| | | |

Chocolademousse van avocado (keto, paleo en vegan)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een heerlijke en verrassende chocolademousse. Voor deze vegan, paleo én koolhydraatarme of zelfs keto chocolademousse heb je geen ei of slagroom nodig. Hij is dus niet alleen zuivelvrij, maar helemaal plantaardig. De basis is namelijk van avocado! Hij is supergezond en ontzettend simpel te maken. Ik moest in het begin even wennen aan het idee, maar het is echt lekker!

Met deze chocolademousse kun je eindeloze combinaties maken. Inspiratie:

Cacao

Uiteraard gaat er in een chocolademousse ook cacao. Gebruik voor de cacao het liefst een biologische rauwe vorm. Hieraan zijn geen schadelijke stoffen toegevoegd. En doordat rauwe cacao niet verhit is zijn alle goede voedingsstoffen behouden. Dus met name als je paleo eet: goed letten op de herkomst en bewerking van de cacao.

Rauwe cacao is zeer puur van smaak, gebruik je andere cacao dan kunnen de verhoudingen in het recept anders zijn (meer cacao nodig). Ik vind overigens de hoeveelheid cacao in de meeste recepten te veel, als je rauwe cacao gebruikt heb je echt niet zoveel nodig. Maar dit kan dus per soort verschillen.

Koolhydraatbeperkt of -arm?

De mousse is eigenlijk koolhydraatbeperkt door de cacao. Cacao bevat altijdmeer dan 5 gr khd per 100 gram. Maar, je ziet cacao vaak terug in koolhydraatarme en zelfs keto recepten. Dit is dus echt zo’n ingrediënt dat gedoogd wordt. En waarbij je goed naar je eigen dagwaarden moet blijven kijken. In combinatie met andere ingrediënten kan het gerecht in zijn totaliteit met gemak op <5gr khd per 100 gram uitkomen. Zeker gecombineerd met avocado. Dat is echt een ‘goede vetten bommetje’.

Dieet en ‘vrij van’

Lowcarb. Als je koolhydraatarm eet wel even opletten, want sommige cacao kan erg hoog zijn in khd (>20). Als je cacao wilt kiezen op basis van de hoeveelheid koolhydraten kun je kiezen voor Krüger (8,8).

Erythritol is discutabel voor paleo. Veel natuurvoedingsdeskundigen bevelen het aan als enige goede zoetstof naast pure stevia. Kies je ervoor om juist wel suiker te eten en Aafke zoetstof te mijden, neem dan kokosbloesemsuiker of ahornsiroop.

Chocolademousse van avocado

Marjolein
Voor deze vegan, paleo én koolhydraatarme chocolademousse heb je geen suiker, ei of slagroom nodig. Hij is supergezond en ontzettend simpel te maken. Gewoon van pure cacao met avocado.
5 van 2 stemmen
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Kerst, Valentijnsdag
Gang Toetjes
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 372.7 kcal

Ingrediënten
  

  • avocado rijp, zacht
  • 10 gr rauwe cacao
  • 10 gr erythritol poedersuiker
  • snufje zout roze Himalaya of Kletisch zee

Optioneel

  • mespuntje munt
  • scheutje melk, zuivel of plantaardig ik gebruikte amandelmelk

Zonder zoetstof

Bereiding
 

  • Snij de avocado open en haal de pit eruit. Lepel het vruchtvlees in niet al te grote stukken in de beker van de staafmixer.
  • Voeg de cacao toe. En mixen! Doe wel even je hand rond de steel van de mixer op de rand van de beker. De cacao kan gaan stuiven en als je dat inademt ben je niet blij…
  • Als je een gladde mousse hebt proef je even. Als je suikervrij eet wordt je zoetbehoefte minder. Bepaal dus zelf of je het wilt houden bij avocado en cacao. Mag het zoeter, voeg dan erythritol toe. Als je een snufje zout toevoegt krijg je het 'salted' effect dat bijvoorbeeld salted caramel ook heeft.
  • Je kunt wat (verse) munt toevoegen als je de smaak van de avocado te overheersend vindt. De mousse is vrij stevig, voor een dunnere variant kun je wat amandelmelk toevoegen.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 372.7kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept