| | | |

Chocolademousse met ei

De romigste chocolademousse die ik ooit gegeten heb zonder het gebruik van room of slagroom. En wat mij betreft ook verreweg de lekkerste die op ‘Eet lekker anders’ te vinden is. En dat zonder dat er suiker in zit! Een volle smaak, en toch een luchtige textuur. Dit is echt de chocoladehemel die je van een chocolademousse verwacht.

Bewerkelijk

Het nadeel is dat je deze mousse niet even snel maakt. Het is een redelijk bewerkelijke methode waarbij je de eiwitten en het eigeel eerst apart bereidt en daarna pas samenvoegt. Het eiwit klop je stevig en luchtig en van het eigeel maak je met de boter, cacao en erythritol een heerlijk romige cacaoboter.

Cacao

Gebruik voor de cacao het liefst een biologische rauwe vorm. Hieraan zijn geen schadelijke stoffen toegevoegd. En doordat rauwe cacao niet verhit is zijn alle goede voedingsstoffen behouden. Deze cacao is zeer puur van smaak, gebruik je andere cacao dan kunnen de verhoudingen anders zijn (meer cacao nodig). Dus met name als je paleo eet: goed letten op de herkomst en bewerking van de cacao.

Dieet en ‘vrij van’

De mousse is niet volledig zuivelvrij omdat ik hier roomboter gebruik. Persoonlijk eet ik nog wel roomboter, ik heb dus het geluk dat ik dit recept mag. En er zijn ook best veel andere mensen die zuivel mijden, maar nog wel roomboter eten. Lees waarom.

Wil je echt volledig lactose of caseïne mijden kies dan voor een alternatief. Voor beide kan dat geklaarde boter of ghee zijn. Bij sommige intoleranties kun je kiezen voor lactosevrije boter. Wil je A1 caseïne mijden kies dan voor geitenboter.

Kun of wil je echt geen zuivel eten dan zegt mijn gevoel dat dit gerecht ook goed te maken is met kokosolie. Ik heb het alleen nog niet getest. Als jij me voor bent, laat je het me dan weten?

Het recept is koolhydraatbeperkt en paleo. Met een aanpassing ook laag in salicylaat.

Koolhydraatbeperkt of -arm?

De mousse is koolhydraatbeperkt door de cacao. Cacao bevat altijd >5gr khd per 100 gram, al zie je cacao vaak terug in koolhydraatarme recepten. In combinatie met andere ingrediënten kan het gerecht in zijn totaliteit wel op <5gr khd per 100 gram uitkomen.

Als je koolhydraatarm eet wel even opletten, want sommige cacao kan erg hoog zijn in khd (>20). Afhankelijk van hoe belangrijk je de oorsprong vindt kun je ook kiezen voor de minste koolhydraten. Krüger bevat met slechts 8,8 gr khd per 100 gram het minste aantal khd.

Toch paleo!?

Roomboter is een grijs gebied voor paleo. Het is uiteraard wel zuivel maar om bovengenoemde redenen wordt het door velen tóch gezien als passend binnen paleo. Maak hierin je eigen keuze.

Laag salicylaat

Boter, ei en cacao zijn laag in salicylaat. Het lastigste is het zoetje. Erythritol is niet getest. Zoetstof wordt over het algemeen niet goed verdragen, maar dit kan persoonlijk zijn. Let er bij zoetstof in ieder geval op dat geen stevia toegevoegd is.

Suiker uit Nederlandse suikerbiet is ook wat hoger in salicylaat. Het beste kun je caster suiker nemen. Dat is geraffineerde suiker uit suikerriet. Online te bestellen. Het ‘gezondere’ zoetje uit maple syrup is lastig te verwerken in opgeklopt eiwit. Dat zou ik in dit geval dus niet aanbevelen.

Maar let op: veel mensen die gevoelig zijn voor salicylaat hebben ook histamine problemen. Cacao is in dat geval absoluut niet aan te raden! Cacao is hoog in histamine en een vrijmaker. Ook is chocola hoog in oxalaat.

Chocolademousse van ei en boter

Marjolein
Een heerlijke romige, luchtige en toch stevige chocolademousse. Zonder (slag)room en zonder suiker. Dus koolhydraatarm en paleo. Voor mij de allerlekkerste mousse die ik op de site heb staan. Het enige nadeel is dat het wel iets bewerkelijker is. Maar daar is de beloning ook naar.
Maar let op: er zit dus wél roomboter in. Dit is omdat veel mensen die zuivel mijden nog wel roomboter kunnen verdragen.
5 van 2 stemmen
Vooraf 2 uur
Bereiding 30 minuten
Totale tijd 2 uur 30 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Basisrecept, Kerst, Valentijnsdag
Gang Toetjes
Keuken Europees
Porties 4 personen
Calorieën 257 kcal

Benodigdheden

  • groter kommen
  • grote kom niet van plastic, vetvrij gemaakt (eventueel met citroen?
  • mixer ook vetvrij gemaakt
  • spatel
  • zeefje
  • keukenrol

Ingrediënten
  

Variant laag salicylaat

  • 4 el caster suiker vervangt de erythritol

Bereiding
 

Mis en place

  • Zorg ervoor dat éên van de schalen vetvrij is, net als de mixer. Dat kan een schaal zijn die net is afgewassen. Bij twijfel kun je de kom en mixer met citroen bestrijken.
  • Splits de eieren. Het eiwit gaat in een schaal die je vetvrij hebt gemaakt. Het eigeel kun je even klutsen en dan wegzetten.
  • Weeg de poedersuiker, de cacao en de boter af. Zeef de cacao, er mogen straks geen klonten inzitten anders krijg je je cacaoboter niet glad.

Eiwit

  • Mix de eiwitten stevig met een mixer. De eiwitten worden ondoorzichtig wit. Dan luchtig en daarna steeds stijver.
  • Na een minuutje of 2 kun je de erythritol poedersuiker gaan toevoegen. Lepeltje voor lepeltje met steeds mixen tussendoor. Als laatste een snufje zout.
  • Mix in totaal voor ongeveer 5 minuten. Dat kan eerst op een lage stand, maar gebruik zeker op het eind de hoogste stand. Het moet echt een dikke massa worden die niet in beweging komt als je de kom ondersteboven houdt. Zet even in de koelkast terwijl je verder werkt.
  • Let op: ook niet te lang mixen. Als je werkt met gewone suiker kan het geen kwaad om lang te mixen. Maar met erythritol kan het wel doorslaan.

Cacaoboter

  • Smelt de boter. Het moet niet te heet worden, alleen vloeibaar zodat je het kunt verwerken.
  • Voeg een beetje boter toe aan de gezeefde cacao. Roer met een vorkje terwijl je steeds iets meer toevoegt. Voeg als laatste de geklutste eigelen toe.

Afmaken

  • Haal het eiwit uit de koelkast en spatel eerst wat door de cacaoboter. Is het goed gemengd voeg dan de cacaoboter met het eiwit toe aan de kom met de rest van het eiwit. Spatel alles rustig door tot je een egaal mengsel hebt.
  • Het mengsel dat je nu verkregen hebt kan het beste weer even terug de koelkast in. De boter moet de tijd krijgen weer wat harder te worden zodat je een stevige mousse krijgt. Je kunt de hele kom in de koelkast zetten om later te verdelen, of maak alvast bakjes klaar die je kant en klaar in de koelkast zet.
  • Deze mousse heeft een diepe smaak en is stevig van textuur. Een kleine hoeveelheid per portie is voldoende. Lekker om te serveren met lichtzoet en friszuur fruit zoals aardbeien.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Voor de mis en place is het belangrijk dat het eiwit niet in aanraking komt met vet of het eigeel.
Om zeker te zijn maak je een grote en een kleine kom schoon (beide liefst niet van plastic). Zorg dat beide absoluut vetvrij zijn. Als je hier niet zeker van bent kun je beide even insmeren met citroensap, afspoelen met heet water en droogmaken met keukenrol. Doe dit eventueel ook met je klopper/mixer.
De eerste kom is groot genoeg om de eiwitten in te mixen. Voor het splitsen kun je het tweede kommetje gebruiken. Het handigst is namelijk om het wit het splitsen boven dat kommetje, lukt het dan kun je per ei het wit in de grote kom doen. Lukt het niet, bijvoorbeeld omdat er geel bij komt of schilletjes, hoef je maar 1 eiwit weggooien. Doe je alles meteen in de grote kom, zul je net zien dat het pas mis gaat bij het laatste ei…
Het eigeel doe je in een derde kommetje dat niet vetvrij hoeft te zijn.

Voedingswaarde

Calorieën: 257kcal | Koolhydraten: 3gr | Eiwitten: 7gr | Vetten: 25gr | Verzadigd vet: 15g | MO vet: 1g | EO vet: 7g | Vezels: 4gr | Vitamine A: 819IU | Vitamine B1: 0.03mg | Vitamine B2: 0.2mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine B12: 0.3µg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 207mg | Magnesium: 54mg | Kalium: 209mg | Calcium: 38mg | Koper: 0.4mg | Foliumzuur: 25µg | IJzer: 2mg | Fosfor: 135mg | Selenium: 14µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept