| | | | |

Bloemkoolpap met balsamico aardbeien (glutenvrij, zuivelvrij en koolhydraatarm)

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijk glutenvrij en koolhydraatarm ontbijten nu het weer wat kouder wordt. Met een verwarmend kommetje pap in de ochtend! In de herfst is pap echt een heerlijk ontbijt. Ook als je paleo of koolhydraatarm eet kun je daar nog gewoon van genieten.

Pap hoef je namelijk helemaal niet van havermout of rijst te maken. Je kunt pap ook helemaal zonder graan maken! In dit recept maak ik pap van bloemkool. Bloemkool heeft misschien een beetje een suf imago: maar met de balsamico azijn en sojasaus maak je er echt iets bijzonders van. Als versteviging van de pap gebruik ik chiazaad, maar je kunt ook heel goed lijnzaad gebruiken. Verder maak je de pap uiteraard met melk. Dat kan zuivel zijn of een plantaardige variant die past bij jouw intoleranties of dieet.

Tip: bij ons blijft bijna altijd wel een restje bloemkool over bij het avondeten. Dat kun je de volgende dag dus perfect gebruiken voor je ontbijt. Maar je kunt het ook in porties invriezen. Terwijl je de aardbeien marineert en het chiazaad laat weken kun je dit alvast een beetje laten ontdooien. Het restje kou gaat er bij het opwarmen van de pap dan wel vanaf.

Meer recepten voor bloemkoolpap? Kijk eens bij deze met aalbessen, naar deze met bosbessen of naar deze met limoen. Maar je kunt ook pap maken van rode biet of van pompoen.

Lowcarb maar niet kha

De pap heeft als basis bloemkool en chiazaad. Beide zijn koolhydraatarm (kha) en ook geschikt voor een strikter ketogeen dieet. Aardbeien zijn ook keto en koolhydraatarm. Maar die kun je slechts beperkt eten. Meestal wordt voor kha een maximum aangehouden van 40 tot 50 gram per dag. Omdat ik in het recept 100 gram gebruik noem ik deze pap koolhydraatbeperkt (khb). Ook het gebruik van balsamicoazijn maakt deze pap khb.

Aardbeien en balsamico

Aardbeien en balsamico zijn een heerlijke combinatie. Samen met sojasaus (of kokos amino’s) geeft het je bloemkoolpap een volle zoete én umami smaak. Zo heb je voor deze pap helemaal geen zoetstof of suiker meer nodig!

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatbeperkt, paleo en vegan. Voor iets meer richting koolhydraatarm de hoeveelheid aardbeien halveren.

Bloemkoolpap met balsamico aardbeien

Marjolein
Verrassende, gezonde pap van bloemkool, chiazaad, aardbeien, balsamicoazijn en sojasaus of kokosamino's. Heerlijk zoet met een licht zuurtje en een klein beetje umami.
5 van 3 stemmen
Bereiding 10 minuten
Marinade 30 minuten
Totale tijd 40 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Herfst en winter, Umami, Valentijnsdag
Gang Ontbijt
Keuken Europees
Porties 1 persoon
Calorieën 188.8 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Topping

  • amandelen geschaafd
  • of macademianoten gevijzeld

Voor koolhydraatarm

  • 50 gr aardbeien in plaats van 100 gr

Voor paleo en vrij van soja

  • 1 el kokosamino's GEEN sojasaus of tamari, 5% korting voor nieuwe klanten van Puur Mieke: code Eetlekkeranders5

Voor vrij van noten

  • variant GEEN macademia als topping

Bereiding
 

  • Was de aardbeien en snij ze in stukjes. Voeg de balsamico azijn en de sojasaus of kokos amino's toe. Zet minimaal een half uur, maar liefst een nachtje weg in de koelkast.
  • Doe het chiazaad met de amandelmelk in een steelpannetje en laat even staan. Dit hoeft niet zo lang als bij overnight chia.
  • Voeg de bloemkool toe. Pureer en breng aan de kook.
  • Voeg de helft van aardbeien toe, met de helft van de marinade. Meng door elkaar.
  • Giet in een kom. Garneer met de rest van de aardbeien en marinade en wat amandelschaafsel of macademia noten.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)

Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Tip: bij ons blijft bijna altijd wel een restje bloemkool over bij het avondeten. Dat kun je de volgende dag dus perfect gebruiken voor je ontbijt.
Maar je kunt het ook in porties invriezen. Terwijl je de aardbeien marineert en het chiazaad laat weken kun je dit alvast een beetje laten ontdooien. Het restje kou gaat er bij het opwarmen van de pap dan wel vanaf. 

Voedingswaarde

Calorieën: 188.8kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept