| | | | | | | | |

Bosbessen waterijsjes (koolhydraatarm, paleo en vegan)

Super makkelijk en snel te maken waterijsjes van wilde bosbessen uit een diepvries doosje. Altijd vers en makkelijk te doseren. Heerlijk smaakvol en gewoon puur natuur dus ook nog eens gezond! Koolhydraatarm, paleo en vegan, want je gebruikt alleen maar pure biologische bosbessen en een klein beetje water.

Hou je van ijs? Kijk dan ook eens bij de andere waterijsjes (kijk hier voor perenijsjes). Of bij het roomijs van banaan (nicecream) of het sorbetijs van kokosroom.

Vormpjes

Er zijn verschillende makkelijke vormpjes te koop. Als je eenmaal vormpjes in huis hebt voor waterijsjes, kun je ze altijd snel maken. Nooit meer een reden om ze in de supermarkt te kopen!

Ik heb er zelf twee: kunstof vormpjes met een kunstof ‘stokje’ en siliconen vormpjes met een echt stokje. Wat mij betreft zijn dit twee totaal verschillende, maar allebei praktisch. Online zijn talloze varianten en tussenvormen.

Kunstof vormpjes

Kunstofvormpjes nemen met echt terug naar mijn jeugd. Hiermee maak je kleine ijsjes. Je hangt ze per vormpjes in een houdertje. Dat is niet heel stabiel. Vooral als veel mensen de vriezer la open en dicht doen kunnen ze omvallen als ze nog niet bevroren zijn. Het voordeel is dat je ze los kunt bewaren zodra ze ingevroren zijn. Daarnaast heb je geen apart stokje nodig. Het nadeel is dat ze net wat minder echt lijken en ik vind het kunstof stokje wat kort.

Dit soort vormpjes zijn te koop bij de HEMA of IKEA. Deze zijn exact dezelfde maat, alleen anders van kleur.

Siliconen vormpjes

Meer echt lijkende ijsjes maak je met siliconen vormpjes. Deze zijn ook 1,5 keer zo groot. En er gaat een echt stokje in. Het nadeel is dat dat niet volledig herbruikbaar is (de stokjes kunne verkleuren en niet alle stokjes komen terug, er verdwijnen er altijd een paar). De vormpjes zitten aan elkaar vast en vormen een blok. Daardoor vallen ze niet om. Maar ze dus ook als ze klaar zijn nog aan elkaar vast.

Ik heb mijn siliconen vormpjes gekocht bij Bol.

Bosbes of blauwe bes

Er zijn 2 soorten bosbessen te koop. De bakjes met grote bessen die je in de supermarkt koopt zijn gekweekte bessen en worden vaak blauwe bessen genoemd.

De wilde (bio) variant is kleiner en wordt bosbes genoemd. De bio variant heeft meer smaak, bevat minder suiker en meer anti-oxidanten. Praktisch voordeel van bevroren kopen is dat je minder lang bezig bent met invriezen en dat je makkelijk kunt doseren. Je hoeft nooit iets weg te gooien.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, zuivelvrij, koolhydraatarm, paleo, AIP, vegan en laag histamine.

Al het rode fruit, alles wat in het Engels ‘berries’ genoemd wordt, is koolhydraatarm. Wilde, biologische bosbessen bevatten minder koolhydraten dan blauwe bessen en hebben een hogere voedingswaarde. Eén klein ijsje past nét (of net niet) binnen de richtlijn van zo’n 40 tot 50 gram rood fruit per dag.

Laag histamine en medium oxalaat

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Voor laag histamine kun je het beste wilde bosbessen nemen. Ze worden aangeraden vanwege het hoge gehalte quercetine.

Helaas zijn juist gekweekte bosbessen waarschijnlijk lager in oxalaat dan wilde bosbessen.

Bosbessen waterijsjes (koolhydraatarm, paleo en vegan)

Marjolein
Heerlijke pure waterijsjes om thuis zelf te maken. Gewoon met vers of diepvries fruit. Zonder toevoegingen.
5 van 2 stemmen
Vooraf 3 uur
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 3 uur 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Laag histamine, Paleo, Vegan
Trefwoord Lente en zomer
Gang Toetjes
Keuken Europees
Porties 6 kleine of 4 grotere ijsjes
Calorieën 25 kcal

Ingrediënten
  

  • 300 gr wilde bosbes (blauwe bes) uit de vriezer
  • 8 el water

Bereiding
 

  • Haal de bosbessen uit de vriezer en laat ze wat zachter worden.
  • Voeg het water toe en meng met de staafmixer.
  • Vul de vormpjes (kan handig met een lepel).
  • Roer even langzaam in de vormpjes om luchtbelletjes eruit te halen (bijvoorbeeld met de achterkant van de lepel of een satéprikker).
  • Doe de stokjes in de vormpjes en zet in de vriezer. Het duurt minimaal 3 uur voordat ze klaar zijn.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Als je verschillende smaken wilt combineren (zoals op de foto met aalbes tussen de bosbes) zet de vormpjes dan tussentijds in de vriezer om ze per laagje te bevriezen. Anders gaan de kleuren door elkaar lopen.

Voedingswaarde

Calorieën: 25kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept