without comment)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven